Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Hmm... ff testen... Wel komkommersmaak maar vooral stevig velletje met veel zaadjes van binnen. Lekkerder om in te maken dan om rauw te eten. Makkelijk te kweken ook, gewoon buiten.

Geplaatst:

Halloweenpompoen..voor het snijden met de kinders van het dorp.img871620221348730797.JPG

De woelmuis was al aan de schorseneren begonnen. Gekke schorseneren eigenlijk, en het blad ook anders dan die van dennis. De varieteit is Mammouth, en het blad lijkt erg op dat van de paarse en gele morgenster( is ook familie) Ze smaken dan wel weer naar schorseneer. Éen portie gegeten, de rest in zand gestopt...

img872565111348730835.JPG

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

appels-26-sept-201281611348764596.jpg

De appeltjes die ik gister geplukt heb.

Geen idee wat voor ras het is maar ze smaken fris/zuur en de compote was heerlijk

~I believe in God, only I spell it Nature~

Geplaatst:

img053519501348835844.JPG

De groene tomaten maar geoogst voordat ze voos worden of door de phyto wegrotten. Helaas was de San Marzano nét weer op gang gekomen (ondanks de phyto)... beetje laat...

Bovenop een OSU Blue...

En links ligt de Yugoslavian Fingerfruit. Wat kleiner als gehoopt én realiseerde mij (zag een foto van maand geleden) dat er verdorie ook één is gejat!!! Verdorie nog aan toe!!! Heb ik er dus maar één volgroeide over om hopelijk zaad uit te winnen...

Geplaatst:

Mijn eerste tomaten! Helaas zijn een aantal open gebarsten .

VleeschTomaat

CherryTomaat

TinyTimTomaat

MiNiTomaat

tomaatjes28671349000584.

Verder heb ik nog zo'n 10 kg aardappel uit 10 biologische aardappeltjes van de Appie geoogst! Daar komt nog een foto van!

Geplaatst:

Gatverderrie, ik ben toch natgeregend voor deze oogst..en zit onder de modder.

Wortelen, paddenbieten, prei, spitskool, selderijblad, knolselderij, pastinaak, little oktoberpompoentje en de laatste kweepeertjes voor Jootje uit de boom gehaald.

Raadsel:

Wat ga ik zo koken om morgen mee te nemen naar Les Pays Bas met o.a. 5 van de ingrediënten op deze foto?

img895452951349355814.JPG

Geplaatst:

Jet, ik zie... ik zie...: SOEP

Maar dat is waarschijnlijk een iets te gemakkelijk gokje... Is vast iets heel anders...

Geoogst van mijn pepers bij Buurman R. voor het raam: de eerste Pimiento de Padron van een "normale" grootte. Beetje als kleine paprika's maar dan half zoet half heet, heel heet .

img060572611349360632.JPG

En ook nog wat van de Neyde, hier moest ik bij het zaden eruit halen de hele tijd niezen van de peperdampen, en dat van 2 kleine pepertjes.

img061218391349361176.JPG

Geplaatst:

Haha Jet, de soep zag ik.... de erwten niet... dát had ik nooit geraden...

Nog een handvol Padronnetjes, de kleinste hebben we gisteravond groen geplukt... nu alweer rood...

Gaan gebakken worden in olijfolie en dan met zeezout bestrooien en dan als tapas eten... Schijnt dé manier zijn om ze te eten... is ook een soort Russische Roulette: sommigen zijn heet, sommigen niet...

Ben benieuwd...

img064151301349439934.JPG

Geplaatst:

De laatste worteltjes van het jaar, (mini)aubergines en een patisson. Niet zoveel maar kan er een lekkere patissoncurry en een Afghaanse wortelstoofpot mee bereiden.

img2012100713213344631349610650.jpg

Geplaatst:

Brandnetel, munt, citroenmelisse en een klein bosje stevia.... aardig voorraadje thee voor de komende winter..

dsc01556-00139051349640020.JPG

En verder pepers (van die kleintjes zit er nog ongeveer de helft aan de plant), paprika's (groeit ook nog door), komkommertje, aubergine, enz

Werk aan de winkel dus... vandaag een eerste weck experiment (paprika's)

dsc01568-00154611349640209.JPG

Geplaatst:

De oogst van zaterdag!

Wortels in hele rare vormen...ze zullen er niet minder om smaken...wat snijbonen, spruitjes en ik dacht even te kijken of de pastinaken al goed groeiden. Nou, dat doen ze, deze weegt een pond! Morgen een lekker soepie van maken denk ik.

kweeperen-00294821349705258.JPG

Geplaatst:

Afgelopen nacht was het opnieuw heel dicht bij nul, dus ik heb vandaag de butternut pompoenen geoogst (ook al zijn ze nog niet allemaal rijp).

29786721349708044.JPG

Ik schrok er zelf ook wel een beetje van Het is de oogst van drie planten, en ik kan nu soep maken voor een heel weeshuis!

Geplaatst:

Najaarskleuren-oogst, Mini-aubergines, paar OSU-blue tomaatjes, Paarse Tomatillo's, 1 Lilac Belle paprikaatje, nog wat tomaatjes, Ananaskers, druiven en paar Marble-komkommertjes.

img069350591349878113.JPG

En dan tóch nog een eigen worteloogst, derde poging van het jaar... Nog wat Chioggiabietjes, Yugo Fingerfruit en Spaghettipompoen. En onbekende bonen...

img070178571349878139.JPG

Geplaatst:

Een heel mandje met mini-oogst...

Mini-: Pattissons, Fingerfruit, courgettes geel en groen (planten nu allemaal eruit vanwege vorstschade), Marbles, Kruisbestomaatjes, World Smallest tomaatjes, auberginetje, paprika's van bonsai-plantjes, kropjes rode sla. En nog wat Tomatillo's en tomaat van normale grootte.

img071013621350028073.JPG

Eh.... kunnen we niet een wedstrijdje gaan doen om de KLEINSTE groentes oid.... zo te zien ben ik dáár wel goed in...

Geplaatst:

Leuk zeg Erny!

Wat doe jij met de tomatillo? Bij mij zijn ze nooit rijp geworden..ik had grote planten met honderden kleine vruchten die later allemaal afvielen voordat het wat werd...

Geplaatst:

Ik doe ze rijp (paars) of onrijp (groen) door de salsa en door m'n (lekkere van de toko, favoriete merk= Nong Shim) pittige noedelsoepjes samen met allerlei groentes van de tuin. Lekker fris-zuur... Zo kom ik er nét doorheen. Niet te lang verwarmen, gewoon rauw erdoor.

Misschien dit jaar ook eens een invriestestje doen... er lijkt dit jaar nog genoeg van de plantjes te komen.

Misschien zijn ze bij jou door het rare seizoensweer eraf gevallen?, deden ze bij mij ook wel wat. Lijkt nu dus beter te gaan. Andere jaren viel er bijna nix af...

Geplaatst:

Hey Sneker,lekker kort en dik.. wat is de soort?

Die van mij zijn megalang..wel erg lekker, en een grote oogst.

Deze wortelgroente zijn allemaal in het zaagsel gegaan.

img904852401350246688.JPG

Geplaatst:

Een plant appelwortel( tip voor allen, voorzichtig oogsten, bij mij waren er verschillende knollen gebroken..)

Verder uit de kas de groene tomaten, veel is het niet, de meesten heb ik toch rood kunnen oogsten. Nog twee hot wax pepers..die helemaal nooit niet hot zijn geworden

!img917156601350652503.JPG

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...