Cupcakeje Geplaatst: 26 juli 2018 Geplaatst: 26 juli 2018 De thee is heerlijk !! Nu nog een wintermix maken tegen verkoudheid en een mix tegen depressie. Voor de verkoudheid mix zag ik hier al goede suggesties voorbij komen. Heeft iemand nog suggesties voor ondersteunende kruiden bij depressie? Sintjanskruid uiteraard maar wat nog meer zodat het ook een lekker theetje wordt? Quote
Anna3 Geplaatst: 27 juli 2018 Geplaatst: 27 juli 2018 Hier ook druk aan het drogen:(Arg, het was een scherpe foto, die automatische fotocompressie ) Quote
Indy Geplaatst: 27 juli 2018 Geplaatst: 27 juli 2018 Zonnige kleuren, lavendel, passiebloem, zijn rustgevend , een beetje kurkuma erbij , en zonnige kleurtjes. Wat een vrolijke theetjes zie ik voorbij komen. Ik ben nu de hibiscusbloemen aan het drogen, ook zo leuk kleurend. Quote
Cupcakeje Geplaatst: 5 augustus 2018 Geplaatst: 5 augustus 2018 Idd indy volgens mijn kruidenboek en reserach op internet zijn de volgende kruiden ondersteunend bij depressie,LavendelKurkuma Citroen MelissaHopIjzerhard verbena officionalisSintjanskruidMonnikspeperZilverkaars Siberische gingsengWalnoot Walnoot wordt denk ik lastig in de thee ? of vergis ik mij en kan je wat met de schillen doen ? Citroen Melissa, Lavendel en intensieve heb ik al in de tuin. Zou graag nog ijzerhard in de tuin willen. En eventueel Siberische gingseng als die niet in de kas moet. Denk dat je dan een leuke mix hebt. De citroen Melisse is ook gewoon lekker. En anders mix ik het met groene thee of rooibos voor de smaak denk ik. dat is even uit testen. Quote
appelvrouw Geplaatst: 7 augustus 2018 Auteur Geplaatst: 7 augustus 2018 Hey ik dacht ik dat daar iets over gepost had? Enfin verdwenen in de krochten van het internet dan. Walnoot gebruik je die harde dunne tussenschijfjes, die dus in de noot zitten.In mijn leerboek signatuur en eigenschappen van Yvonne maas worden o.a. de volgende kruiden aangeraden:Alant, Cichorei, Engelwortel, Ijzerdhard, Linde, Munt, Rozemarijn, Longkruid en Walstro. Het is wel zaak dat je over kruiden als St. Janskruid en -niet door mij genoemde- Stinkende gouwe goed weet wat je doet, deze planten kunnen je ook "verkeerd" doen ipv goed. Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Cupcakeje Geplaatst: 7 augustus 2018 Geplaatst: 7 augustus 2018 zeker appelvrouw, onder andere Sint janskruid is zeer sterk. Zit ook in heel veel medicijnen tegen anti depressie. Ik weet gelukkig waar ik op moet letten. Anders had ik het ook niet aa gedurfd en gebruik die specifieke thee ook alleen in overleg en controle van de huisarts. Ik ben helaas verslavinfsgevoelig voor anti depressiva. Waardoor ik die medicatie niet kan gebruiken in een depressie. Normaal gesproken ga ik dan mijn ADHD medicatie slikken maar daar zitten ook vervelende bijwerkingen aan. Dus vandaar in overleg is een kruidenthee proberen met goed contact met de huisarts. Is geen ziektebeeld of kruiden om zo maar mee aan te klote idd Quote
appelvrouw Geplaatst: 7 augustus 2018 Auteur Geplaatst: 7 augustus 2018 Ok goed zo ik snap het. Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Cupcakeje Geplaatst: 8 april 2019 Geplaatst: 8 april 2019 De eerste bloemen liggen alweer te drogen voor de thee. De framboos blijft ook maar scheuten maken. Die ga ik van de week verwijderen en dan droog ik de blaadjes ook voor in de thee Quote
appelvrouw Geplaatst: 8 april 2019 Auteur Geplaatst: 8 april 2019 Ja super, vooral de framboos vind ik heel erg lekker. Goed dat je het zegt trouwens, ik wil nog bloemen van het Maarts viooltje oogsten.Paardenbloemen heb ik nog nooit gedroogd! Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Charly Geplaatst: 8 april 2019 Geplaatst: 8 april 2019 Paardenbloem? Leuk idee! Zal best lekker zijn. En goeie mbt frambozenblad. Ik zou het haast vergeten. Afgelopen winter heerlijk genoten van de mix naar recept van Appelvrouw en ook van wat extra gedroogde dingetjes die ik nog van Spitskool kreeg. Zo een weelde, je eigen thee! Quote wees bevriend met kleine dingen
Cupcakeje Geplaatst: 8 april 2019 Geplaatst: 8 april 2019 Als de paardenbloemen in de thee niks Zijn Dan gaan ze de zeep in, dus dat durfde ik wel te proberen. En idd sinds vorig jaar maak ik pas kruiden theetjes veel van recepten van appelvrouw idd maar het voelt heel luxe Quote
appelvrouw Geplaatst: 30 september 2019 Auteur Geplaatst: 30 september 2019 Kruidenthee september 2019Voor Vincent zonder muntMunt 12 procent, brandnetel 15, citroenverbena 11, framboosblad 9, braamblad 9, agastache 6, venkelzaad 5, echinacea 5, jiaogulan 5, driekleurig viooltje (gekocht) 5, citroenmelisse 5, duizendblad en bloem 5, lieve vrouwe bedstro 2, aardbeiblad 2 en zwarte besblad 2 procent maakt samen 100 procent en 100 gram Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Nasuada Geplaatst: 14 juni 2020 Geplaatst: 14 juni 2020 (aangepast) Dank om dit topic onder de aandacht te brengen appeltje! Ga ik hier verder. Er groeit en bloeit van alles, tijd om weer wat te freubelen. Thee maken 🥳 Op jacht in eigen tuin. Brandnetel Bramenblad Rode/zwartjes blad Koriander Kamille Thijm Munt Aarbeienblad En nu op zoek naar hondsdraf ( inspiratie van dit topic) en ik ga mosterd bloemetjes proberen. 14 juni 2020 aangepast door Nasuada Toevoeging 3 Quote https://www.deblijehoeve.nl/
fre3ke Geplaatst: 14 juni 2020 Geplaatst: 14 juni 2020 Ik droog de jonge blaadjes van mijn druivelaar. Die hebben nog weinig tannine en hebben een fruitige smaak als thee. Ik vind het erg lekker. Er wordt ook wel wijn van gemaakt. Met toegevoegde suikers uiteraard. Quote
appelvrouw Geplaatst: 14 juni 2020 Auteur Geplaatst: 14 juni 2020 Goede tip zeg @fre3ke ga ik ook een beetje doen..voor de thee dan, voor de wijn ga ik eerst maar eens kersenbladlikeur doen..Guignolet, maar dat is een ander topic. Je wijnbladrecept kan je wel in de receptenhoek zetten als je wilt @Nasuada hondsdraf, zonder t😉. Frambozen blad kan ook, melisse, heb je geen duizendblad in of rond je velden? Enfin lees inderdaad maar eens, er staan veel tips in en mengen kan je in verschillende samenstellingen doen, mijn kruidenthee is zelden hetzelfde. Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
appelvrouw Geplaatst: 22 september 2020 Auteur Geplaatst: 22 september 2020 Op 17-6-2020 om 21:43, Nasuada zei: Voila Hoe beviel je thee Nas? Ik ben nu de laatste kruiden aan t drogen voor de winter, nu ligt er op de stockli de Jiaogulan Oftewel onsterfelijkheidskruid. Ook nog wat drop plant bloemen. Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Mellie Geplaatst: 4 mei 2021 Geplaatst: 4 mei 2021 @Nasuada@appelvrouw Ík vond haar kruidenthee heerlijk! 1 Quote
Mellie Geplaatst: 17 mei 2021 Geplaatst: 17 mei 2021 Dit stond gisteren op tafel. Heeft mijn 7-jarige gemaakt (zei de moeder vol trots, glimglim ) De ingrediënten voor een liefdesthee zijn gedroogde pepermunt en citroenmelisse. Heeft de dochter zelf bedacht, geplukt, gedroogd en vervolgens in een potje gedaan. Zó zoet! Ze vindt wel dat ze nu meer moet maken, want de hoeveelheid viel in gedroogde vorm toch een beetje tegen 6 Quote
Vastone Geplaatst: 17 mei 2021 Geplaatst: 17 mei 2021 Heel lief! Alleen daarom zal het al heerlijk smaken. 1 Quote
Mellie Geplaatst: 18 mei 2021 Geplaatst: 18 mei 2021 Ik moest gisteren per se een kopje van haar thee proeven. Nu ben ik alleen sinds mijn eerste kind -zij dus- niet meer zo van de pepermunt in mijn thee. Ik moet er toch aan geloven vrees ik Er ligt weer een pak citroenmelisse en pepermunt te drogen op de verwarming. Ik hoop dat de nog andere combinaties gaat verzinnen Quote
Charly Geplaatst: 14 augustus 2021 Geplaatst: 14 augustus 2021 Hi daarWas vandaag bij een cursus kruidenthee maken. Zo leuk. Bij ‘huis van de buurt Matilo’ in Leiden. De 22e ga ik er wildplukken - je kunt je nog via de site aanmelden (kost 5 euro ) Niet heel veel nieuws geleerd maar leuke tips gekregen. En natuurlijk heel fijn om weer es met andere natuur/tuin-gekkies in de weer te zijn. Afijn. Wat ik met jullie even wilde delen waren een aantal eenvoudige receptjes voor smaakvolle kruidenthee. En een informatieblad dat ik ook leuk vond om even te laten zien. 6 Quote wees bevriend met kleine dingen
mdubbelm Geplaatst: 14 augustus 2021 Geplaatst: 14 augustus 2021 Leuk! Ik ben eigenlijk zo’n luie theedrinker…. Koop wel altijd losse thee, maar drink meestal zwart,. Als ik kruidenthee drink, is het vaak verveine. Salie drink ik wel eens bij keelpijn, venkelthee bij zere buik. Ik zou eigenlijk meer mengsels moeten/kunnen maken, de tuin biedt genoeg. Quote
appelvrouw Geplaatst: 20 augustus 2021 Auteur Geplaatst: 20 augustus 2021 Heilzame werking! Wat een prachtige uitdrukking. Het valt me wel op dat de mediterrane kruiden zoals salie, tijm en rozemarijn niet tijdens zwangerschap mogen gebruikt, iig niet als thee. Hoe doen ze dan dan in het zuiden waar het iedere dag wel in de maaltijd zit? Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Mellie Geplaatst: 20 augustus 2021 Geplaatst: 20 augustus 2021 Een thee ervan is intenser. Denk dat ze het daar ook niet als thee drinken tijdens de zwangerschap. In elk geval niet in Turkije. Maar de mediteranee is groot 2 Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.