Geplaatst: 14 maart 20178 j Hallo, Kan ik onder de persimoen erwten zaaien? MvgSven Regenwormen graven gangen, en veel!
Geplaatst: 15 maart 20178 j Als je daar nog een losgewerkte, tamelijk onkruidvrije en bacteriedominante bodem hebt kan het wel, maar als je persimoen nog heel klein is, dan kan hij echt last hebben van de concurrentie met de erwten...
Geplaatst: 15 maart 20178 j Concurrentie van erwten? Ik vermoed dat dat wel mee zal vallen qua wortelgestel, want erwten fixeren hun eigen voedingsstoffen (stikstof dan althans) en wortelen ook niet erg diep. Als je kiest voor lage erwten (60 cm bijv.) zal het met de concurrentie om licht ook wel meevallen. Begonnen met moestuinieren en zaadjes te ruil? Doe mee met de zadenenvelop NL 2017
Geplaatst: 15 maart 20178 j Auteur Hoe doet een persimoen dat in zijn natuurlijke habitat dan? Concurrentie is voor planten toch juist goed. Regenwormen graven gangen, en veel!
Geplaatst: 15 maart 20178 j De meeste fruitbomen geven minder vruchten bij concurrentie, in de natuur zullen ze dus minder geven.
Geplaatst: 15 maart 20178 j Auteur Oke, duidelijk. Zijn er combinaties met een persimoen te maken met andere planten? Regenwormen graven gangen, en veel!
Geplaatst: 15 maart 20178 j Zijn er combinaties met een persimoen te maken met andere planten? Ja...in fruitgaarden wordt dit gedaan...een strook kale grond rond boompjes, struiken waarin gericht bepaalde soorten groeien als een levende mulch. Ik zie geen reden waarom dit voor een persimoen als boom die goed is aangeslagen niet zou kunnen. De volgende soorten worden in een bodem met volop organisch materiaal bij fruitbomen zoal toegepast: - laagblivende (evt. vaste) alliums (bieslook, Chinese bieslook, kaapse bieslook, Welsh Union, bosuitjes e.d.) - klaversoorten - spiegeleitjes (Limnanthes douglasii) - Oost-indische kers, slaapmutsjes of zelfs lage afrikaantjes. - Ook bosaardbeitjes (woekeren wel!) lijkt me een optie. Gedachte hierbij is behalve dat ze niet te veel concurrentie geven, ze insecten lokken en ook zichzelf in stand houden door uitzaaien of zorgen voor een soort levende mulchlaag en bovendien weinig bodembewerking vragen...want dat vooral moet je vermijden, lijkt me, dat je teveel rondom moet gaan schoffelen of uitsteken om de kleinere oppervlakkige wortels (een persimoen heeft een diepe hoofdwortel en rondom een oppervlakkiger fijner wortelgestel) daarmee niet te beschadigen verstoren. Ik vroeg me even af of het klopt wat Suus schreef, dat erwten e.d. geen diepe wortels zouden maken. Volgens mij juist wel..... In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.
Geplaatst: 15 maart 20178 j Auteur Ik denk dat suus vooral doelt op het feit dat erwten met behulp van bacterien stikstof omzetten, wat de persimoen ten goede zou komen. Regenwormen graven gangen, en veel!
Geplaatst: 15 maart 20178 j Persimoen heeft geen speciale grote stikstofbehoefte. In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.
Geplaatst: 15 maart 20178 j Auteur Welke bron heb je daarvoor, weknow? Mischien staat daar iets over goede buren van deze plant. 15 maart 20178 j aangepast door Gast Regenwormen graven gangen, en veel!
Geplaatst: 15 maart 20178 j Auteur Volgens de engelstalige wikipedia groeit de persimoen in rijke grond. "but will grow in rich, southern, bottom lands. It can be grown in northern Ohio only with the greatest of care, and in southern Ohio its fruit is never edible until after frost.[4]" Een stukje van een engelstalige site over de persimoen: "AdaptationCommon persimmon grows over a wide range of conditions from dry, sterile, sandy woodlands to river bottoms to rocky hillsides. Growth is best on terraces of large streams and river bottoms with clays and heavy loams; usual sites in the Mississippi Delta are wet flats, shallow sloughs, and swamp margins. It thrives in full sun but also is shade-tolerant and can persist in the understory. It is an early pioneer on abandoned and denuded cropland and is common on roadsides and fencerows. Common persimmon often is seen as thickets (derived from root suckers) in open fields and pastures. This species flowers in March- June and fruits in September-November." https://plants.usda.gov/plantguide/pdf/pg_divi5.pdf @weknow. Het ligt er dus denk ik wel aan op wat voor een grond je zit. Volgens mij zijn persimoenen inderdaad niet zo moeilijke n.a.v deze bronnen. Regenwormen graven gangen, en veel!
Geplaatst: 15 maart 20178 j Ik snap je vragen en reacties even niet meer, Pieter. Ik zal proberen om de gedachtegang die je - vermoed ik - hebt in een bredere context te plaatsen. Want blijkbaar is je redenering: Ik heb ergens gelezen dat persimoens een vruchtbare bodem vragen...vruchtbaar is veel stikstof....erwten binden stikstof...dus is erwten een goede combinatie. Ik denk dat erwten niet de beste buren zijn om aan de voet van een persimoen te telen. Ga er maar van uit dat alle fruitbomen en struiken om te groeien en bloeien eerder o.a. wat meer kalium en fosfor nodig hebben, dan heel veel stikstof. Een sterke stikstofbemesting zorgt voor veel groei en bladontwikkeling en minder vruchten. Persimoens zijn hierop geen uitzondering. Overigens wordt bij enkele ecologische fruittelers-om-den-brode bij met name frambozen wel gewerkt met een onderbegroeing van gras en witte klaver die geregeld kort gemaaid wordt en blijft liggen...daarbij wordt het beetje extra stikstof dat zo aan de grond wordt gegeven wel als een mogelijk voordeel beschouwd.....in Vlaanderen loopt hiernaar een uitgebreid onderzoek (waarvan de resultaten tot hier toe echter niet eenduidig zijn!). Waarom ik erwten niet de meest geschikte buur vind is niet zozeer omdat ze wat stikstof binden via wortelbacteriën. (De hoeveelheid extra stikstof van een groenbemester of peulvruchten is vrij marginaal. Als je ecologisch werkt en geen overbemesting wilt, beperkt bent in je bemestingsmogelijkheden daarom, kan in een moestuin waar voor bepaalde gewassen de stikstofbehoefte groter is het beetje extra stikstof van een groenbemester of eventueel een voorafgaande peulvruchtenteelt wel een verschil maken). Ik heb 2 andere redenen...dat erwten eenjarige zijn die wel diep wortelen (een boompje een jaartje als een soort groeiend rijshout daarvoor gebruiken zal wel eens kunnen hoor...maar optimaal is dat niet) en vooral omdat echt iets telen aan de voet van dat boompje grondbewerking vraagt, die niet zo gunstig is voor de boom.) Voor al mijn fruitbomen en struiken (en ook voor persimoens) gebruik ik nauwelijks of geen geen echte "bemesting". Ik zorg voor een rijke bodem vol leven met compost en mulch met o.a. bladafval en houthaksel. Het kan zijn dat ik soms een bepaalde boom of struik iets extra geef...(bijvoorbeeld ietsje kalk bij druiven of ietsje kalium bij een appelboom van een ras dat stipgevoelig is) maar dat is de basis en daarmee moet al het fruit het in principe doen en doet het nog behoorlijk goed ook. In principe krijgen ze daarmee alles wat ze nodig hebben voor een gezonde en vruchtbare groei....maar ik ben natuurlijk geen beroepslandbouwer voor wie optimale opbrengst de belangrijkste doelstelling is. Sorry dat ik niet ergens een boekje of website noem om mijn benadering te onderbouwen tegenover een website die jij ergens tegenkwam. Ik ben te eigenwijs/nuchter om zo maar achter alles wat ergens beweerd wordt aan te rennen. Het gaat toch niet om gelijk moeten hebben! Ik noem wat mogelijkheden die me beter lijken en vertel erbij waarom. Doe wat je zelf verstandig lijkt en neem van mijn bijdrage mee wat je wilt. Ik deed mijn best om op grond van de kennis en ervaring die ik heb iets verstandigs bij te dragen. In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.
Geplaatst: 15 maart 20178 j Auteur Bedankt weknow. Ik was benieuwd waar de informatie vandaan komt, gewoon om te kijken wat goede combinaties zijn. Verder probeerde ik niet gelijk te halen. Ik ben gewoon erg nieuwsgierig hoe het zit. Regenwormen graven gangen, en veel!
Geplaatst: 16 maart 20178 j Betreft worteldiepte bij erwten; puur eigen idee, ik heb daarvoor geen literatuurbronnen Als het je om de groei van de persimoen te doen is en niet zozeer om de optimale groente-oogst per m2, zou ik op safe spelen en gewoon veel compost en mulch aanbrengen dit eerste jaar. Dat wordt ongetwijfeldgewaardeerd door dat boompje. Kan je je hoe dan ook geen buil aan vallen. Begonnen met moestuinieren en zaadjes te ruil? Doe mee met de zadenenvelop NL 2017
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.