Geplaatst: 1 juli1 Jul Nou ja, ik kan me niet echt voorstellen dat ik het een fijne eetervaring vind als er pitten in mijn 'taart' zitten. Scheelt tijdens het maken wel ontpitwerk, maar ach. De bodem is me wat te... gummig. Een beetje als spekkoek ofzo. Of zou dat komen door mijn stenen vlaaivorm? Verder lekker hoor, hij was nog lekker licht warm toen we em aten. Het is belangrijk om niet te lang te mixen. Geen klonten is voldoende. Als te lang mixt krijg je glutenvorming. Dan wordt het rubberig. Zelf gebruik ik meel met weinig eiwit. Men zegt wel: “Je bent wat je eet, maar wie wil er nu een krop sla zijn?”
Geplaatst: 1 juli1 Jul 4 uren geleden, bonnie f zei:meel met weinigIk heb half amandelmeel gebruikt, bedoel je dat? Ik wil het eigenlijk wel volledig met amandelmeel doen, hartstikke lekker. Maar ik was bang dat het dan niet voldoende zou rijzen. Wat denk jij?
Geplaatst: 1 juli1 Jul @Petrasmoestuin Amandelmeel is juist hoog in eiwitten. Het is wel glutenvrij, misschien bedoel je dat? Ik vind amandelgebak ook verrukkelijk!
Geplaatst: 2 juli2 Jul Enige wat ik niet terug kan vinden is welke diameter vorm geschikt is? Lijkt me een ideaal zomerdessert na de bbq met wat ijs en gegrilde perziken/nectarines/ananas ernaast. ;) Volg ons op instagram: https://www.instagram.com/huizersemoestuin/
Geplaatst: 2 juli2 Jul 2 uren geleden, MSDG zei:diameter vormBij de aalbessen had ik een schaal van 27 diameter en bij de rabarber appel 25,5 diameter. Maar 24 zou ook nog kunnen.Bij de 2e heb ik extra vulling gemaakt en het paste er ook goed in.
Geplaatst: 8 juli8 Jul Mijn clafoutis kersen is gereed. Nog niet geproefd. Ik vind het lekker als het koud gegeten wordt en dan bij de koffie. Die hebben wij meestal om 12.00 uur of soms ook 13.00 uur of later. In ieder geval bij de 2e koffie. 8 juli8 Jul aangepast door Petrasmoestuin
Geplaatst: 8 juli8 Jul Op 2-7-2025 om 01:21, Dahli zei:glutenvrij,Per 100 gram amandelmeel moet je 1,5 tl bakpoeder gebruiken. Dat heb ik gedaan. Recept komt nog.
Geplaatst: 15 juli15 Jul Ik heb em vanmorgen weer gemaakt, met hele pruimpjes (kerspruimen?) er in. Lekker makkelijk om ze er zo in te donderen en niet te ontpitten. Maar goed... dan moet je bij het eten dus bij/na elke hap een pit uittuffen. Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Geplaatst: 15 juli15 Jul Nou dat uitspugen vinden wij dus niets. Maar kersen zijn nattig en mijn taart ook vorige week met alleen amandelmeel. Dat hoeft voor mij niet meer. Met rabarber en aalbessen was hij heerlijk.
Geplaatst: 15 juli15 Jul Auteur Haha en hoe smaakt ie? Met kersen vind ik het echt zonde om de pitten eruit te halen..en het hoort ook een beetje bij dIt soort dessert natuurlijk. Met pruimen heb ik dan weer het idee dat de pitten erg groot zijn, maar misschien niet bij deze soort? We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Geplaatst: 15 juli15 Jul Nou hij was weer lekker hoor. Ik had alleen niet echt heel goed gesorteerd op rijpheid, dus sommige vruchtjes waren wat zuur. Ik heb deze keer het meel door de mix gespateld ipv gemixt, dat lijkt wel wat te helpen tegen die structuur die de vorige keer wat minder was. En nee, die zijn helemaal niet groot: Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Geplaatst: 15 juli15 Jul Auteur Prima te doen !Ondertussen heb ik er ook zin in als ik nog zure kersen tegenkom sla ik toe🍒 We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Geplaatst: 6 augustus6 Aug Weer een clafoutis gemaakt 😋Deze keer een chocolade met Victoria pruimen van mijn boompje die in 40 liter maat pot staat…Ongeveer 20 pruimen kunnen oogsten.. geen jam hoeveel heden maar dit lekker baksel lukte prima 😋🌱👩🍳🌱🐓🌱🌻🌱
Geplaatst: 6 augustus6 Aug Auteur O dat lijkt wel een beetje op mijn chocolade perentaart. Lekker! De basis is nog het deeg van de clafoutis maar ik twijfel of je het zo kunt blijven noemen. We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Geplaatst: 6 augustus6 Aug 27 minuten geleden, appelvrouw zei:maar ik twijfel of je het zo kunt blijven noemen.Ja hoor 😊.https://www.cuisineaz.com/recettes/clafoutis-chocolate-aux-cerises-79521.aspx
Geplaatst: 6 augustus6 Aug Auteur Met kersen!Ik zal het recept van de perentaart in perentijd geven😋Edit: Nog even een toevoeging @Dahli je kunt het natuurlijk zo noemen maar het is niet correct..alleen met kersen is het een clafoutis. Met andere vruchten noem je het bijvoorbeeld een flaugnarde. 6 augustus6 Aug aangepast door appelvrouw We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Geplaatst: 6 augustus6 Aug 4 uren geleden, appelvrouw zei:alleen met kersen is het een clafoutisIk dacht je doelde op het gebruik van chocolade, dat daar je twijfel over de benaming zat, vandaar. Hierboven wordt meer dan eens ander fruit gebruikt en blijft iedereen het over clafoutis hebben. Ook een mooi woord trouwens, flaugnarde 😃. Maar hoe het ook genoemd wordt, het zal allemaal lekker zijn. 6 augustus6 Aug aangepast door Dahli
Geplaatst: 24 augustus24 Aug Mijn Mirabellen Clafoutis. Gisteren geplukt en nu een taart.Mijn man vindt alleen de bodem wat sponsig. Ik zei: dat is een kenmerk van Clafoutis taarten.Ik heb de taart na 15 minuten op 160 graden gezet, ging mij te hard.En omdat ik nooit gewone melk in huis heb, alleen havermelk, heb ik de helft met slagroom gedaan. Misschien dat het daarom wat harder ging bakken.Wel lekker voor een keertje, maar ik ga toch eens een andere proberen.https://ohmydish.nl/recept/clafoutis-met-mirabellen 24 augustus24 Aug aangepast door Petrasmoestuin
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.