prinske86 Posted July 11, 2013 Share Posted July 11, 2013 Ik heb een probleem met mijn aardbeienplanten. Omdat ik de planten laat heb gezet, viel me pas een aantal weken bij de eerste vruchtvorming op dat er wat bruine plekjes op de vruchten zaten. Nu ik de eerste aarbeien heb kunnen plukken valt me vanalles op. De vruchten zijn dof, soms wat hard, er zitten bruine plekjes op, de zaden liggen soms meer aan de oppervlakte normaal en soms lijkt het alsof ie gesmolten is. Bij de nieuwe (groene) aardbeien lijkt het probleem nog meer toegenomen te zijn. De aardbeien staan buiten, netjes in rijen in bakken op de grond. Ik ben een uurtje op internet aan het zoeken geweest, maar ik kan niet echt een eenduidig antwoord vinden van wat er aan de hand is. Daarom wat foto's Dit is de eerste oogst: Rechts een gezonde aardbei, links eentje zoals de meeste zijn: dof Dit bedoel ik met dat het lijkt alsof de aardbei gesmolten is: Links twee 'gesmolten' aardbeien Links een aardbei waarbij de zaden meer buiten de vrucht liggen dan er in De aangetaste groene aardbeien En nog een foto van het blad, waar me verder niet zoveel aan op valt.... Ik wil er natuurlijk voor zorgen dat de nieuwe groene aardbeien niet meer aangetast zijn. Wie kan me helpen? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
speets Posted July 11, 2013 Share Posted July 11, 2013 Heb je ze genoeg water gegeven? Quote "Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stan Posted July 11, 2013 Share Posted July 11, 2013 Het lijkt er erg op dat je planten last hebben gehad van schimmel en er overheen zijn gegroeid. Je vruchten vertonen beginsel van aantasting. Ik heb zelf jammer genoeg ook enkele planten staan die het zelfde probleem hebben * en als ik ze laat hangen willen zelfs de merels e.d. ze niet hebben.* Zie vrucht rechtsonder Quote Onkruid bestaand niet, het is slechts ongewenste vegetatie en het verschil tussen een bloem en een onkruid is een oordeel. www.peperschrift.nl Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorg Posted July 11, 2013 Share Posted July 11, 2013 Ik twijfel en heb er even wat literatuur op nageslagen. Drie mogelijke oorzaken1. Vochttekort / te hoge temperaturen in de potten/bakken)2. Trips (foto's en klikken voor uitleg)Thrips damage on fruit can cause raised seeds, and fruit skin to be bronzed or cracked. They are found in blossom clusters and under the calyces of developing fruit. High numbers of thrips can cause flecking or bronzing of the seeds and fruits, especially beneath the calyx. The entire fruit may become bronzed and cracked. Seeds on damaged fruit are prominent.3. Meeldauw (foto's en klikken voor uitleg) Immature fruit may fail to ripen, become hard, crack and turn a reddish colour with raised seeds. Damage to the fruit appears as a dull reddish-brown surface on ripe fruit with numerous surface cracks.[/u] Green fruit may also have a dull brown or russet surface. White fluffy growth of the powdery mildew fungus is seldom seen on the fruit. Fruit infection and surface damage occur duringand soon after bloom. Op basis van eigen ervaring zeg ik dat deze foto en die daaronder mogelijk trips zijn, even goed kijken of je ook schade aan het blad ziet, en evt op zoek gaan naar trips met vergrootglas/wit papier (zie google).imgupload/uploads/img8925-(small)48941373545737.JPG Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
prinske86 Posted July 12, 2013 Author Share Posted July 12, 2013 Bedankt voor de antwoorden. Heb je ze genoeg water gegeven? Ze staan in bakken en hoewel ik eens in de twee dagen water geef, zijn ze toch op hete dagen twee keer drooggevallen. Kan dit het resultaat zijn van 2x droogte? Ik twijfel en heb er even wat literatuur op nageslagen. Drie mogelijke oorzaken1. Vochttekort / te hoge temperaturen in de potten/bakken)Kan, ik heb de bakken droog laten vallen. 2. Trips (foto's en klikken voor uitleg)Thrips damage on fruit can cause raised seeds, and fruit skin to be bronzed or cracked. They are found in blossom clusters and under the calyces of developing fruit. High numbers of thrips can cause flecking or bronzing of the seeds and fruits, especially beneath the calyx. The entire fruit may become bronzed and cracked. Seeds on damaged fruit are prominent.De nieuwe vruchten lijken deze symptomen inderdaad te hebben. 3. Meeldauw (foto's en klikken voor uitleg) Immature fruit may fail to ripen, become hard, crack and turn a reddish colour with raised seeds. Damage to the fruit appears as a dull reddish-brown surface on ripe fruit with numerous surface cracks.[/u] Green fruit may also have a dull brown or russet surface. White fluffy growth of the powdery mildew fungus is seldom seen on the fruit. Fruit infection and surface damage occur duringand soon after bloom. Ik had meeldauw uitgesloten, omdat ik er van uit ging dat de aantasting start met het 'witte poeder laagje'. Dat is bij mij nergens te zien. Maar alle andere symptomen zijn bij mij wel aanwezig. 'White fluffy growth of the powdery mildew fungus is seldom seen on the fruit.' Dat wil dus zeggen dat er geen daadwerkelijke meeldauw gezien hoeft te worden. Op basis van eigen ervaring zeg ik dat deze foto en die daaronder mogelijk trips zijn, even goed kijken of je ook schade aan het blad ziet, en evt op zoek gaan naar trips met vergrootglas/wit papier (zie google).imgupload/uploads/img8925-(small)48941373545737.JPG Ik gok nu op meeldauw, maar ik ga ook nog even controleren of ik trips kan vinden. Zijn de planten nog te behandelen? Heeft er iemand goede ervaringen met bepaalde manieren van bestrijden? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stan Posted July 12, 2013 Share Posted July 12, 2013 Meeldauw op aardbei is vrij makkelijk te herkennen. En of het nu echte of valse is maakt niet zoveel uit. Bij aantasting met meeldauw is het doorgaans zo dat alle drie de bladeren om hoog gaan staan(gaat niet altijd op). Je ziet of een bruine of een paarse gloed/vlek op het blad en dat kan onder op maar ook boven op zitten. Bij echte meeldauw komen de schimmels op de bovenkant van je blad en bij valse aan de onderkant. Je kan of een anti-schimmelmiddel van Ecostyle(bio) of een zwavelhoudend middel gebruiken tegen schimmels. Je kan ook de aantasting weg plukken maar, dan moet je dat wel intensief doen en regelmatig herhalen. Quote Onkruid bestaand niet, het is slechts ongewenste vegetatie en het verschil tussen een bloem en een onkruid is een oordeel. www.peperschrift.nl Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tekj Posted July 19, 2013 Share Posted July 19, 2013 Als meeldauw gemakkelijk te herkennen is.... Het volgende is bij mij aan de hand. Sinds enkele weken zijn de bladeren van de aardbeienplanten omhoog gaan staan (punt 1 check!), en nu net zie ik het volgende:Wittig spul precies op de 'puntjes' van het blad. Iedere ochtend zitten daar druppeltjes van dauw, die zodra de zon er op komt weg gaan (rond 09.00). Maar gezien de omhoogstaande bladeren.... is het beginnende meeldauw? Zou niet weten wat het anders kan zijn. Neem aan dat het dezelfde meeldauw is die ook op tomaat kan toeslaan. Als het meeldauw is moet ik dus snel te werk gaan, tomaten staan er 30 cm achter. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stan Posted July 19, 2013 Share Posted July 19, 2013 Het lijkt iid op Meeldauw maar, normaal zie je ook nog wel bruine of paarse gloed/vlek in het blad wat ik op je foto's niet zie. Dus of plukken of met een al dan niet biologisch middel spuiten. Quote Onkruid bestaand niet, het is slechts ongewenste vegetatie en het verschil tussen een bloem en een onkruid is een oordeel. www.peperschrift.nl Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bit Posted July 20, 2013 Share Posted July 20, 2013 Niet meer dan een overdenking hoor, ik ken dit verschijnsel totaal niet, maar mij doet dit een beetje denken aan het "gutteren" wat een aantal planten doen, en aardbeien ook. Mijn gedachte is zo : Geef je wellicht behoorlijke zware bemesting ? NPK 20-20-20 bv ? Of misschien een wat gezondere voeding, maar dan in grotere hoeveelheden / concentraties ?Ik zag je moestuinupdate ( je tomaten ) en daar zie ik toch wel verschijnselen van behoorlijke bemesting van je tomaten ( bandvorming , overvloedige groei met name van de stam, maar ook blad en vrucht = de plant kan zijn groeikracht niet kwijt )Als je tomaten zwaar bemest krijg je snachts een te grote druk in de sapstromen, waardoor planten aan de uiteinden van de bladeren druppeltjes gaan vertonen. Zijn dan de zoutconcentraties te hoog, verzamelt dat zout zich daar wellicht ? Dat brandt dan overdag in op die toppen. Daar zit ik aan te denken. Het lijkt wel zout-residu , of ( want dat zal het niet zijn , die planten zijn dan namelijk al dood ) misschien wél het verbranden van die plekjes in de zon.Meeldauw op die manier alleen aan de toppen ? Vraag ik me af Maar ik weet het dus eigenlijk niet hoor ! ( just my 2 cents ( en daar koop je niks voor )) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tekj Posted July 20, 2013 Share Posted July 20, 2013 Bijmesten heb ik nooit gedaan. Het enige, voor zover je dat bijmesten kunt noemen, is zo af en toe koffieprut op de grond. Maar dat zijn geen grote hoeveelheden. En natuurlijk de potgrond waarmee ik had opgehoogd. Dan zou het in de kleigrond moeten zitten. Nou ja, ik wacht nog wel even af dan. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stan Posted July 20, 2013 Share Posted July 20, 2013 Niet enkel aan Bit gericht maar hij stelde Meeldauw op die manier alleen aan de toppen ? Vraag ik me af Het probleem van meeldauw is dat je plant geheel overgenomen kan zijn zonder dat je het ziet. Het wit is zeg maar de paddenstoel en sporen. Het mycelium(de zwamvlok) zit dan al veel langer in je plant als deze zich uit. De eerste kenmerken heb ik in dit draadje al opgenoemd. Ook zie ik verschrompelde/verrimpelde bladeren op de foto's van Tekj. Ook dit duid jammer genoeg op meeldauw in combinatie met de omgekrulde bladeren en de schimmel op de bladranden. @Tekj, Maar goed als je Natriumbicarbonaat(zuiveringszout) in huis hebt kan je de proef op de som nemen. Maak van 200ml water, 1/2 theelepel natriumbicarbonaat en een theelepel olie een spuitmiddel van producten die allemaal eetbaar zijn. Doe dit in een plantenspuit en bespuit een of enkele planten hier mee. Indien er schimmels op zaten zal je binnen een dag hele donkerbruine tot zwarte plekken in het blad hebben of zelf de hele bladeren zullen zwart zijn. Het bruine of zwartverkleuren is omdat de schimmel dan gedood is door het natriumbicarbonaat. En LET Op niet over tomatenplanten heen sproeien met dit zoute middel. Quote Onkruid bestaand niet, het is slechts ongewenste vegetatie en het verschil tussen een bloem en een onkruid is een oordeel. www.peperschrift.nl Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tekj Posted July 20, 2013 Share Posted July 20, 2013 Zoals Stan al opgemerkt heeft, heb ik de planten inmiddels al geruimd. De meeldauw zat schijnbaar al weken te broeden in de plantjes, hebben zelfs de 'nieuwe' plantjes die ik bij een tuincentrum meekreeg aangestoken. Wellicht dat behandelen nog had geholpen, maar met zoveel plantjes... Waren er namelijk best wat kwam ik achter. Ik vraag me af of het nog te redden viel. Lijkt mij dat het niet echt bevorderend is voor het volgende bloeiseizoen. Wat dus zou betekenen dat ook volgend jaar een dramatische opbrengst zou opleveren (dit jaar 2 hele aardbeien). Ik was vanwege die oogst al van plan ze te ruimen, maar wilde afwachten tot volgend jaar. Als iets als meeldauw de boel dan nog eens gaat verzieken, is het voor mij klaar. Wat ik wel apart vind, pas vanaf wanneer ik op dit forum te vinden ben weet ik over het bestaan van meeldauw. Planten hebben er vroeger ook nooit last van gehad, en toen ik van het bestaan wist komt het ook gelijk om de hoek kijken. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
manolito Posted August 3, 2013 Share Posted August 3, 2013 Mijn aardbeien deden hetzelfde als op die eerste foto's, ik heb die steeds weggeknipt en zie het nu bijna niet meer. Nu ik dit alles zo lees zal het idd droogte of trips geweest zijn. In geval van trips is het dan verstandig om voor de herfst/winter nog te behandelen of lost het 'probleem' zichzelf over de herfst/winter wel op? Over die witte plekjes aan het einde van de bladeren, ik zie dit heel vaak op mijn planten en dat gebeurt als ze vrij droog zijn geworden en ik ze een hele plens (of meerdere plensen) water geef na een hete dag. Heeft niks met meeldauw te maken dat ziet er heel anders uit. Althans dat is mijn ervaring. Ik ben er 99% zeker van dat het gewoon gutteren is idd. Quote Maybe Slowpoke is pretty slow downstairs in the feet, but he's pretty fast upstairs in the cabeza. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Katsumi Posted August 3, 2013 Share Posted August 3, 2013 Heb excact hetzelfde voor...Heb ze er allemaal afgehaald, en er zijn nieuwe bloemen aan het vormen, hopelijk zijn het deze keer normale Misschien toch door het weer?(Staan ook in pot bij mij) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stan Posted August 3, 2013 Share Posted August 3, 2013 Het is ook o.a. door het weer. En ook in de vollegrond(en op aardbeibedden) kan je dit probleem hebben/krijgen. Quote Onkruid bestaand niet, het is slechts ongewenste vegetatie en het verschil tussen een bloem en een onkruid is een oordeel. www.peperschrift.nl Link to comment Share on other sites More sharing options...
simonvb Posted July 14, 2015 Share Posted July 14, 2015 Hier ook last van de symptomen uit de openingspost, ik denk hier aan trips. Kun je hiertegen nu iets doen? Zelfde vraag als hierboven: lost het probleem zichzelf op in de winter?Tot gisteren was er hier afgelopen maand zo goed als niets van regen gevallen, heb ze regelmatig, 2-3 per week water gegeven, dus denk niet dat het droogte is. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
D_SDennis Posted July 15, 2015 Share Posted July 15, 2015 ZOu het ook dor teveel vocht kunnen komen? Ik bedoel die 'gesmolten' aardbeien? Ik zie dit ook als de aardbeien lang vochtig blijven door regen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
simonvb Posted July 15, 2015 Share Posted July 15, 2015 De aardbeien staan een beetje verhoogd in volle zandgrond, dus water blijft er niet staan. Denk dat het niet ligt aan het water geven aangezien ik in juni wel veel en lekkere aardbeien had aan de doordragers. Andere tuiniers op het volkstuincomplex hebben er trouwens ook last van, volgens een andere tuinier zijn het de weersomstandigheden , nog lang koude nachten gehad en zeer weinig regen gevallen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts