snekermoestuin Geplaatst: 2 januari 2013 Geplaatst: 2 januari 2013 Pastinaak Quote Kijk ook eens op ons blog http://snekermoestuin.blogspot.com/
appelvrouw Geplaatst: 2 januari 2013 Geplaatst: 2 januari 2013 Heb ik je al gevraagd welke variëteit pastinaak dit is? Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
snekermoestuin Geplaatst: 4 januari 2013 Geplaatst: 4 januari 2013 Ik heb de 'Halflange' Pastinaak van leverancier (bij de Welkoop) Horti Tops met nummer 412. Alleen als ik nu op de site van Horti tops kijk zie ik 4 andere soorten dan ik vorig jaar gekocht heb?? Quote Kijk ook eens op ons blog http://snekermoestuin.blogspot.com/
appelvrouw Geplaatst: 12 januari 2013 Geplaatst: 12 januari 2013 Dank je voor het kijken Sneker! In het najaar heb ik de paardenbloemen die vanaf de zomer in de moestuin groeidenlaten staan en afgesneden. Daarna bedekt met elders "gevonden" molshopen.Et Voilá: de eerste salade pissenlit oftewel molssla. Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
geedee Geplaatst: 17 januari 2013 Geplaatst: 17 januari 2013 Witlof-groenafvalcontainer-oogst...... de dikste: schone oogst: Quote
Borsalino Geplaatst: 19 januari 2013 Geplaatst: 19 januari 2013 Het eerste grondwitloof, dat wordt smikkelen Quote
appelvrouw Geplaatst: 25 januari 2013 Geplaatst: 25 januari 2013 Één radicchio..in het najaar afgesneden en ingegraven in de kas..bijna 130 gram sla voor Lie en mij Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
appelvrouw Geplaatst: 28 januari 2013 Geplaatst: 28 januari 2013 Nog meer roodlof Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Erny Geplaatst: 5 maart 2013 Geplaatst: 5 maart 2013 Bijna vergeten... maar dit is toch écht mijn eerste oogst van het jaar! De Crosne natuurlijk, afgelopen zaterdag. Van 2 stuks naar zo'n 20 stuks. Quote
Merel Geplaatst: 7 maart 2013 Geplaatst: 7 maart 2013 Heb de boerenkoolplanten gerooid. Er kwam nog zo'n 5 ons boerenkool vanaf. Quote indefruitboomgaard
appelvrouw Geplaatst: 20 maart 2013 Geplaatst: 20 maart 2013 De paardenbloemwortels die ik in het najaar be-molshoopt hebt ( zie mijn blog), hebben een redelijke oogst aan molssla gegeven.Verder oogst ik kleine veldkers..voor in de sla. Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Erny Geplaatst: 3 april 2013 Geplaatst: 3 april 2013 Verrassing... tóch nog een Purple Haze wortel kunnen oogsten... had gewoon wat meer tijd nodig blijkbaar. Quote
mijnspeeltuin Geplaatst: 3 april 2013 Geplaatst: 3 april 2013 Ha mooi om te lezen, ook mijn bieten waren vorig jaar knudde. Laten we het houden op een slecht bietenjaar. Ook ik zaai ze altijd voor in kleine potjes ( 1 zaadje per potje) en verspeen ze na twee tot drie weken als de worteltjes nog klein zijn. Maar ik heb alleen een aantal verhoogde plantbedden. Kan me zo voorstellen als je een serieus grote moestuin hebt dat je dan niet al die bietjes stuk voor stuk gaat zitten uitplanten. Ik hou gewoon van dat kleine gepriegel, ga gerust op m'n knieën een uurtje zitten priegelen, word ik helemaal rustig van OH lekker snugger ik zie net dat het topic van januari 2012 is..... juist ja nou dan had ik de zomer van 2012 knudde bietenoogst.... Quote In de kern van alle problemen schuilt een kans
Nynkef Geplaatst: 4 april 2013 Geplaatst: 4 april 2013 Als het topic dan toch weer omhoog is Ik heb bietjes binnen voorgezaaid en dit zijn stevige steeltjes van zo'n 5 cm lang. Ze staan in een onverwarmde badkamer en doen het prima. Als het goed is komt er vanaf a.s. zondag geen vorst meer hier (rotjeknor) en dan gaan ze in de volle grond, die redelijk los is en waarin ik gemalen eierschaal gemengd heb, want ik las dat bietjes extra kalk willen. Mijn vriendin had afgelopen seizoen hardstikke mooie grote bieten, ik hoop ik dit jaar ook !! Quote
Jorieke123 Geplaatst: 4 april 2013 Auteur Geplaatst: 4 april 2013 Oei, 5 cm is al wel heel lang hoor... Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Nynkef Geplaatst: 4 april 2013 Geplaatst: 4 april 2013 Weet ik , maar ze staan goed stevig op de steeltjes, dus ik hoop dat ze nog een paar dagen willen blijven staan, zondag gaan ze naar buiten Quote
sokrates Geplaatst: 4 april 2013 Geplaatst: 4 april 2013 (...) en dan gaan ze in de volle grond, die redelijk los is en waarin ik gemalen eierschaal gemengd heb, want ik las dat bietjes extra kalk willen. (...) Ik denk dat je kalk verwart met kali. Dat is echt heel wat anders. Kalk wordt gebruikt om de ph te verhogen bij zure grond, en zit inderdaad in eierschalen. Kali (Potas) is een stof die in compost en houtas zit en wortelgroei stimuleert. Dat laatste heb je nodig voor bietjes (en andere wortelgewassen). Is ook als patentkali te koop (toevallig net zo wit als kalk...) Om op de bieten terug te komen: vorig jaar was mijn bietenoogst vrij miserabel, terwijl het 't jaar daarvoor erg goed ging. Gek genoeg had ik de bieten toen (per abuis) gezet op een flink met oude stalmest bewerkt perceel. Toch zegt de literatuur dat bieten geen bemesting nodig hebben. Het kan natuurlijk ook zo zijn dat de stalmest de grondstructuur aangenaam voor bieten maakte. Quote
Merel Geplaatst: 4 april 2013 Geplaatst: 4 april 2013 Om op de bieten terug te komen: vorig jaar was mijn bietenoogst vrij miserabel, terwijl het 't jaar daarvoor erg goed ging. Gek genoeg had ik de bieten toen (per abuis) gezet op een flink met oude stalmest bewerkt perceel. Toch zegt de literatuur dat bieten geen bemesting nodig hebben. Het kan natuurlijk ook zo zijn dat de stalmest de grondstructuur aangenaam voor bieten maakte. Ik heb er niet veel verstand van, maar ik las ergens op internet dat stalmest ook een hoog kaliumgehalte bevat. Het zou kunnen zijn dat bieten geen bemesting nodig hebben (stalmest is natuurlijk veel meer dan alleen kalium), maar wel kalium. En dat de kalium in de mest heeft gezorgd voor je goede bietenoogst. Maar er zijn hier vast mensen die er meer van weten. Ik voeg trouwens vinassekali toe aan de percelen wortel/ui/biet en aardappels. Quote indefruitboomgaard
Nynkef Geplaatst: 4 april 2013 Geplaatst: 4 april 2013 Ik denk dat je kalk verwart met kali. Dat is echt heel wat anders. Kalk wordt gebruikt om de ph te verhogen bij zure grond, en zit inderdaad in eierschalen. Kali (Potas) is een stof die in compost en houtas zit en wortelgroei stimuleert. Dat laatste heb je nodig voor bietjes (en andere wortelgewassen). Is ook als patentkali te koop (toevallig net zo wit als kalk...) Ik meen toch echt gelezen te hebben dat bietjes kalk willen maar nu ga ik twijfelen. Bedankt voor je info !! Compost heb ik hier, uit een zak, dat wel, maar dat zal ik dan morgen even door het stukje heenwerken waar de bietjes komen. Ik heb zelf geen houtkachel, maar vrienden wel, dus ik zal hen vragen wat as te bewaren voor me Quote
lorre Geplaatst: 4 april 2013 Geplaatst: 4 april 2013 Ik zaai mijn bietjes altijd eerst in potjes, ezo een stuk of 30.En plant ze dan mooi uit als ze maand oud zijn. Ik doe dit verschillende keer in een jaar zo heb ik paar maanden mooie bietjes. Ik laat ze niet groot komen bij een diameter van een 6cm haal ik ze al uit de grond. Veel beter van smaak dan als je ze te groot laat komen. Quote Ist vandage ni tis vo morge
mijnspeeltuin Geplaatst: 15 april 2013 Geplaatst: 15 april 2013 Ik ga dit keer de proef op de som nemen; heb buiten al bietjes gezaaid en ga binnen ook nog wat voorzaaien. Dan maar eens kijken of er verschillen zijn. Ik ga ook nog even bij de buurvrouw langs voor wat as. Hoeveel as moet ik strooien op een bedje van 120 bij 90 cm? Ik begreep dat aardappels ook graag as willen hoeveel willen zij op een bak van 100 bij 40 cm? Quote In de kern van alle problemen schuilt een kans
Zot van kruiden Geplaatst: 16 april 2013 Geplaatst: 16 april 2013 Moeten bietjes worden afgehard? Voor ze worden uitgeplant in volle grond? Quote
mijnspeeltuin Geplaatst: 17 april 2013 Geplaatst: 17 april 2013 Zou ik wel doen. Ieder plantje dat lekker op de vensterbank heeft staan te sudderen schrikt zich een hoedje als ie plots buiten komt Quote In de kern van alle problemen schuilt een kans
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.