Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Komkommers worden groot maar niet donker groen.

Recommended Posts

Heeft er iemand een idee waarom de komkommers bij 2 van de 3 planten niet donker groed worden??

Ze worden wel heel groot en dik als je ze laat hangen. Maar worden niet donkerder van kleur. Nu maar extra lang laten hangen... zie foto.

Ze staan een een kas. Aan een 3e plant worden ze wel groen.

De zelfde soort planten hebben we ook buiten staan. Daaraan worden ze nog donkerder dan in de kas.

2017080216502811471501685535.jpg

Heeft misschien te maken met zonlicht?

Dit is een foto van een paar augurken van hetzelfde ras. Misschien dat die lichte onder een blad verstopt zat.

2017-07-30-447881501692204.JPG

"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.

Bij mij is het zo dat de komkommers die buiten staan aan de onderkant nog lichtgroen zijn....dus misschien wat speets zegt een gebrek aan zonlicht?

De komkommer uit mijn kas was groen, maar ook niet echt donker groen...dus ik denk wel dat het iets met de hoeveelheid zonuren te maken heeft...

Is dit niet gewoon een genetisch afwijkinkje? Bij mijn tuinbonen had ik nogal wat bleekgroene peulen, en sommige van mijn rode bieten bleven spierwit (wel een rode schil, maar wit van binnen, en nee, dat waren niet de bietjes van Ciska's zaad, al zijn die wel haast oogstklaar ). Ik heb vaak van die kleurafwijkingen, ik neem aan dat dat normaal is, en dat de conformiteit die je in de winkel treft niet normaal is.

Als twee van je drie planten blekere komkommers geven, en het verschil is per plant, niet per komkommer, dan lijkt het niet op de omstandigheden terug te voeren.

Ik zou ze gewoon nemen zoals ze zijn, en ze oogsten op de grootte die je prettig vindt, en dus accepteren dat ze wat bleker zijn. Verder zijn ze wel goed, neem ik aan?

Speets, wat voor ras heb je daar? Ze lijken op mijn 'Megan' die me erg goed bevalt, maar ik heb niet eerder komkommers gedaan, misschien zijn er wel meer rassen die er ongeveer zo uitzien.

Het volgende geldt in ieder geval voor alle zaadvaste gewassen... Bij F1-hybriden kan het wat anders zijn.

Aansluitend bij wat Roeier zegt...Tussen planten, ook van hetzelfde ras, zitten altijd genetische verschillen. (Dat is ook nodig en gewenst om te veel inteelt bij zaadteelt te voorkomen, want dat zou leiden tot zwakke, ongezonde planten op den duur).

Een zaadteler moet om een ras te vermeerderen en in stand te houden,

1. Een groot (hoeveel minimaal verschilt per soort gewas) aantal planten van dat ras elkaar laten bestuiven om voldoende variatie te behouden, zodat geen achteruitgang ("degeneratie") optreedt

2. Selecteren uit de nakomelingen, zodat die in de typische raskenmerken (die zijn beschreven) blijven passen. Wat dan te veel afwijkt, wordt niet voor zaad gebruikt.

Dit betekent dat er in bijv. uiterlijk verschillen kunnen zijn in een portie zaad.

Geel en wit en spikkels en stekels e.d. zijn voor komkommers heel gewone verschijnselen. In sommige rassen zijn die weg-geselecteerd....

Jouw groene komkommer zal voorouders hebben gehad die wit of geel waren en die kleur kan nog in de genen van het ras zitten en in een bepaald percentage van de nakomelingen terugkomen. Heel natuurlijk dus!

De groene, uniforme, rechte, waterige, gladschillige, weinig-smaak-kommers in de winkel zijn nogal onnatuurlijk. Omdat de meeste mensen die alleen maar kennen gaan ze andere, meer gevarieerde, vormen als vreemd beschouwen...terwijl die eigenlijk veel gewoner zijn. Die grotere variatie in bijv. kleur, vorm, smaak enzovoort is een van de leuke dingen en voordelen van zelf telen.

Kortom...lekker oppeuzelen die lichtergroene komkommers. Hoe smaken ze?

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

@roeier...witte bieten? Met rode schil? Niet in de war met radijzen?

@weknow....het maakt mij echt helemaal niet uit of het nu lichtgroene komkommers zijn, of pastelgroen, of grasgroen of groen met een vlekje. zolang ze maar lekkerder zijn als die smaakloze prutdingen uit de super...en gelukkig zijn ze dat ook. Zelfs door 15 zwaar verwende cavia"s goedgekeurd...maar ja die vreten alles wat naar komkommer ruikt. .

Maar de onderkant lag op de grond dus lijkt mij dan logisch als de komkommer daar te weinig licht krijgt, terwijl het ding voor de rest wel mooi egaal groen is met iritante stekels.....Dat wel........auw

Puur logisch beredeneren van mijn kant. En ja de kas komkommer is een F1 hybride...die in de volle grond niet maar geven wel mooie vrij uniforme donkere komkommers...

De 3 planten staan op rij in de kas.

De komkommers welke nog licht groen zijn krijgen veel zo'n licht. Ik heb om e.a. uit te proberen het blad wat er voor dat weg gehaald. Dus dat zal het niet zijn.

Naar aanleiding van jullie berichten denk ik dat het zit in de genetische afwijking.

Ik was me er even niet bewust van, maar Ik bedenk me nu dat de stekels/bultjes (of hoe je ze wikt noemen) op de komkommers zijn ook anders qua vorm en hoeveel heid dan op de andere plant.

Helaas proeven de licht groene komkommers bitter. Niet echt lekker om zo op te eten.

Misschien hebbem we ze te lang laten hangen omdat we dachten dat ze nog groen moeten worden?? Of juist te kort.

Er kan natuurlijk ook een ongelukkige kruisbestuiving hebben plaatsgevonden, daar zijn planten uit de komkommerfamilie erg gevoelig voor, en ook zaad van professionele telers is vaak niet 100% betrouwbaar rasecht.

Maar wat het nou echt is kunnen we denk ik op dit forum moeilijk met zekerheid zeggen.

Ciska, ik maak morgen wel even een fotootje van een witte rode biet; lukt beter bij daglicht.

Ha, ik had niet gedacht dat ze ze Trauben zouden noemen. Duitse namen klinken toch wel vaak goed.

Misschien kan armando1234 nog een tip uit het begrip 'Einlegegurken' halen, want zijn bittere komkommers zouden ingelegd wel eens beter tot hun recht kunnen komen.

Wel vervelend dat ze uit de hand niet lekker zijn, want daar ging het om.

Fotootje nog van een witte rode biet en nog een paar 'Megan' komkommertjes er bij gelegd, die best wel lijken op Vorgebirgstrauben, maar het moeten doen met een mondainere naam:

35511773254_b7cf62c6c7_b.jpg

De rode biet is van het ras 'Chioggia', die zijn wit-rood geringd, ik krijg de indruk dat naar de top toe het wit gaat overheersen, en dat dit eigenlijk vrij normaal is. Ik eet ze vaak in plakjes op brood, met salade erop.

Hahaha ja inderdaad wat grappig.....je ziet toch wel wat lichtjes ringvorming wat voor de chioggia zo kenmerkend is...heeft ie wel wat smaak?

Ik hoop dat de mijne toch wat donkerder zijn qua ringvorming...ze moeten ng even maar anders zie ik de bui in het caviahok al hangen....die zullen de tanden er dan niet in zetten

Vandaag de proef op de som genomen...

De grootste komkommer en 1 welke nog aan de kleine kant is (voor het idee, kleiner dan uit de winkel) er af gehaald en aangesneden.

De kleine smaakte wel een beetje naar komkommer, niet bitter. Maar nog wel een beetje taai. Wat opzicht wel logisch is omdat hij aan de kleine kant is.

De hele grote komkommer zat niet erg veel smaak aan. Maar ook niet bitter.

Conclusie is dat we ze gewoon moeten plukken als ze op ongeveer 'normale' grote zijn.

Waarom de paar andere bitter smaakte... Geen idee.

Bedankt voor het meedenken en alle reacties!!