Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst: (aangepast)

IMG245029721497879012.JPGBeste vrienden,

Wat is er aan de hand met mijn aardbeien? Zie foto. Het ras is Sweet Eve. Ze zijn niet allemaal zo, ook wel een paar goede. Het merendeel is misvormd, zien er grauw en uitgedroogd uit.

Groeten,

Gert

aangepast door Gast
Geplaatst:

Ondertussen veel opgezocht. Het is inderdaad trips. Het enige probleem is er vanaf geraken. Ik lees veel over roofwantsen maar daar is het nu te laat voor. . Ik heb hier insecticide gevonden wat ik eens gebruikt heb tegen bladluizen op mijn Gelderse roos. Op het doosje staat dat het ook trips bestrijd. Maar om dat zomaar op de aardbeien te spuiten, vind ik ook niet zo best.

Geplaatst:

hebben de planten wel genoeg water gehad de afgelopen tijd?

droogte en trips geven vergelijkbare schade. dit kan net zo goed door de huidige droogte worden veroorzaakt. zo had ik ook dit seizoen ook ineens dit soort uitgedroogde aardbeien, meer water en alle nieuwe aardbeien zien er weer gezond uit.

Geplaatst:

Vorst kan normaal niet. De aardbeien zijn aangeplant na de laatste vorst.

Water tekort zou ik pas vreemd vinden. Ik dacht eerder dat ik teveel gegeven had.

Ik heb ondertussen ook in de bloemen gekeken en er zitten minuscuul kleine diertjes in.

Ik heb alle slechte aardbeien en bloemen verwijderd, nu hopen dat de volgende lading beter is.

Groeten,

Gert

Geplaatst:

Sommige van mijn aardbeien zien er ook zo uit... ik moest zon ding toch even testen. Smaken net zo gek als dat ze eruit zien... bij mij heb ik geen beestjes kunnen ontdekken overigens.

Zal eens een betere check doen.

Succes Gert! Ben benieuwd of het na verwijdering beter gaat en veel sproeien met dit weer.

Geplaatst:

Ik had er ook een aantal van 1 of 2 planten zoals dit.

En degene die er "redelijk" uitzagen smaakte ook gewoon goed.

Sommige anderen waren niet goed, en echt uitgedroogd.

Intussen zijn die 2 planten (ondanks dezelfde bewatering als alle andere 98 planten) ook gewoon compleet afgestorven.

Geplaatst:

Mellie, het zijn echt minuscule kleine dingetje. Als je met een pincet oid eraan komt bewegen ze.

En idd veel sproeien

DannyL, mijn planten zelf zien er gezond uit. Geen sprake van water tekort hier.

Ben ondertussen ook naar de plaatselijke aardbeiboer geweest. Trips zegt hij, heeft er ook last van en het spijtige: Kan je weinig aan doen, trek alles er maar af en confituur van maken. Ik kan me niet voorstellen dat deze goed gaat smaken. Ik heb ze maar gelijk weg gekieperd.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...