Skadril Posted June 20, 2017 Posted June 20, 2017 Ik ben op zoek naar goede bestuivers voor mijn half- en hoogstam Ananas Reinette. Idealiter levert de boom stevige, best zure appels die lang bewaren & bestand zijn tegen boombedreigende ziektes. De bloeitijd van de Ananas reinette is half april-begin mei. Volgende cultivars zouden bestuivers zijn. Baumann's Reinette: niet zot van de smaak. Enigszins schurft- en kankergevoelig, overigens weerstandbiedend aan ziekten en insectenCox’s Pomona:Is gevoelig voor schurft en vruchtrot door Monilia-schimmelaantastingCox's Orange Pippin: gevoelig voor bacterievuurDanziger Kant: ? Minister Von HammersteinJames Grieve: scheut matig gevoelig, bloem zeer gevoelig voor bacterievuurLandsberger Reinette: Zeer onderhevig aan kanker, schurft, witziekte en wollige bloedluis.Neuer Berner Rosenapfel: Iets gevoelig voor stip, sterker voor vruchtrot. Bruin worden van het vruchtvlees, schurft, kanker en fruitmotje, licht gevoelig voor meeldauw. Andere bron: Gevoelig voor schurft, meeldauw, bloedluis en kanker. Voor schurft meestal alleen op standplaatsen die schurft in de hand werken.Oldenburg: ? Reine des Reinettes: extreem bacterievuur- en schurftgevoelig, ook onderhevig aan witziekte en stip. Niet zot van smaakReinette de Champagne: ?Signe Tillisch: Gevoelig voor stip, schurft (Venturia), meeldauw, kanker en Flat Limb.Transparente Blanche/Jaune (Oogstappel): zeer bacterievuurgevoelig... Vatbaar voor kankeraantasting, meeldauw en rode spin.Transparente de Croncels: weinig bacterievuurgevoelig. <->Andere bronnen (BGV): Gevoelig voor schurft, kanker, meeldauw, heksenbezemziekte, mozaiekvirus, moniliarot.Yellow Bellflower Klinkt dus niet bemoedigend. Ik kwam zelf uit bij de reinette grise d'hiver die goed stuifmeel zou hebben, middentijds bloeit en een gezonde variëteit zou zijn. De citroenappel lijkt me ook wel leuk en is een gezonde variëteit, maar geen idee over bestuivingsperiode. Hopelijk kan iemand aanvullen, commentaar of tips geven. Dat zou mijn zoektocht makkelijker maken. Voor de volledigheid: bronnen: NBS, houtwal.be, proefcentrum fruitteelt, bongerdgrooteveen (BGV), brochure hoogstamboomgaarden west-vlaanderen & vlaams-brabant, Regionaal Landschap Grote & Kleine Nete Quote
windindewilgen Posted June 20, 2017 Posted June 20, 2017 Als je het zo leest op alle internet sites, kun je beter niets meer aanplanten. Net zeg maar als de bijsluiter van medicijnen.Ik heb al 25 jaar james grieve staan en ik heb nooit een enge ziekte kunnen ontdekken, terwijl hij in het genoemde lijstje extreem gevoelig is voor bacterievuur. Quote Meer dan 180 rassen abrikozen, perziken en amandelen te koop . De kleinste met de grootste keuze. http://www.windindewilgen.nl
Fruittuin17 Posted June 20, 2017 Posted June 20, 2017 Ik ken dit probleem. Als je alle horrorverhalen op internet leest begin je niet eens aan een fruittuin. Er kan zoveel misgaan... schurft, meeldauw, kanker, rot, schimmel, woelmuizen, vogelvraat, stormschade, zonnebrand, vorstschade, zomaar doodgaan, verkeerde grond samenstelling, te nat, te droog enz enz enzIk heb het maar een beetje naast me neergelegd want andere mensen planten allerlei bomen die alleen al om hun naam gedoemd zijn om dood te gaan en de omgeving in een straal van 10 km te infecteren met de meest vreselijke ziektes en die doen het dus gewoon helemaal prima Quote
Skadril Posted June 22, 2017 Author Posted June 22, 2017 Bedankt! Ik dacht al zoiets, maar ga toch geen risico pakken.Het zal eentje worden die tot matig gevoelig is volgens de meeste bronnen. Quote
weknow Posted June 22, 2017 Posted June 22, 2017 Helemaal eens met reacties. Vraag je af...heb jij omstandigheden die voor een bepaald ras gunstig zijn? Schurft hoort bij vochtig. Kanker bij wonden. Alles kan iets krijgen! En ook de grondsoort speelt een rol. Heb je speciale omstandigheden...laat je adviseren door een goede kweker! Ik heb in onze tuin al 20 jaar een James Grieve staan. Lekkere eet-appels, volop, vanaf half september jaar na jaar. Goede bestuiver voor bijna alle andere rassen (door goed stuifmeel en langer gespreide bloei). Ziektegevoelig? Niet echt hier. Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.
Recommended Posts