Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Hallo,

Ik heb onlangs voor het eerst tuinbonen gezaaid, en geoogst, maar vroeg me af wat jullie doen met de stengels wanneer ze niet meer bloeien? Knip je ze af, of laat je ze staan?

Groet MaJoh

Geplaatst:

Ik trek ze eruit en rij er met de maaimachine overheen, dan zijn ze daarna in lekkere kleine stukjes voor de composthoop...

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

Eventueel afknippen boven de grond.

Aan de wortels zitten stikstofbolletjes, goed voor de bodem, tenminste als je de grond niet nodig hebt, om er wat anders voor in de plaats te zetten.

Geplaatst:
Eventueel afknippen boven de grond.

Aan de wortels zitten stikstofbolletjes, goed voor de bodem, tenminste als je de grond niet nodig hebt, om er wat anders voor in de plaats te zetten.

Precies! Zo doe ik het ook, einde van het jaar even onderspitten en volgend jaar de kolen op dat stuk!

Even a broken clock is right twice a day

Geplaatst:

Na de oogst gebruik in een electrische heggeschaar . Als je bovenaan begint heb je met een zigzag beweging de vrij stugge stengels van een rij tuinbonen in enkele minuten in korte makkelijk composteerbare stukjes op de grond liggen. De stukjes hark ik bij elkaar en samen met de wortels die ik met een spitriek uit de grond wip gaan ze dan op de composthoop.

-- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --

Geplaatst:
Na de oogst gebruik in een electrische heggeschaar . Als je bovenaan begint heb je met een zigzag beweging de vrij stugge stengels van een rij tuinbonen in enkele minuten in korte makkelijk composteerbare stukjes op de grond liggen. De stukjes hark ik bij elkaar en samen met de wortels die ik met een spitriek uit de grond wip gaan ze dan op de composthoop.

Ook een leuke! En je kan er meer agressie in kwijt dan op zo`n suffe oude dames maaitrekkertje..

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

Ah, dank voor jullie antwoorden, ik had niet in de gaten dat ze er al waren. Moet nog een beetje wennen aan dit forum

De stengels heb ik inderdaad afgeknipt en in stukjes op de composthoop, na het oogsten van alle tuinbonen. Maar ik las ergens (weet helaas niet meer waar), dat wanneer je ze tot vlak op de grond toe afsnoeit, en dan vloeibare mest erover, ze weer zouden kunnen uitlopen voor een tweede ronde. Die vloeibare mest heb ik vervangen door compost, en nu loopt er 1 plant inderdaad weer uit, maar dat is precies die plant, die ik niet gekortwiekt heb... Geen idee of deze nog uit gaat groeien tot stengel met bloemen en daarna boontjes..

Groetjes Rietje

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...