Ga naar inhoud
Bekijk in de app

Een betere manier om deze website te gebruiken. Meer informatie.

Moestuin Forum

Een app met volledig scherm op uw startscherm met pushmeldingen en meer.

Om deze app op iOS en iPadOS te installeren
  1. Tik op Deelpictogram in Safari
  2. Blader door het menu en tik op Toevoegen aan startscherm.
  3. Tik op Toevoegen in de rechterbovenhoek.
Om deze app op Android te installeren
  1. Tik op het menu met drie puntjes (⋮) in de rechterbovenhoek van de browser.
  2. Tik op Toevoegen aan startscherm of App installeren.
  3. Bevestig door op Installeren te tikken.

Featured Replies

Geplaatst:

Ik heb eind april mooie venkelplanten gekocht en geplant. Ze groeiden prachtig. Tot een aantal weken geleden het blad bovenin wat bruiner werd en de knol nog steeds geen bolling vertoonde.

IMG729950049131500216501.jpg

IMG730150079521500216504.jpg

We hebben onlangs de eerste venkel gegeten, niet wetend of hij al klaar was. Hij smaakte goed maar had wel wat harde stukken. Mijn vraag is wat te doen?

Wachten omdat de planten nog verder groeien of oogsten. Zijn ze misschien in de bloei aan het schieten? En....hoe krijg ik wel bolling in de venkel? Ik heb ze al drie jaren verbouwd en dat is me nog nooit gelukt.

Ik heb de planten steeds goed water gegeven vooral ook toen het zo droog was. Ik las dat dat belangrijk was. De grond is goed doorlatend. Ik heb het moestuinbed royaal voorzien van compost voor het planten. Op die plek stond niet eerder venkel.

Heeft iemand een advies voor mij?

met groene groet,

koolrabi

https://zolekkergezond.nl/

Geplaatst:

Ik zaai mijn venkel meestal veel later, eind juni, omdat het anders zo snel doorschiet en dus niet lekker kan groeien. Daarbij, als ik te langzaam was met oogsten, werden ze bij mij altijd wat vezelig en taai. Ik weet niet of je daar wat aan hebt? (Ik vind venkel dus maar een lastige groente om 'goed' te krijgen. Inmiddels ook niet meer in mijn tuin te vinden. )

Wat betreft de weigering tot uitbollen , ik meen dat er verschillende soorten knolvenkels bestaan waarbij de een veel meer 'bol' wordt dan de ander. Welk ras heb je gekocht?

Eeuwigdurend aanrommelend moestuinier.

Geplaatst:

De venkel is aan het doorschieten, venkel kun je beter na de langste dag zaaien.

Geplaatst:
  • Auteur

Hartelijk dank voor jullie reacties. Dat wordt dus oogsten en venkelsoep eten. En nog eens proberen.

met groene groet,

koolrabi

https://zolekkergezond.nl/

• 6 jaar later...
Geplaatst:

Mooi topic om nieuw leven in te blazen. Ik kamp met hetzelfde probleem, vooral het bollen van de venkels wil maar niet lukken. Wie heeft ervaring met verschillende rassen en heeft de ‘beste’ gevonden? Fino lijkt vrij gangbaar, maar daar zie ik toch ook vooral platte venkels van voorbij komen. Zo bol als in de winkel hoeft ook niet persé, maar het witte gedeelte is wel gewoon het lekkerste in de salades… Nouja, hopelijk kan iemand inzichten delen zodat ik deze week de zaden kan bestellen.

Geplaatst:

Ik zou het gaan proberen met F1 zaad, daar zijn verschillende variëteiten van.

Na de langste dag gaat beter, maar is tegenwoordig geen vereiste meer.

En mocht Koolrabi als topicstarter nog een keer kijken, zet je venkels verder uiteen, zeker 30x30.

In zo'n bakje gepropt geven ze het snel op en gaan als het even tegenzit schieten.

Of eerder wat tussenuit oogsten, dan kan de rest doorgroeien.  

Geplaatst:

@Patrijsmaar heb je ook een specifieke aanbeveling? Bij de voor mij gangbare zaadhandels is er niet veel F1 te krijgen op venkelgebied en i.v.m. verzendkosten ga ik liever niet overal shoppen. :(

• 1 jaar later...
Geplaatst:

Ik heb hetzelfde probleem. Ik heb Fino en Romanesco. Allebei blijven dun. Het is voor mij sowieso moeilijk om het voor te zaaien.
Het groen doet het uitstekend, maar ik wil meer wit uiteraard.
Ik probeer het nog een 3e jaar met andere, maar welke?
En daarna als het niet lukt, dan deze groente niet meer.

Ik ga alleen verder met groente die wat opleveren. Ik vind het harde niet lekker voor een salade.

Geplaatst:

@Petrasmoestuin vorig jaar had ik succes met de najaarsteelt met het ras Fino. Zo dik als in de supermarkt worden ze niet, maar het kwam een heel eind in de buurt.

Eigenlijk is het advies simpel, voldoende ruimte en voldoende vocht...

Ik weet niet meer precies wanneer ik vorig jaar gezaaid heb, maar ik denk eerste helft juli. In goede grond gemengd met wormen compost voor een goede start. Nadat ze 2/3 echte blaadjes hadden meteen uitgeplant en inderdaad vaak water gegeven zodat ze altijd vochtig stonden. Hele mooie venkel kunnen oogsten in het najaar.

Geplaatst:

Ik heb ook Fino gezaaid, die staan nog in de speciebak.

Dit is de Romanesco.

Ik probeer volgend jaar in het voorjaar te zaaien, dit jaar lukte het mij niet. En dan zet ik ze in de diepe speciebakken.

Ik heb ze te lang laten staan, stond in bloei. Ik heb wel wat groen eraf gehaald voor mijzelf en het meeste voor mijn buurvrouw voor de papagaaien.

20250830_161755.jpg 20250830_172558.jpg

Geplaatst:

Hier werden ze ook niet dik, dus ik heb ze gelaten, er was niet tegenop te gieten. Nu staan ze mooi in bloem en ga ik gewoon het zaad oogsten. Venkelzaad is in veel recepten ook heel erg lekker. En we deden al wat bloemschermen bij het inmaken van de courgettes in de pot. Ook heerlijk.

A weed is a plant that has mastered every survival skill, except for learning how to grow in rows. - Doug Larson

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

Browser pushmeldingen instellen in uw browser

Chrome (Android)
  1. Tik op het slotpictogram naast de adresbalk.
  2. Tik op Machtigingen → Meldingen.
  3. Pas uw voorkeuren aan.
Chrome (Desktop)
  1. Klik op het hangslotpictogram in de adresbalk.
  2. Selecteer Site-instellingen.
  3. Zoek Meldingen en pas uw voorkeuren aan.