Jan-9102 Geplaatst: 28 mei 2017 Geplaatst: 28 mei 2017 Nu de meeste planten buiten staan en beginnen te groeien, wordt het ook tijd voor een vogelnet te plaatsen. Hoe pak je dit het best aan zodat de planten nog voldoende kunnen groeien. En moeten alle soorten bedekt worden of enkel de vruchten en kolen? Foto's van hoe het er moet uitzien zijn altijd welkom. Danku op voorhand ! Quote
Veldjesgraaf Geplaatst: 28 mei 2017 Geplaatst: 28 mei 2017 Vrijwel iedere tuinder, mits die ook wil oogsten, spant een net over aardbeien en rode bessen. Doe je dat niet, dan zijn de vogels je zeer dankbaar en vreten ze alles op. Je kunt een net losjes over je bed gooien. Iets handiger is om een paar paaltjes of stokken in de grond te steken waarmee je een net een beetje kunt spannen. Zo her en der een stuk steen langs de randen en je oogst is veilig. Boogjes buigen van PVC pijp is ook erg handig. Dan blijft je net goed vrij van de planten en kun je makkelijk plukken. Gebruik liever geen zwarte netten, vogels zien die niet en raken er in verstrikt. Rode bessen kun je kort voordat ze gaan kleuren inpakken met een stuk vitrage.Peul/erwt die net opkomt is hier ook zeer gewild bij de duiven. Die hou ik ook onder een net totdat de plantjes zo'n 15 cm hoog zijn. Als de oogst rijp is gaan de erwten/peulen ook weer onder een net tegen de vogels. Verder kun je van alles onder een net stoppen van kolen tot prei. Of dat nodig is moet je ondervinden of navragen bij collega tuinders in je buurt. Zelf pak ik zo min mogelijk in. Al die netten vind ik niet zo'n fraai gezicht. Resultaat is dan wel dat je de oogst moet delen met vogels/rupsen etc. Zolang er voor mij voldoende te oogsten overblijft, heb ik er geen moeite mee. Quote
speets Geplaatst: 28 mei 2017 Geplaatst: 28 mei 2017 Wat je ook doet, koop in elk geval niet die goedkope, grove zwarte netten, want dat kost merellevens. Quote "Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.
Jan-9102 Geplaatst: 28 mei 2017 Auteur Geplaatst: 28 mei 2017 Wat je ook doet, koop in elk geval niet die goedkope, grove zwarte netten, want dat kost merellevens.Woeps....Zal dus andere gaan halen. Quote
henkg Geplaatst: 28 mei 2017 Geplaatst: 28 mei 2017 Ik schreef zonet in mijn seizoen (blog/henkg/de_eerste_oogst_is_binnen_..._b-6803.html):Dus heel blij dat mijn fruitkooi helemaal klaar en mereldicht is.Met goedkoop zwart net. Wel overal strak gespannen. De merels hippen vrolijk over het dak, ze hebben daar geen enkel probleem mee. Ze vliegen ook niet tegen de verticale wanden, wel kijken ze zeer geïnteresseerd naar die rode dingen erachter.Strak -zonder plooien of erger- spannen lijkt me veel belangrijker dan de kwaliteit of kleur. Het net is -hoewel geweven, niet geknoopt- wel vrij dik, erg goed zichtbaar in ieder geval voor mensen. Het net maakt ook nergens contact met vruchten, afstand is overal minimaal 20 cm.Vorig jaar heb ik per ongeluk één keer een jonge spreeuw gevangen, in een los gedrapeerd net over mijn net rijpe druiven (pas aangebracht toen ik merkte dat er wel erg veel druiven verdwenen). Dat zou ook een reden geweest kunnen zijn: ze waren al gewend aan gratis eten zonder net, en vlogen blindelings naar dezelfde plek, nu met net. Losknippen was even werk, maar het vogeltje was onbeschadigd. Tijdens het losknippen maakte hij wel enorm veel herrie. Prima: zijn hele familie zal ervan geschrokken zijn. Ik denk er nu pas aan dat ik die angstkreten had moeten opnemen, voor later gebruik. Een buurman: "Ik draai ze de nek om, dan worden ze slap en kun je ze er makkelijk uit halen". Ik knipte mijn net stuk. Toch een dilemma: spreeuwen -zijn er meer dan genoeg van- zijn zeker zo schadelijk als slakken. Slakken vergiftigen we, of we verdrinken ze, of we knippen we door. Quote 2025_teeltlijst (.xlsx)
Wortel Geplaatst: 29 mei 2017 Geplaatst: 29 mei 2017 Hier ook die goedkope dikke zwarte netten. Nog nagevraagd on de winkel (die me dus ook makkelijk de duurdere netten had kunnen verkopen). Inderdaad stak ophangen is de truc. Ook aan de onderkant en het eventuele losse aan de binnenkant zeiden ze, vanwege de egels. Tot nu toe nog geen problemen hier. Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.