Jump to content

Recommended Posts

Posted

Mede wegens mijn gezondheid en een paar mij onbekende redenen verkleuren de bladeren van de paprika's.

Na verpotting van p9 in grotere potten werden de toppen bleekgroen. Kan ook van de koude nachten zijn.

Ik heb ze bijgemest met wat blauwe korrel en heermoes gier.

Nu komen er donkere, bruine, vlekken op zie foto.

Wat kan de reden zijn?

2017050410393485811493893624.jpg

Voor al de schone meiskes ne zoen, en voor de ventjes ne pol.

Posted

Is dat geen zonnebrand? Te snel te warm? Toen hier mijn planten onder TL stonden had ook een deze verkleuring. Te dicht op de lamp gezeten. Mooi overheen gegroeid.

Te zeer geschrokken door wisselingen in temperatuur, verpotten etc?

Mijne staan al een maand in de serre, wel met vorst naar binnen gehaald. Groei is niet heel groot maar ze zijn wel mooi gezond groen.

Posted

Dit is waarschijnlijk een combinatie van mooie dagen en koude nachten en dat schadeproces wordt fotoinhibitie genoemd.

Overdag vindt er schade plaats aan eiwitten die gekoppeld zijn aan het fotosynthetisch apparaat. Dat gebeurt bij elke lichtintensiteit, maar bij hoge lichtintensiteit vindt er sneller schade plaats..

Hierdoor wordt uiteindelijk chlorofyl afgebroken en daardoor verbleken de bladeren.

Dit herstelt zich normaliter 's nachts weer bij normale temperaturen, maar door de kou wordt dit reparatiemechanisme geremd. Vergelijk het maar met de slaap bij ons. Hierin vinden er ook veel herstelprocessen plaats.

Als de nachten koud blijven, kan de schade wel eens groter worden dan wenselijk.

N.B. dat zon chlorofyl afbreekt kun je eenvoudig zelf testen door met je witte broek door het gras te rollen. Leg je groene broek dan maar 's in de zon en kijk wat er gebeurt met de groene kleur.

Posted

Leuk Oscar, zo een wetenschappelijke uitleg erbij. Merci!

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Posted

Zonnebrand zal het wel niet zijn want de laatste dagen hebben we hier geen zon gezien.

Vanavond heb ik wel de beide deuren van de kas gesloten wegens te koude noord - oostenwind.

Het eerste verbleken kan van de zon zijn maar alle planten hebben het niet.

Natuurlijk staan er verschillende soorten door mekaar.

Zelfs als men teveel planten heeft ziet men ze toch niet graag kapot gaan.

Ja de zon verbleekt alles. Iedereen kan het zien aan allerlei dingen.

Posted

Oscar geeft wel een goed onderbouwde verklaring, maar ik twijfel toch een beetje omdat de schade zo midden op het blad zit. Bij zonnebrand en kouschade zijn het - is mijn ervaring - met name de randen van het blad die het eerst schade vertonen. Ik zou eerder denken aan een tekort aan het een of ander, versterkt door bijmesten met andere dingen.

Ik hoop in elk geval dat ze zich weer herstellen, Willy!

Posted
Zonnebrand zal het wel niet zijn want de laatste dagen hebben we hier geen zon gezien.

Vanavond heb ik wel de beide deuren van de kas gesloten wegens te koude noord - oostenwind.

Het eerste verbleken kan van de zon zijn maar alle planten hebben het niet.

Aalterse-Willy, fotoinhibitie is (gebruikelijke dagelijkse) schade door lichtinval -dus niet per se directe zon - in combinatie met koude nachten, waardoor de schade niet snel genoeg gerepareerd kan worden. Dat klopt dus met jouw quoted omschrijving. Als je een nachtje niet goed slaapt/herstelt, dan lukt het werken de volgende dag nog wel. Met een paar nachten slecht slapen, ga je er lelijk uitzien.

Nu is paprika juist een koudegevoelige plant, die voor het herstel 's nachts juist een wat warmere temperatuur nodig heeft dan wat jij in de kas bereikt.

Maar misschien een tekort zoals pippi aangeeft. Hoewel goede potgrond nu nog niet uitgeput zou mogen zijn.

Mijn advies zou zijn om de paprika's 's nachts wat warmer te zetten.

Voor jou ook een vraag Willy:

De schone meiskes ne zoen geven lukt me soms, maar wat geef ik de ventjes nu?

Posted

Ik had dus het vuurtje veel meer moeten laten branden in de kas, alleen worden het dan wel heel dure vruchten.

Die zoen is wel het beste zeker? Maar die pol, wel, vroeger hadden de kindjes hier twee pollekes of poelenhandjes. Vandaar komt een pol geven ofte een hand geven.

Daarstraks was het 10C in de kas.

Posted

Zoals ik eerder zei Willy, mijn planten staan al een maand in de serre. Mijn blad is mooi donkergroen. Ik stook niks in de serre. Bij de afgelopen nachtvorst alles de garage in gezet. Verder doe ik niks. Ik heb wel altijd de deur dicht, totdat bij 25 graden het raampje opent, ik thuis ben hierop anticipeer en de deur open. Anders blijft alles dicht.

Ik heb ook peperplanten niet afgehad, zo de serre in. Die hebben een optater gehad en dagen stil gestaan. Maar ook die staan weer in groei, zonder schade.

Of toch de locatie? Dat het hier warmer is?