Richard74 Geplaatst: 9 augustus 2017 Geplaatst: 9 augustus 2017 Ik dacht dat ik bieten het beste in de grond kon bewaren, maar ze blijven maar groeien Ik heb nu een paar bieten van 600-700 gram per stuk. Zijn die te groot en kan je daar niks meer mee of is het gewoon een kwestie van langer koken en dan is het gewoon prima om te eten? Quote
harms1 Geplaatst: 9 augustus 2017 Geplaatst: 9 augustus 2017 Ik denk dat je die prima kunt eten...zeg ik zo maar even uit de losse pols hoor Heb je aan één biet genoeg Richard! Quote
Erny Geplaatst: 9 augustus 2017 Geplaatst: 9 augustus 2017 Ze worden er natuurlijk niet lekkerder op als ze megagroot worden. Minder sappig, minder zoet, meer vezels. Jonge bietjes zijn het lekkerst.Het bewaren van bieten in de grond doe je dus niet daar waar ze groeien, met het loof er nog aan.Je oogst de bieten, snijdt het groen eraf en gaat ze dan inkuilen. Weer begraven in de grond met flink wat aarde erover, of in een kist met aarde/zand oid. Zoek maar eens wat mogelijkheden op. Quote
timvk2000 Geplaatst: 10 augustus 2017 Geplaatst: 10 augustus 2017 Hier in Hongarije op de markt verkopen ze alleen maar van die grote bieten. Ik heb dr laatst een bietensalade van gemaakt en die was erg lekker.Zoals diana van mooiemoestuin.nl het doet zou ik je aanraden. De hele bieten ,zonder loof met schil,Besprenkelen met wat olijfolie en dan in aluminiumfolie verpakken en ongeveer 45 min op 180 graden in de oven. Dat zal nu wat langer zijn met grote bieten. Bij mij duurde t iets meer dan een uur. Daarna in de folie af laten koelen tot je ze kunt hanteren en daarna de kop en kont eraf. Dan kun je met een mesje de schil er in grote stukken afschoven en de bieten verder verwerken. Erg lekker Groetjes tim Quote
Richard74 Geplaatst: 10 augustus 2017 Auteur Geplaatst: 10 augustus 2017 Ok bedankt allen! Goed dat ik ze nog gewoon kan opeteen en het bewaren had ik dus verkeerd begrepen, ik ga ze de volgende keer zekere in een bak met grond bewaren. Top. Quote
weknow Geplaatst: 10 augustus 2017 Geplaatst: 10 augustus 2017 ik ga ze de volgende keer zekere in een bak met grond bewaren. Maar niet nu doen...want dan gaan ze meteen hergroeien. Dat doe je voor winteropslag...oogst in november of begin december. Nu beter gewoon in de grond laten totdat je ze eet! Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.
Richard74 Geplaatst: 10 augustus 2017 Auteur Geplaatst: 10 augustus 2017 Ah ok, goed dat je het zegt. Maar in de grond laten betekent dus gewoon regelmatig bieten eten, want ze groeien hard door. Dan kan ik nu dus ook nog bieten zaaien gok ik, als ze toch nog tot november/december hebben voor ik ze ga oogsten. Quote
Mariekeenfrance Geplaatst: 13 augustus 2017 Geplaatst: 13 augustus 2017 Ik zelf laat de bieten niet te groot worden, heb een keer hele grote gekregen van een dorps vriend die alles groot groter en grootst kweekt. Met elk jaar veel mest enz. Die grote bieten, er konden er maar twee tegelijk in de pan..... en toen ze gekookt waren zat er geen smaak meer aan. Ja als je er salade van maakt kan je smaak toevoegen. Quote Mijn naam is Marijke, maar de Fransen noemen mij Marieke.
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.