Jump to content

Wil je minder Advertenties?

Maak dan nu een account of log in!

Featured Replies

Posted

appeltjes krijgen hier jaar in jaar uit steeds meer schurft ondanks de bio bestrijding: zuiveringszout, blad opruimen, spuitzwavel, open snoeien

vorig jaar een resitente variant geprobeerd:ecolette , maar die overleed aan een bacterie

iemand nog tips voor een lekker resistent appeltje?

Santana. Makkelijk hier, hoge opbrengst en vroeg vruchtbaar. Kan goed als struik of laagstam. Zeer lekkere zoetzure smaak en stevig vlees. Absoluut een van mijn uit-de-hand-favorieten. Heeft maar een nadeel: appels zijn erg groot... Eigenlijk te groot voor tussendoortje in een keer. Maar als je "appeltje" niet te letterlijk bedoelde.....

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Santana, Raijka, Lunterse Pippeling, Zoete Kroon om er maar een paar te noemen.

Heb je soms last van natte bodem?

• Author

ja, klopt, slappe natte veengrond....niks aan te doen ben ik bang, plaatselijk ophogen zakt weer in de grond heb ik gemerkt

Als je een natte bodem hebt dan kun je niet uit de voeten met schurftgevoelige rassen, maar moet je daarnaast ook kankergevoelige rassen vermijden. Veel van de modernere schurftvrije rassen zoals santana en raijka zijn helaas nogal gevoelig voor kanker. Er blijven dan feitelijk maar heel weinig rassen over die je ziektevrij kunt kweken. Alleen de allersterkste robuuste minder verfijnde rassen in de categorie lunterse pippeling, jacques lebel en bramley blijven dan over naar mijn mening.

blije bakkus, klopt. Op nattige grond speelt ook vruchtboomkanker een niet onverdienstelijke rol.

volgens mij kan ook james grieve erbij. en misschien ook elstar.

Robo: hoe en wanneer gebruik je zwavel?

Meer dan 180 rassen abrikozen, perziken en amandelen te koop .

De kleinste met de grootste keuze.

http://www.windindewilgen.nl

• 3 weeks later...
  • Author

ik spuit meestal eerst zuiveringszout en een dag later spuitzwavel met een 5l handspuit tot al het blad nat is

als het hard geregend heeft nog eens bij aangetaste boompjes, dus een keer of 8 per seizoen

(onze elstar heeft ook last van schurft trouwens en van de rondvliegende papegaaien die nu al de appels eruit eten...)

Ecolette is best een goed ras.

Verder hebben we Topaz, niet zo een snelle groeier, maar wel een echt productieve appel die sappig is en goed smaakt.

• Author

ok, heb ik twee santana's 1 ecolette en 1 topaz gekocht, ben benieuwd

• 7 months later...

Het ras Ecolette is echt een aanrader.

De kleur appel lijken net de adam en eva appel op foto.

Verder is de appel sappig en smaakt de appel erg lekker.