Geplaatst: 12 juni 20178 j Waarschuwing: beginnersvraag. Ik heb niet eerder een pompoen gezaaid en heb ze gelijk gezaaid met courgettes, want ik dacht dat de eerste fase wel ongeveer op hetzelfde zou neerkomen.Maar de pompoen deed er veel langer over om te ontkiemen en de groei gaat ook veel langzamer. Nu las ik in de nieuwsbrief van Vreeken, waar hij ingaat op wat nu nog te zaaien valt, dat pompoenen nog net te zaaien zijn, mits het Cucurbita Pepo zijn.Houdt dit in dat Cucurbita Pepo snelle groeiers zijn, en de andere rassen minder? Als ik dit had geweten, had ik de pompoen, die een Cucurbita Moschata is, misschien wat eerder proberen te zaaien. De courgette die ik heb gezaaid is de Costata Romanesco, volgens de verkoper (Jansen Zaden) met een groeisnelheid van 50 dagen, en de pompoen is Canadian Crookneck; die zou er 80 - 90 dagen over doen. Misschien dat ik daaruit al kunnen halen dat de pompoen trager zou beginnen, maar toch was ik verrast door het verschil in op gang komen van de verschillende planten. Behalve Cucurbita Pepo en Cucurbita Moschata heb je ook nog Cucurbita Maxima, en dan nog wel wat rassen. Kun je nou op deze rasnaam afgaan bij het inschatten van de groeisnelheid, of zegt dat niet al te veel? Hier foto's van een courgette en een pompoen, op dezelfde dag gezaaid (ik heb meerdere gezaaid van elk ras, het verschil zit vooral in het ras, niet de individuele zaailing, waar natuurlijk ook altijd wel wat verschil in zit):
Geplaatst: 12 juni 20178 j Mijn courgettes zijn ook sneller dan mijn pompoenen.Ik heb de eerste courgettes geoogst van mijn black beauty courgette. Mijn tondo de Nice heeft kleine bolletjes die wat groter worden dus die gaat ook komen. En mijn patisson heeft ook een eerste vrucht. Mijn Thelma Sanders sweet potato pompoen is een pepo en die bloeit nu, mijn hokkaido mix pompoenen (maxima) bloeien nu, de eerste bloemen, en mijn Long Island Cheese (moschata) die bloeit nog niet. Ze zijn wel megahard aan het groeien, alle pompoenen. Ik heb ze vandaag hun vrijheid gegeven en heb het beschermende gaas verwijderd dus ik verwacht dat ze morgen of zo het pad al oversteken. Maar goed, hier waren de courgettes ook duidelijk eerder, vooral de black beauty. Kaatjes Moestuin https://www.youtube.com/channel/UCbxKcMcCIfcYz1rQPoOZLcA
Geplaatst: 13 juni 20178 j Bij mij hebben de courgettes altijd een snelle start. Pompoenen starten trager (maar halen dat later ruimschoots in, mits voldoende bemest). Meloenen zijn de traagste starters. Inhoud bloempot of bak berekenen
Geplaatst: 13 juni 20178 j Er zit veel verschil tussen de pompoensoorten. Muskaatpompoen zijn doorgaan het lekkerst voor consumptie. pepo omvat voor de sierpompoenen en ook courgettes, doorgaans de wat kleinere soorten.Zelf heb ik een hokkaido en die heeft nu de eerste vruchten gezet en deze rijpen ook redelijk snel af. eerder heb ik ook butternut of flespompoenen gekweekt en die komen trager op gang en rijpen ook veel later af. Je moet ook een beetje geluk hebben dat augustus en september een beetje goed weer geven. Ik heb ook Pindapompoenen en Crown Prince (muskaatpompoen) gekweekt en die rijpten ondanks de grootte wel snel af.Dit jaar alleen de hokkaido omdat deze soort niet rankt en dus netjes op zijn plaats blijft en toch zo'n 20 pompoen op 1 m2 geeft. De kiemsnelheid ligt vlgs mij vaak meer aan de kwaliteit en ouderdom van het zaad dan aan het soort. Ik zou zeggen, gewoon voldoende mest geven en lekker laten groeien
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.