Geplaatst: 18 juli 201114 j Auteur Ik ga er van uit dat meneer Weck (die van mijn magische boekje) niet zomaar adviseerd er azijn en suiker door te doen. Voor bijv. erwten is er wel een recept met alleen water, dus wie weet kan het wel. Ik weck ook maar voor het eerst dit jaar, en spreek uit ervaring met de courgette zoals beschreven in het boekje. Die is erg lekker geworden, en helemaal niet zacht of stuk gekookt. Zelfs wat knapperig. Maar dat geloof je vast niet Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Geplaatst: 2 augustus 201114 j Na een lieten veel deksels los van de geweckte courgette soep. Eerst was het vacuüm maar ineens liggen ze er los op. Op google vonden we dit: Het is van belang regelmatig de potten te controleren, zowel de eerste dagen als de weken daarna.Als een pot toch een los deksel heeft kan dat komen door:1. Bemesting met kunstmest of met teveel onrijpe dierlijke mest. 2. Ongunstige invloeden tijdens de groei, te snel rijpen door hitte of veel regen of anderszins opjagen. Dus let daar wel even op voor je gaat wecken. Is zoveel verspilde werk als de deksels los laten want dat betekend dat je de inhoud ook niet meer kan eten...
Geplaatst: 3 augustus 201114 j Auteur Hier zaten ze gelukkig nog vast. Heb ze van de week toevallig allemaal nagekeken. Ik had de buitenkant van de potten met stukjes courgette niet goed schoongemaakt (blijkbaar) want er stond een laagje pluis op Die heb ik schoongemaakt, de inhoud was nog goed. Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Geplaatst: 3 augustus 201114 j wecken is best moeilijk vooral de gistende dingen door druk in de pot schiet deksel los, groente zoals spercieboon doperwten, aardappels zijn veel makkelijker te wecken. Players only love you when they're playing.
Geplaatst: 3 augustus 201114 j Auteur *kots smiley* ik had net toch 1 pot... helemaal achteraan, waarvan het deksel los zat. De rest is nog goed... hoe lang duurde het bij jou, Dennis? Voordat de boel allemaal los ging? Ik denk dat dit de pot was die ik al een tijdje ruik in de kelder. Ik kon het maar niet vinden, dacht dat die geschimmelde potten zo roken. Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Geplaatst: 11 augustus 201114 j Khan je ook courgettesoep in potten met schroefdeksel doen zonder te wecken? Dus door het er gewoon kokend in te doen en dan ondersteboven zetten?
Geplaatst: 11 augustus 201114 j Auteur Dat is bij mijn aardperen soep vorig jaar mislukt.. Ik heb dus geen idee of het wel kan Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Geplaatst: 11 augustus 201114 j Als het vacuüm trekt dan is het wel best lang houdbaar, mochten er potten niet vacuüm trekken dan moet je die meteen opeten. Maar met wecken is het denk wel langer houdbaar.
Geplaatst: 11 augustus 201114 j Auteur "... Want ook bij het zog. warm in de glazen doen van inmaakgoederen dringt er lucht mee in de glazen. Deze lucht wordt in deze gevallen niet voldoende verhit en bevat daardoor nog levende bacteriën. Deze vermeerderen zich snel." Daar moet de huisvrouw dus rekening mee houden Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Geplaatst: 11 augustus 201114 j Khan je ook courgettesoep in potten met schroefdeksel doen zonder te wecken? Dus door het er gewoon kokend in te doen en dan ondersteboven zetten?Volgens mij werkt dit alleen als de inhoud erg zoet is (jam, chutney bijv.) of erg zuur is (augurken, zilveruitjes bijv.), want dan vinden bacteriën, schimmels en zo geen geschikte voedingsbodem.
Geplaatst: 14 augustus 201114 j Auteur ik pas 1..Wel de helft van de augurken. Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Geplaatst: 19 augustus 201114 j ik pas 1..Wel de helft van de augurken.ik heb de courgette gewoon in blokjes geweckt met licht zoutwater 1 st poging 30 min 100° die gingen na een paar weken open ff2 de poging 45 min 100° tot op heden nog dicht nu 3 wekensoep heb ik nog niet uitgetest maar ik probeer het met pompoensoep en laat jullie nieuws
Geplaatst: 19 augustus 201114 j Khan je ook courgettesoep in potten met schroefdeksel doen zonder te wecken? Dus door het er gewoon kokend in te doen en dan ondersteboven zetten? Je kunt toch ook die potten met schroefdeksel alsnog wecken? Het op zijn kop zetten schijnt geen invloed op de houdbaarheid te hebben overigens. Dat is alleen voor jam zodat de vruchten niet allemaal naar de bodem zakken is mij verteld.
Geplaatst: 19 augustus 201114 j Auteur wecken werkt met vocht/lucht uit de pot, maar niet meer in de pot, door de rubberen ring. Dat kan niet met een schroefdeksel. Je zou de potten nog wel kunnen verhitten, maar dan niet tot 100 graden omdat het dan gaat koken. Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Geplaatst: 19 augustus 201114 j Heel erg jammer dat jullie de ingemaakte courgette soep en augurken hebben moeten weggooien zeg! De 1e 2 try-outs van ingemaakte courgettesoep zonder behulp van een echte weckpan gaat hier nog steeds goed. Nog niets los gelaten. Ik heb zelfs gister nog even aan het deksel van de bovenste pot gevoeld, zat potdicht. Staat gewoon in de gangkast. Donker en redelijk goed koel, maar niet zo koel als bijv. in de koelkast (qua graden). En het is nu al enige weken geleden. Misschien ligt t echt aan t weer? Good things come in small packages
Geplaatst: 20 augustus 201114 j Auteur Weckpotten schijnen zelfs helemaal niet koel te hoeven staan. Als ze maar donker staan... Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Geplaatst: 9 september 201114 j ik pas 1..Wel de helft van de augurken.ik heb de courgette gewoon in blokjes geweckt met licht zoutwater 1 st poging 30 min 100° die gingen na een paar weken open ff2 de poging 45 min 100° tot op heden nog dicht nu 3 wekensoep heb ik nog niet uitgetest maar ik probeer het met pompoensoep en laat jullie nieuwshallode courgetteblokjes versie 2 doet het prima nog steeds dichtondertussen al courgettesoep en tomatensoep gemaakt en geweckten ja hoor alles blijft toe
Geplaatst: 17 juli 201411 j Ik denk er ook aan om mijn overschot aan courgettes te wecken als soep maar ik lees hier dat er best wat potten open gaan. Het wordt mijn eerste weckproject, dus ik hoop dat het gaat lukken.Hoe is de smaak van de soepen na een poos gestaan te hebben en moet ik die dan weer een kwartier laten koken als ik ze ga opwarmen?
Geplaatst: 18 juli 201411 j Dat had ik ook dat de potten open gaan.Maar heb het nu uit geprobeerd met boven op de soep 2 blaadjes laurier en de potten blijven dicht en niet zuur.En heb er ook kleine stukjes vlees in.Laurier is het EI van columbus Overnachten nabij het Lauwersmeer.
Geplaatst: 20 juli 201411 j ook ik zit met ruimtegebrek in de vriezer en veel courgettes vorig jaar heb ik voor het eerst pastasaus van tomaten en groente in potten met schroefdeksel geweckt, zoals bij jam.ik zet de potten nooit op de kop en ook niet in de weckketel. ging uitstekend met de tomatensaus, alle 7 zogen vacuüm, bleven dicht en op smaak (in de kelderkast). nu weet ik niet hoe lang de smaak erin blijft - wij hebben de laatste pot opengemaakt na een maand of vier.ik ben van plan om een dezer dagen hetzelfde te doen met courgettesoep. inclusief het laurierblaadje van thea!
Geplaatst: 20 juli 201411 j Hoi Jorieke, misschien een domme vraag, maar hoe gaat dat wecken dan? Nog meer RUIMTE besparing, onze kelder is groter dan de vriezer Groetjes, MoniqueHoi Hoi Ik maak de soep doe het in weckpotten en zet die dan in dat vaatwasser op de heeste stand ,zonder zeep natuurlijk (het moderene wecken ......het werkt echt
Geplaatst: 20 juli 201411 j Dat had ik ook dat de potten open gaan.Maar heb het nu uit geprobeerd met boven op de soep 2 blaadjes laurier en de potten blijven dicht en niet zuur.En heb er ook kleine stukjes vlees in.Laurier is het EI van columbus de potten op ze,n kop zetten wil vaak het open gaan tegen gaan !
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.