Jorieke123 Geplaatst: 11 september 2022 Auteur Geplaatst: 11 september 2022 Morgen is het even niet erg dat er geen regen is voorspeld: we gaan weer kippen slachten namelijk. En dat doen we graag buiten. We doen er 12, en ze zijn dan 16 weken oud. En daarna zijn de kippen al op! Nou, op de 2 hanen na die we houden voor de fok. Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Jorieke123 Geplaatst: 14 september 2022 Auteur Geplaatst: 14 september 2022 Zo, dat was een topdag om de laatste kippen op te ruimen! In een paar uurtjes hebben we er 11 gedaan, één van de hennen mocht last-minute toch nog bij de fokgroep dus die had geluk Er was 1 hele flinke bij, met filets van bijna 500 gram (per stuk!!) en poten (dij+drum) van ook zo'n 500 gram per stuk. Het verpakken ging ook weer snel. De zakken van de hele kippen bleven ook mooi vacuum, wat nog wel eens een uitdaging is omdat er best wat scherpe stukjes aan al die vleugels en staartbotjes en nekken kunnen zitten. Maar met wat slagerstouw en wat van die stukjes 'inlegfolie' en dan met 2 personen de zak in de machine drukken terwijl je ook nog die beschermstukjes op hun plek houdt.... We hebben zelf het slachtproces ook echt wel goed onder controle moet ik zeggen We hebben nieuwe touwtjes-met-een-ringetje voor om hun poten, zodat ze niet van de haak af kunnen fladderen na het hakken. Het moet er geestig (nou ja... als je dan even vergeet dat we een beest doden...) uit zien hoe we dat met zijn tweeën steeds doen. Maar het werkt! We zijn heel blij dat we onze kippen nu zo'n mooi leven konden geven, hoe kort het ook was. Met dit nieuwe veld hadden ze meer ruimte dan welke kip van ons ooit. Een aantal kippen kwam volgens mij niet erg ver van hun hok, maar er waren er toch flink wat die echt al die vierkante meters hebben gebruikt. Met hun gegraas, geren, geflapper, en gejaag op vliegende beestjes. Ik weet nog niet hoeveel we er volgend jaar weer gaan houden. We moeten ook even zien hoe het gaat met de fokgroep en als dat allemaal (weer...) mislukt dan kopen we wel weer kuikens. We hebben al wel dingen bedacht die beter of anders moeten, aan het hok en de water-, en voervoorziening. Maar voorlopig zijn we ook gewoon wel even blij dat dit project voor nu is afgelopen en we maaaanden vooral van het vlees gaan genieten en even geen 60 kippen hoeven te verzorgen. 3 Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
appelvrouw Geplaatst: 14 september 2022 Geplaatst: 14 september 2022 Dat slachten hebben jullie inderdaad super onder de knie. Als team zijn jullie perfect, het ophalen, professionele houdgreep om de kip vast te houden en tegelijkertijd rustig te houden, het touwtje om de poten en de klap zelf, het beest heeft niet eens door dat er wat gebeurd..het vasthaken van t touwtje en dan het snelle loslaten. Dat ziet er allemaal gewoon heel goed uit! Ook de plek voor het slachten, rustig daar achter vlak bij het veld van de kippen en in de schaduw, alles goed voorbereid met schone tafels om op te werken, scherpe messen, weckketel op temperatuur voor het plukken enz. Complimenten dus, het geheel, zoals jullie de beesten laten lopen op dat mooie groene veld, tot aan t slachten toe geeft ons een goed gevoel. We zijn blij dat we er onderdeel van uit konden maken en schrijven ons vast in voor 2023. De eerste kipfilet vanavond gegeten, smaakte meer dan prima👌🏼 3 Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Jorieke123 Geplaatst: 20 september 2022 Auteur Geplaatst: 20 september 2022 We zijn de boel aan het afbreken, 1 van de hokken slepen we naar een fris en groen stuk, en we zetten het hoger op stapels tegels. Zo kunnen de buurtkatten jagen op het gespuis wat nu onder de hokken woonde: Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Jorieke123 Geplaatst: 22 september 2022 Auteur Geplaatst: 22 september 2022 Het is trouwens echt wel een mooi veld geworden al. Met aardig wat sproeien, af en toe maaien, en wat kippenpoep We maken het veld nu klaar voor de ossen. Joep boorde gaatjes in de palen en ik kwam er achteraan om er deze isolatoren op/aan afstandhouders in te draaien. Zo maken we 2 draden schrikdraad en dan kunnen de ossen het hek niet gebruiken als krabpaal. Want dan zouden ze het compleet vernielen. De bruine hennen van vorig jaar, en eentje van dit jaar, lopen nu ook bij de 2 witte hanen en 1 hen die we hebben gehouden. En dat ging eigenlijk meteen goed. De hennen zijn wel een stuk huiselijker dan de jonge hanen altijd waren. En ze blijven dus dicht bij het hok. Nu merken we dat deze 2 hanen ook dichtbij blijven, dus komt er bijna niemand meer achterin het veld. 2 Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Charly Geplaatst: 23 september 2022 Geplaatst: 23 september 2022 Zo, dat ziet er idd allemaal netjes uit hoor. Veld is idd prachtig volgepoept! Plantjes genieten er duidelijk van. Ja en verder kan ik wat @appelvrouw schrijft alleen maar beamen. Het is een heel puik proces zo, dat (h)eerlijk kippenvlees oplevert. Onze vriezer ook lekker vol weer. Zelfs mijn zusje vond de filets lekker. Groot succes dus! De karkassen die ingerold in de vriezer liggen, vinden hun weg varken-waarts. Al had ze er laatst 1 in haar drinkbak gerold, waarvan het water echt ongelofelijk stonk naar ingewanden daarna. Maar goed. Goede aanleiding om dat ding es uit te soppen enzo. Uiterst tevreden hoe eea verlopen is, en als het volgend jaar goed gaat met alle plannen, doen we zeker graag weer mee. Het toompje ziet er iig goed uit! 2 Quote wees bevriend met kleine dingen
Jorieke123 Geplaatst: 28 september 2022 Auteur Geplaatst: 28 september 2022 Gewoon een zonnige droge dag hier vandaag, dus we kunnen nu weer een buitenklus afvinken! Er moesten legnesten en een zitstok aan/in het nieuwe kippenhok (= het oude en verbouwde varkenshok) Gat gezaagd, daar moesten de kippen echt bij zijn: De uitbouw hadden we al kant en klaar gekocht een tijd terug, we hebben het ook al aan die tunnelren gehad. En de zitstok is een flink stevig balkje met afgeronde hoeken. Die vleeskippen hebben namelijk flinke poten en nogal een gewicht om te dragen Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Jorieke123 Geplaatst: 13 november 2022 Auteur Geplaatst: 13 november 2022 Het kippenveld is nu dus ook geschikt voor onze ossen, we hebben er schrikdraad gespannen waar de kippen wel onderdoor kunnen nog. De ossen kunnen dus (net) niet bij het kippenhok komen. We hadden eerder al een net over het kippenhok gemaakt, omdat we een havik op bezoek kregen: En dus die draden langs het hek: De ossen en kippen moesten wel even aan elkaar wennen, maar dat ging snel. 5 Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Charly Geplaatst: 21 november 2022 Geplaatst: 21 november 2022 Zeer ingenieus allemaal hoor. Wij hebben ook zo'n leghok gemaakt voor onze theemutsen. Maar die kakken er vooral in. Dus dan ben je toch blij dat je zoveel moeite gedaan hebt he, met uitzagen en alles netjes maken 🙄 Maar over jullie slachtkippen van afgelopen jaar: echt supervlees! De bouten gaan geweldig in mijn paella. Maar ook in de crockpot trouwens. En de filetjes had ik onlangs gevuld met wat pesto-achtige meuk en daaromheen wat gedroogde ham gewikkeld. Oh man. Dat was ook erg lekker. Dus als je volgend jaar weer zo'n projectje gaat doen: wij melden ons bij deze aan! 2 Quote wees bevriend met kleine dingen
Jorieke123 Geplaatst: 16 april 2023 Auteur Geplaatst: 16 april 2023 We kunnen sinds een aantal weken weer wat eieren opsparen voor de broedmachine. Maar met 1 á 2 eieren per dag schiet het niet hard op. Toch heb ik er nu zo'n 15 in de broedmachine liggen en die zijn op 1 na allemaal goed bevrucht. Ik ga nu maar gewoon elke 1 of 2 weken een nieuwe batch in de machine leggen, dan komen er steeds weer wat kuikens uit en komen we ook wel aan de +/- 50 stuks? Gisteren lagen er 3 eieren in het nest dus hopelijk zet dat door 2 Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
appelvrouw Geplaatst: 16 april 2023 Geplaatst: 16 april 2023 O mooi! Dus de vorig jaar gespaarde hanen doen hun best. En de kippen dames natuurlijk die hun best moeten doen een mooi gezond ei te leggen. Ik ben het met Charly eens dat het vlees geweldig was en wij hebben er ook van alles van gemaakt. Bijvoorbeeld roti kip van de dijen en van de botjes dan bouillon trekken. En een hele kip in een braadzak, gevuld met citroen en tijm man o man wat lekker. De laatste 6 boutjes hebben we hier in Groesbeek in de eerste dagen nog gegeten gewoon alleen gebakken met wat zout en dan eigen chilisaus van een Franse buurvrouw erbij…Enzovoorts. Hopelijk hebben wij tegen september dit huisje zover op orde dat we ergens een vriezertje kunnen plaatsten. Count us in! 1 Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Jorieke123 Geplaatst: 29 april 2023 Auteur Geplaatst: 29 april 2023 Pieppieppieppiep! 2 Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Jorieke123 Geplaatst: 6 mei 2023 Auteur Geplaatst: 6 mei 2023 Daar kwamen 11 kuikens uit, al heb ik er wel 2 geholpen waarvan er 1 alsnog dood ging. Ik weet dat helpen vaak niet goed is, maar ze lagen er al een tijd en 1 van de 2 redden is dan toch beter dan ze allebei in hun ei dood laten gaan. Al weet ik nu niet of het geholpen kuiken uiteindelijk wel groot en sterk wordt. Hij is nu duidelijk kleiner dan de rest, maar zodra de volgende lichting er bij komt zie ik niet meer wie wie is. En ik heb nou ook weer geen zin om hem een ringetje om te doen of elke keer blauw te spuiten ofzo Dit weekend komen er weer kuikens uit hun ei. Het opsparen van de broedeieren gaat nu trouwens weer erg traag, 1 ei per dag en/want 1 van de dames is broeds. 1 Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Jorieke123 Geplaatst: 10 mei 2023 Auteur Geplaatst: 10 mei 2023 Mijn klaag heeft geholpen: er worden weer 2 à 3 eieren per dag gelegd. Wat nog weinig is natuurlijk, voor 5 hennen. Maar ok. De kuikens doen het goed, de 2e lichting is ondertussen ook uit het ei en dat werden er 8 (minder eieren ingelegd toen). Ik heb lichting nummer 4 van de week geschouwd en daar waren ineens 5 eieren bij die niet bevrucht waren. Vreemd... Het jongste spul zit nog even apart maar van de week voeg ik ze samen. 2 Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Jorieke123 Geplaatst: 11 mei 2023 Auteur Geplaatst: 11 mei 2023 De prijs van het voer was nogal hard gestegen. Maar ging ook wel weer langzaam wat naar beneden. Toch heb ik dit jaar niet gekozen voor het circulaire voer van vorig jaar, want die prijs ging echt echt hard omhoog en zakt voor geen meter. Het was per kilo kip al wel aan de prijs, maar nu toch echt niet leuk meer. Ook waren we niet helemaal tevreden over de samenstelling qua eiwitten en van die dingen. Nou ja, het voer werd iig vandaag geleverd. We gaan de kippen verder ook flink wat brood voeren, we hebben in de afgelopen maanden aardig wat gedroogd en opgespaard. En dan nog van allerlei ander lekkers zoals appels en courgettes en onkruid uit de tuin en ze kunnen zelf veel grazen. 2 Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
jootje Geplaatst: 11 mei 2023 Geplaatst: 11 mei 2023 Zelfs bij kippenvoer staat die hond van jullie te kwijlen! 😂 3 Quote
Jorieke123 Geplaatst: 17 mei 2023 Auteur Geplaatst: 17 mei 2023 De stap naar buiten vonden ze nog wel even spannend, ze kwamen niet van hun stoepje af Maar nu rennen ze naar buiten zodra ik 's ochtends hun luikje open doe! 2 Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Jorieke123 Geplaatst: 18 mei 2023 Auteur Geplaatst: 18 mei 2023 Iemand interesse in de hanen? Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Nasuada Geplaatst: 18 mei 2023 Geplaatst: 18 mei 2023 (aangepast) Ik start weer met het verzamelen van vleeskip eieren , uitbroeden en laten lopen tot eind dit jaar. Mocht je nog eieren hebben dan zou ik er graag een paar van je willen overnemen. Hier loopt nog steeds jullie haan en nog koppel zuivere sasso kipjes ( te oud voor de slacht maar nog wel goed voor zuivere eitjes) 18 mei 2023 aangepast door Nasuada 1 Quote https://www.deblijehoeve.nl/
Jorieke123 Geplaatst: 18 mei 2023 Auteur Geplaatst: 18 mei 2023 Nee de dames hadden even een opleving qua eieren leggen maar zijn helaas weer zo goed als gestopt. Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Nasuada Geplaatst: 18 mei 2023 Geplaatst: 18 mei 2023 Helaas, ik ga nog even verder bedenken.👧 Quote https://www.deblijehoeve.nl/
Jorieke123 Geplaatst: 20 mei 2023 Auteur Geplaatst: 20 mei 2023 Blij met het zaagsel van @Oudholland! Ik heb het nog gezeefd dus ik heb zeer fijn stof wat ik over de poep onder de stokken van de legkippen strooi. Maar ook grof spul wat ik bij deze nieuwe kuikens gooi op de plekken waar ze slapen en eten enzo. Dan is het weer even fris en droog. En dan straks gaat alles in 1 keer op de composthoop 1 Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Jorieke123 Geplaatst: 22 mei 2023 Auteur Geplaatst: 22 mei 2023 Vandaag was het verhuisdag voor de kuikens die eind april uit hun ei kropen. Ze zitten nu in onze tunnelren. De voerbak is nog wat op de groei: 2 Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Charly Geplaatst: 26 mei 2023 Geplaatst: 26 mei 2023 Hahaha. Dat pluizige reetje bij die voerbak. Nou ze zien er weer goed uit hoor. Dat worden weer prachtige filetjes! 1 Quote wees bevriend met kleine dingen
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.