Jump to content

Oogsten van worteltjes

Essie28

Recommended Posts

Ik las in een boek dat je wortelen allemaal tegelijk moet oogsten omdat je anders last kan krijgen van beestjes ofzo? Terwijl ik het liefst zo af en toe een paar eruit zou willen halen en dan de rest door laten groeien. Wat is jullie ervaring hiermee?

's avonds laat oogsten schijnt dan ook beter te zijn, en misschien zorgen dat er kruiden naast staan die zo hard geuren dat de wortelvlieg geen wortel ruikt? Basilicum ofzo. Als je er dan een paar wortels uit haalt, veeg je even flink met je handen door de basilicum struikjes, en ruikt alles kruidig in plaats van wortelig

Kom 15 april ook naar de Moestuinforumdag in Zelhem!

www.moestuinforum.nl/forum/50-moestuinforum-dag/

Veldvarkens.nl En: Veldvarkens-facebook

Ik zaai wortels altijd op rijtjes van 1 meter. Meestal oogst ik dan zo'n aaneengesloten rijtje.

Maar ik oogst wel eens halve rijtjes of wat worteltjes die te dicht op elkaar staan, dan zorg ik ervoor dat de grond weer snel en goed dichtgemaakt is. Daarna giet ik met een gieter met sproeikop water over de wortels/grond. Het gaat inderdaad om de geur die de wortelvlieg aantrekt.

Ben blij met jullie aanwijzingen.

Ik heb winterworteltjes die veel te dicht op elkaar staan.

Nu ben ik ze aan het uitdunnen, maar van wortellucht die deze vliegen aantrekt was mij niets bekend.

Ik heb al wat wortelen er zo uitgetrokken, maar dit kan dus best met wat meer beleid gebeuren.

bedankt

Kijk ook eens op ons blog http://snekermoestuin.blogspot.com/

Ik heb net een een Seizoenen ( het blad van Velt) gelezen dat de wortelvlieg van uitslapen houdt, en niet voor het begin van de middag uitvliegt.

Dus dat je beter in de ochtend kan wieden en oogsten. Zelf zaai ik koriander met de worteltjes mee, en ik frut altijd aan de korianderplantjes als ik wortels oogst, dat stinkt lekker, ook voor dat vliegje denk ik dan.

De tip van het water geven ken ik nog niet..ga ik ook doen!

Waar de mol is is er hoop!

Ik heb nog even opgezocht wat er precies geschreven is. Het is een stukje uit het Veltblad Seizoenen juni-juli 2004:

"Of wortelen nu onder tuingaas staan of open en bloot, hier is een gouden raad: wieden, dunnen en oogsten doe je maar beter uitsluitend `s voormiddags. de wortelvlieg is een langslaper en de geur van de wortel is `s namiddags al lang vervlogen. dat is het ogenblik waarop het vrouwtje op zoek gaat naar geschikte planten om haar eitjes op te leggen. Ze vliegt zelden uit voor 4 uur `s middags"

Ik wil nu zelf ook wel weten: wat is wijsheid.. ik oogst altijd in de ochtend..

Edited by Guest

Waar de mol is is er hoop!