peter15 Geplaatst: 2 juni 2017 Geplaatst: 2 juni 2017 hoi, dit jaar hebben mijn tomatenplanten (moneymaker) vervormd blad, ze groeien en geven bloemen maar deze lijken ook vervormd.Heeft iemand een idee hoe dit komt? Quote
weknow Geplaatst: 2 juni 2017 Geplaatst: 2 juni 2017 Waarschijnlijk een virus (via het zaad?) of een erfelijke afwijking. Komt vaker voor bij o.a. tomaten. Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.
peter15 Geplaatst: 2 juni 2017 Auteur Geplaatst: 2 juni 2017 bedankt voor de reactie,het heeft dan waarschijnlijk weinig zin deze planten te houden? Quote
weknow Geplaatst: 2 juni 2017 Geplaatst: 2 juni 2017 Als je nog (genoeg) andere hebt als vervanging....dan zou ik ze zeker wegdoen. Er komen waarschijnlijk wel eetbare vruchten...maar of je ze de moeite vindt..? Besmettelijkheid zal wel meevallen, tenzij je eigen zaad wint...maar dat is van de meest gangbare en overal erg makkelijk verkrijgbare Moneymaker niet zo zinvol.In ieder geval geen zaad van nemen, want de nakomelingen zullen waarschijnlijk even misvormd gaan zijn dan. Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.
peter15 Geplaatst: 2 juni 2017 Auteur Geplaatst: 2 juni 2017 heb net nieuwe gezaaid, ga ze nog wat laten staan in afwachting van de nieuw gezaaidede vervormde planten beperken zich tot 1 bed andere planten zijn voorlopig nog goed Quote
nello87 Geplaatst: 13 juni 2021 Geplaatst: 13 juni 2021 Goedemiddag, zojuist was ik wat aan het lezen over misvormd tomatenblad omdat ik dit momenteel veel aantref in mijn tuin. Zaad is van de Bolster van de mirabel blanche, marmande of de Bartelli F1 (heb ze door elkaar gehaald dus kan niet met zekerheid zeggen of het alleen bij 1 soort voorkomt of bij meerdere). Zeker de helft van mijn planten heeft dit misvormde blad. Rare is dat er eerst allemaal normale bladeren aan kwamen maar op een gegeven moment niet meer. Ook hebben de planten die die misvormde groei hebben over het algemeen minder bloemen dan andere planten en blijven de bloemen minuscuul klein, verkleuren soms (geel/bruin) en vallen vervolgens af. Kan dit nog wat anders zijn dan een erfelijke afwijking? Ik vind het zo vreemd dat ze eerst prima in orde waren en nu hier zoveel last van hebben. Ik heb trouwens ook een paar planten hier thuis staan in de serre en die hebben het ook. 1 daarvan is er wel weer aardig doorheen gegroeid lijkt het (foto) al blijf ik de bladgroei er raar uit vinden zien in vergelijking met andere tomatenplanten. Heeft iemand hier ideeën over? Alvast bedankt. Quote
rorror Geplaatst: 13 juni 2021 Geplaatst: 13 juni 2021 Hoe is je watergift? Geef je genoeg water met deze warme dagen? Quote Gebreksverschijnselen, aandoeningen, in Paprika of Pepers.
Ellen1 Geplaatst: 13 juni 2021 Geplaatst: 13 juni 2021 (aangepast) Wat heb je gebruikt als voeding/bemesting? Mest/compost/stro kan een bestrijdingsmiddel bevatten wat dit soort vervormingen veroorzaakt. Charles Dowding heeft hier al diverse keren over geschreven en onlangs wat foto's geplaatst op instagram https://www.instagram.com/charles_dowding/ En ook hier las ik erover https://www.deboonindetuin.nl/2021/05/mest-gif-voor-de-moestuin.html Best een ernstig probleem dit! 13 juni 2021 aangepast door Ellen1 Quote
nello87 Geplaatst: 13 juni 2021 Geplaatst: 13 juni 2021 (aangepast) Watergift is denk ik best goed. Geef ze zeker elke twee dagen water. Heb niet het idee dat ze tekort hebben. Interessant artikel omtrent de mest! Zelf heb ik geen mest opgebracht maar het kan zijn dat de vorige 'eigenaar' (het is een volkstuintje dat ik sinds begin dit jaar beheer) dat wel deed. Heb iig geen aanwijzingen dat er wel mest op heeft gelegen. Daarnaast wat het extra interessant maakt is dat ik ook een aantal tomatenplantjes gekregen heb en deze het allemaal prima doen. Hierbij tot nu toe geen enkel probleem (zijn wel nog wat kleiner). Dus het lijkt tot nu toe alleen in 1 of meerdere soorten van het zaad dat ik van de Bolster heb te zitten. Heb het zowel bij de tomaten op de tuin als de tomaten thuis en die zijn allebei hier thuis voorgezaaid. Misschien een buurman oid die met dit gif heeft lopen klooien? EDIT: ze hebben wel allemaal dezelfde biologische compost gehad. Misschien dat het daar mee te maken kan hebben.... 13 juni 2021 aangepast door nello87 Quote
rorror Geplaatst: 13 juni 2021 Geplaatst: 13 juni 2021 Misschien deze ook even lezen: https://www.plantaardig.com/groenteninfo/berichten/gekrulde-bladeren-in-de-kop-van-de-tomatenplant-krulkoppen/ 1 Quote Gebreksverschijnselen, aandoeningen, in Paprika of Pepers.
nello87 Geplaatst: 13 juni 2021 Geplaatst: 13 juni 2021 Bedankt Rorror. Heb het met interesse gelezen. Ik zie ook zeker gekrulde bladeren maar toch denk ik dat het verder gaat dan dat. Want ik zie ook zijtakken waar nauwelijks blad aan zit maar meer opgekrulde harde stukjes van vooral bladnerf. Daarnaast zie ik bijzondere verdikkingen in de hoofdstam waarvan ik me afvraag of dat normaal is. Dat is de beste omschrijving die ik eraan kan geven. En als ik dat opzoek komt het heel erg overeen met wat Ellen beschrijft. Ben ik nog wel steeds heel benieuwd naar waar het vandaan komt dat wordt nog een speurtocht. 'Gelukkig' heb ik aardig wat plantjes weggegeven dus kan zo nagaan of het daarvoor of erna is ontstaan. 1 Quote
redzebra Geplaatst: 13 juni 2021 Geplaatst: 13 juni 2021 (aangepast) Ik hoop dat deze persoon beschrijft wat jij voorhebt, dus hopelijk niet omwille van reststoffen van herbiciden zoals @Ellen1aangeeft, wat zeker zou kunnen en blijkbaar soms een probleem wordt hier in Europa in de compost. Deze geeft de plant vooral tijd en vloeibare mest om de plant erbovenop te helpen, andere laten soms een nieuwe dief uitgroeien. Maar hij geeft ook aan dat zeker herbiciden of virussen een oorzaak kunnen zijn : bv een mozaïek virus die dit beeld geeft. ] Ik zou het wel interessant vinden om jouw speurtocht op te volgen en hoe het vergaan is met de andere plantjes. Misschien ook de tip van klaver zaaien in het artikel wat Ellen1 meegaf om de grond te testen dan weet je het zeker na een paar weken. 13 juni 2021 aangepast door redzebra 1 Quote
nello87 Geplaatst: 13 juni 2021 Geplaatst: 13 juni 2021 Bedankt Redzebra. Deels beschrijft het inderdaad welk probleem ik heb. Heb alleen het idee dat het een stuk erger is dan in het filmpje. Zo is er soms nauwelijks blad en is het vooral harde opgerolde bladnerf wat er heel misvormd uitziet wat ik aan de zijtakken heb zitten. Zal er nog wel eens een paar foto's van maken zodra ik tijd heb om het te verduidelijken. Van die klaver is een goede. Heb wel incarnaatklaver staan op de volkstuin welke ik als groenbemester gebruik en die is uitstekend opgekomen. Toen ik er straks over aan het denken was schoot me te binnen dat mn moeder wel eens heeft gezegd dat de buurman hier met roundup werkt om het onkruid in zn tuin te onderdrukken. Dat is gewoon thuis (dus niet op de volkstuin) en maar een klein tuintje maar wie weet dat dat het zou kunnen zijn. Deze tomatenplanten hebben namelijk wel verschillende dagen buiten gestaan met mooi weer en daarna om af te harden voordat ze hier de grond in gingen of naar de volkstuin zijn verhuisd. De tomatenplanten die ik gekregen heb (en die nergens last van lijken te hebben) heb ik pas later gekregen en dat zou dan dat verschil kunnen verklaren. Wordt vervolgd! Quote
peter15 Geplaatst: 14 juni 2021 Auteur Geplaatst: 14 juni 2021 Mij werd verteld dat dit kan veroorzaakt worden door chemicaliën als er in de buurt maïs staat die besproeid werd zit dat in het regenwater tomatenplanten zijn hier zeer gevoelig aan als je de mogelijkheid hebt grondwater geven 1 Quote
nello87 Geplaatst: 14 juni 2021 Geplaatst: 14 juni 2021 Bedankt Peter. De planten thuis in de tuin krijgen leidingwater, die op de volkstuin krijgen grondwater. Allebei hebben ze hetzelfde probleem, dus daar zit het zeer waarschijnlijk niet in. Quote
rorror Geplaatst: 19 juni 2021 Geplaatst: 19 juni 2021 @peter15 en @nello87 Kunnen jullie vertellen welke merken potgrond/ compost jullie hebben gekocht en gebruikt. Quote Gebreksverschijnselen, aandoeningen, in Paprika of Pepers.
peter15 Geplaatst: 20 juni 2021 Auteur Geplaatst: 20 juni 2021 Planten worden gezaaid in potgrond van een aardbei kweker die gebruikt werd voor aardbeien compost kweek ik zelf 😁 Quote
Hampie Geplaatst: 14 juli 2021 Geplaatst: 14 juli 2021 Lees met grote belangstelling mee.Hier hetzelfde verhaal.Ik ga proberen foto's te uploaden. Quote
Hampie Geplaatst: 14 juli 2021 Geplaatst: 14 juli 2021 Deze tomaten staan allemaal in een nieuw gebouwde muurkas. Na het potplanten in de kas deden ze het eerst prima, ze zagen er gewoon gezond uit. Op een gegeven moment kregen alle tomaten van die krulkoppen. Sommige planten lijken wel 'frankenstein' planten, iel, dun, misvormd blad...Van dezelfe zaailingen op andere lokaties doen het prima.De kas is uitgegraven en gevuld met zeker 30 cm.biologische teelaarde van 2 verschillende producenten.Enorm balen dit.De snackkomkommer lijkt geen last te hebben.De basilicum en de tagetes doen het slecht. Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.