Jump to content

Help, wat is er aan de hand met mijn tomaat..

Supermoeke

Recommended Posts

Als het neusrot is kan je de vrucht beter laten hangen: oorzaak is namelijk dat de plant niet voldoende water kan opnemen en de watervoorraad in de vrucht aanspreekt. Zorg er voor dat je regelmatiger (de grond mag niet volledig uitdrogen) en meer water geeft zodat de andere vruchten er geen last van krijgen.

Hahahha... Wat let jij goed op zeg... Ik heb niet zo'n hele grote tuin he.. Dus ik hoe ook niet zo heel veel in het zand te zitten.. Maar ik heb ook een nagelborsteltje.. Werk ook goed.. Ik zal de volgende keer opletten dat mijn handen vies zijn.. lol...

Neusrot is toch iets wat vooral voorkomt bij tomaten in (te kleine) potten. Ik heb het zelf in ieder geval zelden bij planten in de volle grond gehad. Ik heb ook gemerkt dat het per ras kan verschillen (zo had ik vorig jaar 6 verschillende rassen in potten waarvan slechts 1 ras neusrot verschijnselen had).

Ik heb even je moestuinseizoen opgezocht, ik weet niet of het recente foto's zijn maar de tomaten lijken hier in te kleine potten te staan (10 liter is voor tomaten toch wel het minimum zeker voor de stamtomaten), klopt dat of staat de plant met neusrot inmiddels in een van de bakken?

258mlck95071372003248.jpg

Watertekort is toch wel een van de meest voorkomende oorzaken, als oplossing gaat het niet alleen om meer water maar vooral om regelmatiger water geven (zeker op warme dagen 'sochtends en s’avonds zodat de grond niet te veel uitdroogt).

Een andere oorzaak is moeilijk om zo te benoemen, Guy de Kinder heeft ooit is een heel lijstje met mogelijke oorzaken en oplossingen geplaatst, misschien zie je iets wat voor jou situatie van toepassing kan zijn (laat even weten, is voor ons ook interessant).

http://fruitabc.blogspot.com/2010/06/neusrot-op-tomaten-voorkomen.html

De plant waar het om gaat staat in de bak.. In de bak zit turf en compost en perliet... De tomaten staan maar een halve dag in de zon.. en de plant die ernaast staat is van de zelfde soort en die heeft het (nog) niet.. Ik weet alleen niet meer welke soort het is.. De tomaten die in de potten staan zijn ook nog gezond.. Ik laat wel weten hoe het verder gaat lopen.. Ik ga nu gewoon 2 keer per dag water geven.. Bedankt..