Geplaatst: 12 juli12 Jul Op 7-7-2025 om 18:34, appelvrouw zei:Het is zo dat ik niet bak met noten en zaden ( alleen wat strooisel op het brood) dus ben ik op zoek naar andere toevoegingen, alle tips welkom!Ik gooi eigenlijk alle groentes wel door brood, pannenkoeken of wafels. Zelf bak ik het meeste wafels, neemt makkelijk mee en als je er wat kaas (hartig) of cacao, chocolade of kaneel (zoet) doorheen doet, heb je ook geen beleg nodig. Maar ik gebruik o.a. spinazie, biet, wortel, courgette, sla, pompoen, eigenlijk net wat ik toevallig voorhanden heb. Ik werk het liefst met groentenpoeders, die ik zelf maak (drogen in voedseldroger en dan fijnmalen). Het enige waar je aan moet wennen, is dat gedroogde groentes vrij veel vocht opnemen, en ook al snel een grote hoeveelheid aan volume vormen. Aanvankelijk verving ik een substantieel deel van het deeg 1 op 1 door groentepoeder, maar dan krijg je dus een klont, en als je vocht toe blijft voegen heb je een hoeveelheid voor een weeshuis. Dat doe ik dus niet meer. Ik gebruik nu meestal ongeveer een eetlepel groentepoeder in het beslag. En dan wat extra vocht. Je kunt ook zoeken naar recepten, en dan vervangen door een vergelijkbare groentes. Het recept wat jij deelde (met pompoen) zou ik bijvoorbeeld wel eens met courgette of patisson willen uitproberen. Bietjes en wortel maken het vrij zoet, die gebruik ik eigenlijk alleen in cake, pannenkoeken en wafels. Nou ja, geen recepten, maar misschien heb je er iets aan. * er komt altijd weer een nieuwe lente *
Geplaatst: 31 juli31 Jul Ik maakte zelf chocolade pasta voor op brood! Oei wat is dat lekker!😋Ik bedacht dat dat het lekkerst is op een wit vlechtbrood..Dus extra vroeg opgestaan en weer eens een vlechtbrood gebakken… want dochter en kleindochter komen lunchen …😍😋🌱👩🍳🌱🐓🌱🌻🌱Echt te lekker dit!!😋😋😋🌱👩🍳🌱🐓🌱🌻🌱Uit; alles voor op de boterhamDoor; zippora wiese 1 augustus1 Aug aangepast door Vrouwholle
Geplaatst: 1 augustus1 Aug En beauty van een brood. Had je ook hazel of andere noten in de pasta? We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Geplaatst: 1 augustus1 Aug Dit was de eerste keer dat ik pasta voor broodbeleg maakte @appelvrouw niet zelf bedacht maar van recept hoor…😊Daar worden idd de volgende toevoegingen voorgesteld;🌱 stukjes caramel en zeezout… 🌱smarties in stukjes… 🌱 stukjes pinda’s… 🤔Hazelnoten zou ik dan hazelnotenpasta van maken…😋Maar door de chocolade pasta kan natuurlijk ook…goed idee👍😊🌱👩🍳🌱🐓🌱🌻🌱
Geplaatst: 1 augustus1 Aug Wow wat een prachtig brood! Dat is echte liefde hè. Extra vroeg opstaan voor je (klein) kind. Lief 🥰
Geplaatst: 24 augustus24 Aug Sta alweer een poos in de keuken voor een Turks deeggerecht. Mijn bloem was wat te nat en nu heb ik 42 bollen deeg wat ik moet verwerken 😂😂😂
Geplaatst: 30 augustus30 Aug De gist vooraf goed mengen met lauw water eventueel een koffielepel suiker bij doen enkele minuten laten rusten dan bij het bloem mengen. Zelf gebruik ik steeds meer gist dan het recept voorschrijft.
Geplaatst: 2 september2 Sep Ik heb een kant en klare mix voor barras gekocht. Lekker bij de roti. Ze zijn €3 per stuk en met 5 man tikt dat wel aan. Dus dacht ze zelf te maken. Heel fluffy deeg en erg lekker. Maar smaakt zeker niet als een barra. Heb nog een halve kilo over van de mix. Ga dat wel gebruiken want zeker niet verkeerd. Maar toch jammer als je barra’s wilde eten 😉 2 september2 Sep aangepast door Mellie Toevoeging
Geplaatst: 2 september2 Sep @Mellie het ziet er ook helemaal niet uit als een bara , meer als flatbread. Ik ben ook dol op baras . Hier worden ze meestal als losse snack gegeten. Dit is een goed recept om ze zelf te maken:https://soulfood.nl/surinaamse-bara/Gevuld met ui zijn ze ook heerlijk 😋! Binnenkort ga ik zelf rotiplaat maken, met gele linzen. Voor Moederdag een rotiplaat-pan gekregen. Alle ingrediënten inmiddels in huis. Nu nog even moed en tijd verzamelen 😉. 2 september2 Sep aangepast door Dahli
Geplaatst: 2 september2 Sep @appelvrouw Als je roti eet, breek je een stukje pannenkoek af en eet je het daarmee. De pannenkoek noem je een barra dacht ik, omdat een vriendin ze altijd zo noemde. Ik leer net door het recept van dahli en wat googlewerk dat dat een rotivel of of rotiplaat wordt genoemd. De grap is dat wanneer ik in de toko om baras vraag, ik altijd de pannenkoeken krijg 😆De pannenkoeken zijn gevuld met kikkererwtenmeel of linzenmeel. Ik heb ze zonder gemaakt, dus ik wist al dat het anders zou smaken . Maar deze rotivellen waren veel te zacht. Heel lekker en het was met 3 per persoon zelfs te weinig. Maar dus niet hoe het had gemoeten.@Dahli bedankt voor de tip! En gewoon doen joh. Wat is het ergste dat er kan gebeuren? Misgaan? Nou. Hoe erg is dat?! Jij kan dit 💪🏻 2 september2 Sep aangepast door Mellie
Geplaatst: 2 september2 Sep Oh een roti pannenkoekje! Die zijn niet zo easy te maken ik heb vroeger wel geoefend met aardappel vulling erin. Dat is zo lekker! We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Geplaatst: 7 september7 Sep Ik maak vandaag lahmacun. Turkse pizza Vulling op gehakt na uet. Gaat naast een kilo gehakt, wel een paar kilo aan groente in. Ik heb lekker wat pittige pepers meegehalt. Het ruikt heel lekker. Nu al zin in!
Geplaatst: 7 september7 Sep Het resultaat wat superlekker. Nog wat meegegeven aan een spelend vriendinnetje. Het is geen pizza. De vulling is een dun laagje. Anders blijft je mengsel rauw Ik gebruik 2 apparaten. Een eratec steenoven en een pizzapan zodat de doorloop sneller is. Het duurt ongeveer 3,5 min per lahmacun. Recept volgt later nog. Ben nu moe.
Geplaatst: 7 september7 Sep Geen probleem 😊. We bakken brood en pizza op een steen in de oven dus dat komt alvast goed.
Geplaatst: 7 september7 Sep Op 2-9-2025 om 21:42, Mellie zei:rotiIk heb ooit eens een roti gemaakt van kikkererwtenmeel en havermeel, maar ik vond het zwaar eten.
Geplaatst: 7 september7 Sep 1 uur geleden, Petrasmoestuin zei:kikkererwtenmeel en havermeelEen traditionele roti wordt gemaakt van deeg van zelfrijzend bakmeel met een vulling van (gegaarde) op smaak gebrachte gele linzenprut, meestal nog met ui en knof (gedroogd en kruimelig gemaakt zodat je het goed in het deeg mee kunt uitrollen). En daarna plat afgebakken. Haver- en kikkererwtenmeel is ook veel te zwaar. Zo’n rotiplaat is dun en gemiddeld 25 cm of wel 30 cm in doorsnee. Zeker niet zo dik als op de foto. 7 september7 Sep aangepast door Dahli
Geplaatst: 7 september7 Sep 1 minuut geleden, Dahli zei:zelfrijzend bakmeel met een vulling van (gegaarde) op smaak gebrachte gele linzenprut,Heb jij een goed recept ervan? Ik heb veel gele linzen staan en zelfrijzend bakmeel maak ik met bloem en bakpoeder. En ui en knoflook, altijd goed. Ik heb ook veel bonen geblancheerd, dus een lekkere roti is ook wel eens een afwisseling.
Geplaatst: 7 september7 Sep 2 minuten geleden, Petrasmoestuin zei:Heb jij een goed recept ervan?Hierbij. Hij gebruikt alleen geen ui in zijn vulling van de plaat. Sowieso een site die ik veel gebruik. Ik ben dol op die keuken. Er staan ook veel goede recepten/instructie video’s op YouTube. Het is even een werkje namelijk 😊.https://soulfood.nl/zelf-roti-maken-recept/
Geplaatst: 15 september15 Sep Nog steeds geen zuurdesembrood. Maar de gistbroodjes worden wel steeds beter. Vandaag nog maar eens met kurkuma en nigella vanwege verse kurkuma in huis.Deze broodjes zijn speltbloem met 10% havervlokken en 10% emmer meel. We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Geplaatst: 16 september16 Sep Dat ziet er goed uit @appelvrouw Ik vind mijn eigen gebakken brood nog niet helemaal. Hoe heb jij dit gemaakt? Wil je dat opschrijven? Apart met Kurkuma, wil ik ook wel proberen. Ik heb alleen geen emmermeel, maar dan doe ik er wel een beetje volkoren doorheen.
Geplaatst: 16 september16 Sep Op 7-9-2025 om 21:44, Dahli zei:Ik ben dol op die keuken.Ik heb een aantal bekeken en een paar opgeslagen. Gauw afsluiten nu, want ik blijf kijken. Dank je wel voor de site! 16 september16 Sep aangepast door Petrasmoestuin
Geplaatst: 16 september16 Sep Ja hier komt het, de korte versie gaat wel toch?700 gram bloem, in mijn geval speltbloem75 gram rode emmer slaege meel75 gram havervlokken14 gram zout ( ik doe 8 gram)7 gram gist.2 theelepel kurkumaFlinke scheut zonnebloem of olijfolie540 gram waterExtra 25 gram waterDoe de vlokken en meelsoorten samen met 540 gram water in de mengkom en meng voor 3 minuten.Dek af en rust voor 20/30 minuten.Doe de rest van de ingrediënten erbij zonder het extra water en kneed voor 10 minuten ongeveer.Voeg het extra water toe en kneed nog 5 minuten.Doe in een ingevette kom en draai zodat het deeg met olie is bedekt. Dek af met doucheputje douchemuts Na 30 minuten 1 x stretcht and fold. Dek weer afNa een uur of iets langer als het deeg is verdubbeld op aanrecht storten en in twee stukken verdelen.Zachtjes lucht eruit duwen, beide stukken opbollen, afdekken, rust voor 20 minutenNogmaals opbollen batard of busbrood vormen en in rijsmand of direct in bakblik waar onderin wat nigella is gestrooid. Ongeveer een uur laten rijzen. Halverwege de rijstijden de oven voorverwarmen op 230 graden. Ik zet er een bakje met 1á2 Dl water bij in.Als de rijs goed is bovenkant van het brood iets bevochtigen en wat nigella op strooien. Insnijden naar wens.20 minuten bakken op 230 + 20 minuten op 200.Klaar!Gebaseerd op brood van Levine van Doorn. Zie haar website voor uitleg over stretch and fold, lucht uitduwen, opbollen en het vormen van een batard:BroodbaktipsStretch 16 september16 Sep aangepast door appelvrouw We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.