Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Oeh die zien er lekker uit!
Ik heb vandaag mijn nieuwe steenoven uitgepakt en zal binnenkort ook eens testen of deze wel goed werkt. Naan brood heb ik al een poos niet op. Ze zien er heerlijk uit, dus misschien wat Indiaas koken binnenkort.

• Like 1
  • 2 weeks later...
Geplaatst:

Nog geen naam brood. Voor mijn ouders heb ik een spinazie börek gebakken met feta. Voor het vasten wel fijn. Eigen eitjes, snijbiet, prei, knoflookloof, peterselie uit de tuin, chilivlokken uit een potje van eigen makkelijk en gekochte spinazie en feta.

aef490f4a965698eed622ceac7fd04de.jpg

798c478f3fc02ed4d4e163323cf3df89.jpg

Blijkbaar vind ik een ronde vorm extreem ingewikkeld om te snijden, want een pizzapunt hoort niet. Dus ik heb nu mega blokkade in mijn hoofd

906f5a9156769f24a71c47a8f98355a0.jpg

Dit is voor vannacht voor de sahur. Voor het avondeten, de iftar, ga ik voor het eerst lahmacun maken. Wish me luck

• Like 4
Geplaatst:

Neuh hoor, niet ingewikkeld. Alleen lang altijd. En ditmaal filodeeg was echt zo slecht… kreeg overal scheuren, alleen maar extra werk. Zal wel een receptje bij mijn Turkse recepten zetten. Moet nu even bijkomen.

Samen met broer, de man en schoonzus lahmacun gemaakt. 4,5 kg bloem voor 11 man. Pffff, wat een werk! Maar zo lekker, ik had het al 2 jaar niet gegeten. Ik had geen idee dat er in de vulling zo veel groente gaat. 1,5 kg tomaten, bijna 2,5 kg paprika/pepers. Rood, groen, mild en pittig.

fc69deb60b4632bf5024b8035ddfc89f.jpg

Daar kwam nog 1,5 kg gehakt bij en zie. Een lahmacun.

Turkse mensen eten dat overigens met citroen en salade of een uiensalade met peterselie of sumak. Nooit met knoflooksaus.

3a6f6f2f64a695bc8f54bd750faacced.jpg

We hebben gesmuld op de vastende mensen na. Die moeten nog even geduld hebben. Ze zijn wel warm nog.

• Like 4
  • 3 weeks later...
Geplaatst:

Dat idee ga ik even lenen bij mij  volgende bananencake. Leg je dan gewoon een dunne plak bovenop het deeg, vlak voor ie de oven in gaat?

• Like 1
  • 4 weeks later...
  • 3 weeks later...
  • 1 maand later ...
  • 2 weeks later...
Geplaatst:
mmm... te droog.. aanpassen dus
Te droog vraagt meestal om meer vocht. Een goede bbm kan minimaal 10% meer vocht aan dan met de onervaren hand kneden.
Ik neem (afhankelijk van het meel) minimaal 65% vocht tov de bloem.

Men zegt wel: “Je bent wat je eet, maar wie wil er nu een krop sla zijn?”

• 1 maand later ...
Geplaatst:

Ik heb al een jaar geen zuurdesembrood meer gebakken. Wel andere dingen hoor, maar laat dat zuurdesembrood nou hetgeen zijn waar de dochter al zo vaak om heeft gevraagd. Gisteren smeekte ze er haast om. Nou, pijn of geen pijn, dan ga je dus bakken!

Hij ruikt lekker naar zuurdesem.
Benieuwd naar de smaak, maar het deeg was lekker luchtig, dus het beloofd veel goeds.

c098acba4869c5a4cc9977cc64da3208.jpg

aded5cc2949fcf6720138fec4769fd6e.jpg

• Like 4
Geplaatst:

Ik heb al heel veel broden gekneed in mijn kringloop-broodbakmachine, maar nu begint hij kuren te vertonen. Zodra de stekker erin zit, gaat het mes als een dolle ronddraaien, niet in de kneedrichting. De laatste twee keer is het me gelukt om hem toch aan een programma te laten beginnen. En nu was ook een mooi brood. Maar het kan zomaar het laatste zijn.

IMG_20230914_182435__01.jpg

• 2 maanden later ...
Geplaatst:

De laatste paar broodjes uit de broodbakmachine beschimmelen steeds. Ik bak al minstens vijftien jaar, maar dit is weer iets nieuws. We gaan nu maar kleinere broodjes bakken, want blijkbaar gaan ze niet snel genoeg op. 

Geplaatst:
4 uren geleden, Arja zei:

beschimmelen steeds

Heb je misschien ander meel? Mijn zusje bewaard altijd een helft van haar gebakken brood in de koelkast is dat misschien een idee? 

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

Ja, ander meel. Waar we helaas een flinke voorraad van hebben. Ik weet niet of het aan het meel ligt, of aan een vochtiger periode, of aan iets anders. Koelkast lijkt me ook te vochtig om te bewaren. 

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...