Geplaatst: 14 mei 20187 j Auteur Nou we hebben ze eindelijk binnen; 20 kuikens! (eigenlijk 21, hij deed er eentje extra in de doos voor als er 1 omvalt (maar dat zei ie er niet zo bij hoor) ) Nu nog even onder de lamp natuurlijk, daarna snel naar buiten. Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Geplaatst: 15 mei 20187 j Ahaaaa. Daar zijn ze dan! 21 stuks! Wauw! Jaloers natuurlijk Ze zien er inderdaad uiterst donzig en knuffelbaar uit zo hoor. wees bevriend met kleine dingen
Geplaatst: 16 mei 20187 j Auteur Het zijn uhm... witte vleeskippen Nas Niet echt een ras, ik denk meer 1 of andere code-naam of nummer ofzo. Ik heb ze gehaald bij een boerderij waar ze (2700 stuks...) binnen blijven lopen, en over 8 weken als hele scharrelkip worden verkocht. Dan wegen ze 2,5 kilo zei hij. Of dat met of zonder kop+veren+ingewanden is weet ik eigenlijk niet. En wij slachten ze sowieso niet al op die leeftijd, want ze zullen bij ons zo buiten wel langzamer groeien en dat mag ook. Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Geplaatst: 16 mei 20187 j aah okey helder. die witte vleeskippen van vorig jaar van mij wogen rond de 5 kilo zonder kop en veren. maar ik had ze te lang laten lopen. (waren bijna een jaar en ik vond ze erg taai. Waren ook "rasloos" https://www.deblijehoeve.nl/
Geplaatst: 16 mei 20187 j Mijn moeder had een tijdje terug twee pakjes haasjes meegenomen bij de Coop en die is tegenwoordig heel duur met kip, zo taai, en daarmee smakeloos. Tweede pakje de haasjes erg lang gegaard=droog maar dan ten minste iets minder stug. En dat zijn nog de haasjes. Misschien was het ook nog eens te snel verwerkt, dat had ik jaren geleden ook bij de C1000 slager. Die was overgegaan naar de Friki en die kip was stug en droog. Nou dat lag aan mij en ik moest hem rose laten garen en weet ik wat niet meer, kortom ik was gek en deed alles fout. Nou ik wist wel beter. Toen hij later over was op een andere leverancier en ik er nog maar weer eens op terugkwam bleek ik niet de leugenaar; kip ging bij Friki toen te snel op schaal en was dus nooit gaar en zacht te krijgen. En dat is dus het nadeel van de echte scharrel kipjes, het valt al snel niet meer in de categorie 'zacht vlees'. Inmiddels is bijna alles opgekocht door de Belgen, Plukon. Niet alleen Friki, maar ook Van der Pelt. Bij de boer gaan ze levend weg, dus ik neem aan dat het dan om levend gewicht gaat. Daarna worden ze pas weer als verkoopklaar braadkuiken in gewichtsklasses ingedeeld. Meestal sortering op 100 gram. Heijs levert bijvoorbeeld 800-1800 gram. In de supermarkt zie je verse hele kip meestal tussen de 1000 en 1300 gram. Marktpoelier had ze twee voor 7 euro maar dat was dan ook een kleine sortering van 1000 gram. Dus die 56 dagen kip is nooit 2,5 kilo schoon aan de haak, levend gewicht is het meest aannemelijk. https://www.chillipepers.nl Home of the Turbo. De snelle zadenruil, sinds 2012, bedacht en georganiseerd door Sol.
Geplaatst: 26 mei 20187 j Auteur Buitenspelen (die bench hebben we jaren terug speciaal bekleed met volièregaas langs de onderste strook, zodat ze niet door de spijlen kunnen. maar toen hadden we vaak zo'n 10 kuikens per keer. Nu dus 21, en dan is zo'n bench snel gevuld! Volgende week gaan ze dus al naar een grotere ren) Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Geplaatst: 26 mei 20187 j Heerlijk met dit weer, zal ze goed doen.Hier zijn de kuiks voor Frankrijk aan het uitkomen. De anderen scharrelen heerlijk buiten, met de volgende selectie worden die niet blijven vetgemest en dan geslacht.
Geplaatst: 31 mei 20187 j Auteur Nou ze werden al gauw te groot voor de ieniemini-ren. Nu heb ik de mini-ren voor ze opgezet. Daarna hebben ze nog een midi (daar zitten nu 5 veldkippen in), een maxi (momenteel niet in gebruik, daar kunnen de 5 veldkippen heen als die te groot zijn), en een super-maxi-ren (zitten nu nog Pekingeenden in) in het vooruitzicht. Doorgroei mogelijkheden dus. En van een oud stuk rolgordijn hebben we met wat ringen en elastiek en zelf gebogen ijzerdraadhaken een schaduwdoek gemaakt. 's avonds doen we ze nog wel weer naar binnen, bij gebrek aan een goed nachthokje voor in zo'n ren. Daar moeten we nog even wat op verzinnen. Je vraagt je af: waar hebben die nou last van?? Maar ze nemen hun eerste echte zandbad. In iets te vochtig zand nog, maar dat mag de pret niet drukken. Ze vinden het heerlijk! Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Geplaatst: 23 juni 20187 j Auteur Ondertussen lopen de kuikens (of: jonge kippen) nu al een dag of 4 in de verplaatsbare ren waar de Pekingeenden tot voor kort in liepen. Met daaromheen dat net-hek en dus een uitloop van 150 m2. De eerste dagen hebben ze alleen in die ren gezeten, waar ze zich al konden volvreten met onkruid omdat het alweer aardig was aangegroeid. En omdat het toch wel flink koud werd de afgelopen nachten, hebben we de hele ren ook nog eens ingepakt met een zeil. Om ze beter te beschermen tegen de koude wind (gevoelstemp. 5 graden stond er op buienradar...) Vanmorgen hebben we het luikje naar 'buiten' (voor zover die ren dus 'binnen' is...) open gedaan om ze 150 m2 te geven. Met een paar seconden waren ze allemaal lekker aan het rondrennen en pikken en fladderen en krabben. Helemaal blij. Toen ze 2 meeuwen zagen vliegen renden ze gauw weer terug naar die ren, voor bescherming Ook top dus. Helaas stapte er na 10 minuten o.i.d. al een kuiken door het nethek. De 1e paar mazen zijn mooi klein maar die daarboven zijn al iets groter en omdat het spul niet echt strak te spannen valt, hangt het op sommige plekken met die grotere vakjes dichter bij de grond. Nou goed, dat ene kipje hebben we terug gezet en daarna zijn we varkens gaan voeren enz. En na die taken keek ik nog eens en toen liepen er al meer uit. Weer terug gedaan, en na een stukje bosmaaien iets verderop zag ik dat er wel heel veel witte beestjes door een veld liepen waar ze echt niet hoorden.Zucht... zeker 15 van de 21 waren al een eind van hun ren vandaan. Lekker bezig, daar niet van. Maar dat is toch niet helemaal de bedoeling van zo'n hek. Dus we hebben ze allemaal terug gewieberd (de meesten wisten al niet eens meer waar ze vandaan kwamen, voor een kuiken zo dicht bij de grond ziet de omgeving er heel anders uit dus ze waren al verdwaald) en we hebben ze weer in hun ren gezet, en het luikje weer dicht gedaan. Morgen of vanmiddag maar eens even wat sleutelen aan dat nethek zodat hij was minder naar beneden hangt in het midden. Zodat ze alleen de kleine mazen voor hun snavel hebben als ze rondlopen. Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Geplaatst: 15 juli 20187 j Auteur Foto's van begin juli: En van vandaag: Er kunnen er nog steeds een paar door dat nethek. We hebben er van die witte paaltjes tussen gezet en daar het net iets aan omhoog getrokken zodat ze vooral kleinere mazen voor hun neus hebben. Maar hier en daar weten ze wat kleineren/smallere kipjes er nog steeds door te springen. Maar dat zijn er dan een stuk of 3... De rest is sowieso al te groot ook en het opspannen heeft dus iets geholpen. Ze zien er constant vies uit trouwens, maar dat komt door onze zandgrond. Dat is grijzig en ze hebben een plek waar het bad van de eenden heeft gestaan waar weinig tot geen gras meer groeide en waar ze nu dus een zandbad nemen elke dag. En dan ziet een witte kip er al gauw smoezelig uit. We hadden het idee dat ze weinig aten en ook niet zo hard groeien. Maar nu vreten ze aardig wat en zit de groei er ook wel in. Niet dat we haast hebben... maar ze pasten nog steeds door dat hek Vandaar. Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Geplaatst: 17 juli 20187 j Auteur Oh ik vond nog een foto van 9 juli: Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Geplaatst: 26 juli 20186 j Auteur We hebben een extra schaduwplek voor ze gemaakt, begin van de week: Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Geplaatst: 30 juli 20186 j Auteur Ik hoorde er 1 kukelen vanmorgen Het zijn waarschijnlijk zo'n 10 hanen dus dat wordt nog wat... Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Geplaatst: 30 juli 20186 j 10 hanen die zullen wel snel de pan in gaan. Slacht je ze op dezelfde manier als eerder? Jasje uit? We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Geplaatst: 30 juli 20186 j Het zijn geen knapperds he. Die vleeskippen. Maar stevig worden ze wel. Die poten! Wauw! Succes met je 10 hanen. Laat je niet bekukelen! wees bevriend met kleine dingen
Geplaatst: 24 augustus 20186 j Ik vind het wel een lekkere stoere kip..niet van dat hupsafladder We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Geplaatst: 29 oktober 20186 j Auteur Ik loop hopeloos achter met deze topics (ook die van de eenden...) sorry! Op 30 augustus hebben we de 1e 3 kippen geslacht. Nou ja, hanen dan. Want het bleken 13 hanen in totaal, en de hanigste hanen waren al goed aan het kukelen steeds. De filets wogen gemiddeld 160 gram per stuk. Dus in totaal 1 kilo filets van 3 kippen. Dat is niet echt veel, maar al meer dan de filets van onze eigen Veldkippen die we fokken voor de eieren. En de poten (drumstick+dijstuk) wogen 300 gram per stuk. Dus in totaal 1,8 kilo poten van 3 kippen. 2 september hebben we er nog 3 geslacht. Daar kwam in totaal 1,25 kilo filets en 2,1 kilo aan poten vanaf. 200 gram per filet en 350 gram per poot dus. Op 9 september nog een keer 3 stuks, daar kwam net zoveel vanaf als op 2 september. Daarna kwam er van alles tussendoor en hebben de overige hanen (nog 3 stuks) en alle hennen nog een hele tijd rondgelopen. Ze bleven netjes binnen dat nethek (waar dus geen stroom op staat trouwens...) en ze vonden het wel lekker dat het niet meer zo heel erg heet was. Want met die hitte hebben ze flink zitten hijgen en deden ze de hele dag niets anders dan in de schaduw rondhangen. Geef ze eens ongelijk. Met wat koeler weer waren ze druk bezig met van alles in het veld. Foto's van 25 september: En van 9 oktober: Vorige week, 21 oktober, hebben we alle resterende kippen geslacht. 12 stuks nog. Want van de 21 kuikens, dus ook het ene reservekuiken, zijn ze allemaal groot geworden. Geen uitval verder. Mijn zusje heeft geholpen, wat fijn was want 12 stuks is best heel veel vinden wij. Met zijn 3-en heeft iedereen een taak en hoef je niet zoveel verschillende handelingen te doen. Wat sneller en fijner werkt. Het doden en villen gaat snel, het netjes wegsnijden van de filet weer wat langzamer, de poot is er zo af. Maar dan komt het schoonspoelen, netjes maken (fliebertjes weg snijden, bloedvaatjes uitdrukken ) en de poten opdelen in drumsticks en dij-stukken. EN het verpakken. Al met al nog best een klusje. We hadden de kippen de dag van te voren al niet meer gevoerd, maar wel het water laten staan. We hebben hun hele ren volgegooid met stro van zo'n strobaal waar ze schaduw van hadden deze zomer. Zodat de grond helemaal bedekt was en ze dus niet nog gras zouden eten en ze ook niet viezig zouden zijn van nat gras of poep ofzo. Nu het wat kouder werd 's nachts kropen ze wel eens onder en bovenop elkaar en dan waren er altijd een paar vies omdat een kip nou eenmaal de hele nacht lijkt te schijten De volgende ochtend hebben we ze naar buiten gelaten maar daar hadden we van een stel gaaspanelen al een vang-ren gemaakt waar wij gewoon konden staan. Want die verplaatsbare overdekte ren van ze is echt niet fijn om in te moeten. Veel te laag. De vorige keren hebben we er 'gewoon' steeds 3 bij hun voerbak vandaan geplukt, met een aantal is dat nog te doen. Maar als je ze allemaal wilt hebben dan wordt dat lastig. Er waren er een paar bij met echt flinke poten, die ook al best donker waren van kleur. De zwaarste poot was 550 gram. (dus 1,1 kilo voor zijn 2 poten). Er waren er ook heel wat met iets lichtere poten. Maar nog steeds flink! We hadden in totaal 9,1 kilo aan poten van 12 kippen. Dus 380 gram per poot. En in totaal 7,1 kilo filet, 295 gram per stuk. Het meeste hebben we verpakt, en mijn zusje kreeg het vlees van 3 kippen mee. 10 van de filets (8 voor onszelf, 2 voor mijn zusje) gingen meteen in zout water voor 1 nacht, die hebben we die dag daarop warm gerookt. Normaal doen we dat op de BBQ, maar het waaide nu zo hard dat dat echt niet handig was. Dus we hebben de 3-poot met het BBQrooster in ons rookhok gezet. Dat paste precies. En zo hadden we geen last van wind. Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Geplaatst: 17 januari 20196 j Auteur Ik was dit jaar niet heel tevreden over de groei, maar dat kan ook aan het rare weer hebben gelegen. Ook is dit denk ik een ras (of 'product') wat voor het algemene gewicht is gefokt, de mensen waar we ze halen verkopen de kippen geloof ik als hele kip. Dus het beest moet (denk ik dan..) gewoon een bepaald gewicht hebben na zoveel weken. Ik zou dan nog wat liever een 'ras' willen die wat meer vlees heeft op de borst, en dan minder op de poten. Dat was nu andersom. Ik eet graag een pootje maar de gerookte filet is ook erg lekker. En als je dan wacht tot de leeftijd waarop de borst wat dikker is, dan zijn de poten al te groot en stevig. En dus ook minder mals. Nou ja, nog geen directe plannen dus, we moeten ook nog aardig wat kip eten voordat we weer nodig hebben Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Geplaatst: 17 januari 20196 j Nog geen plannen?!? Tsssk. En ik had nog wel vleeskuikens te gelijk met je willen kopen, Joriek. Nou ja. Dan maar tzt zelf fjes kieken of ik hiero in de buurt wat kleine gele bolletjes kan scoren tegen die tijd. Ziet eruit dat Jane in ieder geval weer een hele volle vriezer gaat krijgen, als ik dat zo lees wees bevriend met kleine dingen
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.