DhrGGerardu Posted March 12, 2017 Posted March 12, 2017 Hallo beste moestuinders, Ik ben van plan om aspergeklauwen te bestellen. Op websites kom ik een-jarige tegen en tweejarige tegen. Van de twee jarige wordt gezegd dat het volgende jaar er al geoogst kan worden. Ik vraag mij af of jullie mij hier meer over kunnen vertellen aangezien ik dit nog nooit gekweekt heb. Zoals bijvoorbeeld: als je van deze tweejarig klauwen pas het volgende jaar kunt oogsten wanneer moet je de asperges dit jaar snoeien of hoef je helemaal niet te snoeien en doe je dat pas volgende jaar. Kortom hoe plant ik de klauwen en hoe verzorg ik ze in het eerste jaar (maar ook ik de volgende jareb) Alvast heel erg bedankt.En een hele fijn moestuindag gewenst want er is tenslotte 17 graden voorspeld. Quote Groetjes,Gilbert
appelvrouw Posted March 12, 2017 Posted March 12, 2017 Ik heb zelf 6 en 11 jaar geleden 1 jarige planten gekocht. Over hoe ze te planten is er veel te vinden, en meestal krijg je ook plantinstructies. Ik heb mooie en gezonde aspergeplanten die ná het derde jaar goed begonnen te geven.Als je eenjarige planten hebt oogst je pas enkele asperges ( een a twee per plant) in het derde jaar. Je hoeft gedurende de eerste twee jaar niets te doen dan de planten afknippen in november als de stengels zijn afgestorven. En compost toevoegen. Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
DhrGGerardu Posted March 13, 2017 Author Posted March 13, 2017 Heel erg bedankt voor uw reactie!! Weten jullie ook wat 'beter' is: aspergeklauwen of aspergestekken. (https://www.zaadhandelvanderwal.nl/nl/shop/pootgoed_en_plantmateriaal/group_id,1897)Ik kan me zo voorstellen dat klauwen net iets makkelijker zijn, maar ik heb er geen ervaring mee dus ik kan het ook helemaal mis hebben. Iemand nog tips al voor ik de asperges ga planten? Alvast veel dank! Quote Groetjes,Gilbert
Jorieke123 Posted March 13, 2017 Posted March 13, 2017 Ik heb van de week klauwen besteld, 2 jarig en dan de zwaardere kwaliteit ook. Ik ben benieuwd wat ik ontvang, ik heb al wat aspergeplanten staan maar die heb ik nooit goed gepoot. En nu staan ze ook nog eens in de weg in het nieuwe tuinontwerp. Ik ga dus een nieuw veld maken, en dit jaar en volgend jaar kan ik nog oogsten van mijn oudere planten. Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
permanatuurtuin Posted March 13, 2017 Posted March 13, 2017 Ze bedoelen met stekken klonen die ze van de planten in een laboratorium maken. Je krijgt dan ook gewoon klauwen. Je zou ze misschien kunnen scheuren als je te maken hebt met oudere planten. Ik heb klauwen geplant en zelf asperges gezaaid. Als je ze zelf zaait, dan hebben ze lang nodig (plusminus 3-5 jaar / je hebt dan ook mannelijke en vrouwelijke planten), maar ik heb ze dan ook geen speciale behandeling gegeven. De klauwen zijn heel sterk en je kunt er inderdaad het jaar erna al van oogsten, hoewel ik het dan nog rustig aan zou doen. Als je mannelijke en vrouwelijke planten hebt, dan kunnen ze zichzelf ook voortplanten. Ik heb ook wilde asperges en teel de asperges niet graag in strakke rijen. Vrouwelijke planten hebben als nadeel dat ze minder productief zijn. De wilde asperge is ook minder productief, maar men zegt dat de smaak beter is (kom ik dit jaar achter). Wat mij vooral opvalt is dat het moeilijk is om leuke rassen te vinden. Je vindt vooral de rassen die in de landbouw ook gebruikt worden. Ik heb vorig jaar geprobeerd oudere en afwijkende rassen te zoeken en dan krijg je ze alleen als net gezaaid plantje (waar je voor betaald). Helaas zijn deze kleine plantjes niet altijd in leven te houden. Quote
DhrGGerardu Posted March 18, 2017 Author Posted March 18, 2017 Heel erg bedankt voor jullie reacties! Hier kan ik nou wat mee Iemand enig idee wat de gemiddelde opbrengst is per asperge plant. Ik heb altijd geleerd dat dat er circa 10 zijn per aspergeplant. Klopt dit een beetje met jullie ervaringen?? Alvast bedankt! Quote Groetjes,Gilbert
Cupcakeje Posted September 2, 2018 Posted September 2, 2018 Je zou ze misschien kunnen scheuren als je te maken hebt met oudere planten. . Hoe scheur je asperges ? Is dat zo simpel als de wortel door tweeën snijden en zorgen dat aan allebei knoppen zitten die scheuren vormen? Moet je nog ergens op letten ? Heeft iemand hier ervaring mee ? Quote
Patrijs Posted September 2, 2018 Posted September 2, 2018 Bij asperges noem je dat geen knoppen maar neuzen.Jonge asperges hebben een neus (groeipunt) bij het planten moeten alle neuzen dezelfde kant op staan wil je je rij behouden. Ze gaan anders uit de rij hun neus achterna. Oude planten kunnen mere neuzen hebben en die kan je er af snijden met zoveel mogelijk wortels er aan. In die wortels zit hun reserve om weer uit te lopen. Laat even aan de lucht laten drogen en dan planten. Oude asperges zijn lastig op te graven en hun lange wortels zullen breken. Daarom wordt dit niet gedaan.Zelf heb ik wel enkele oude planten verplant, maar dan in hun geheel. Ik zaai mijn planten, of gebruik spontaan opgekomen zaailingen. Ik zou adviseren te zaaien of van gekochte klauwen uit te gaan voor het beste resultaat. Bij veplanten hou ik rekening met 30 % uitval.Hou ook er ook rekening mee dat asperges pas na 25 jaar ( even uit mijn hoofd) weer op hetzelfde stuk mogen Ga je toch oude planten in stukken snijden dan moet je ook rekening er mee houden dat je pas na drie jaar oogst hebt. Asperge zaailingen van dit jaar ongeveer 10 cm hoog eind juli : Planten van 15 jaar oud, deze winter opgegraven (zie blog januari). : De verschillende neuzen zijn goed te zien. Bij zulke oude planten sterft het oudste deel af en groeien de neuzen los van elkaar verder. Met een beetje beleid kan je ze uit elkaar trekken en weer planten. Minder beschadiging van de wortels is minder kans op ziekte na het planten.Dit gaat redelijk goed op zandgrond, ik laat ze dan een regenperiode liggen en draai ze om, zodat het zand er uit spoelt. Deze planten heb ik weggeven, maar de nieuwe eigenaar heeft ze laten verdrogen deze zomer. Ze moeten dan wel vertroeteld worden. Quote De moestuin van Patrijs
Cupcakeje Posted September 2, 2018 Posted September 2, 2018 Bedankt voor de zeer uitgebreide antwoord ik heb inderdaad nu gekochte klauwrn. En ik weet dat asperges meestal met.zaad vermeerderd worden. Maar omdat er vooral mannelijke klauwen verkocht worden is dat waarschijnlijk geen optie. Dus ik vroeg mij af of je ze ook eventueel kan scheuren als je zelf je asperges wilt vermeerderen. Dus heel fijn om te weten waar je op moet letten ik heb nu niet direct plannen om te vermeerderen maar dit jaar een klein paars asperge plantje gekocht. Dus als die lekker is zou ik die ooit graag willen vermeerderen. De kans dat ik dan gewoon zaad koop zit er in Quote
Patrijs Posted September 2, 2018 Posted September 2, 2018 De planten met meerdere knoppen zijn wel zeker 15 jaar oud en het is een rotklus om ze zodanig op te graven dat je er nog wat aan hebt. Een gedateerd maar leuk boekje over asperges waarin ook over scheuren wordt gesproken: http://library.wur.nl/WebQuery/wurpubs/fulltext/273632 Heb je ook een naam van die paarse asperge? Quote De moestuin van Patrijs
Cupcakeje Posted September 2, 2018 Posted September 2, 2018 Ja dat snap ik wel, maar aan de andere kant als.je na 15 jaar de planten toch moet vervangen kan je het altijd proberen denk ik dan zo ver zijn mijn asperge planten nog zeker niet. Ik kan volgend jaar pas voor het eerst tot 24 juni oogsten Dat boekje is ook zeer nuttig ! Ik heb de paarse asperge purple passion gekocht. Nog nooit geen idee dus ik kan niet vertellen of ze lekker zijn. Ben er heel benieuwd naar.. helaas hadden ze.maar 1 plantje dus gaat zaad oogsten sowieso niet lukken Quote
Recommended Posts