RobO Geplaatst: 8 september 2017 Geplaatst: 8 september 2017 ai (ik dacht dat suzuki's geen appels aten?)hier veel fruitmotten maar toch een goed oogst van rode en gele gala, calville, elstar wat minderop t landjevandeboer goede lebels, bramleys en groninger kroon, weinig notarissen Quote
Oudholland Geplaatst: 9 september 2017 Geplaatst: 9 september 2017 Hier (omgeving Eindhoven) ook weinig appels. Aan de peer vooral hele kleine vruchten. In de boomgaard op het werk naast kantoor hangt er ook maar zo af en toe een appel in de bomen, terwijl we vorig jaar zeker een kilo of 300 hebben geplukt om te laten persen voor sap, en er nog massa's appels zijn blijven hangen toen. Bij de Philips Fruittuin zijn de jaarlijkse appelplukdagen (waar je dan zelf, tegen betaling uiteraard, mag plukken) niet doorgegaan omdat ze bijna geen oogst hebben. Tijdens die nacht dit voorjaar van -12 is de beregeningsinstallatie kapotgegaan waardoor de bloesem is bevroren. Quote Oudholland Hebban olla vogala nestas hagunnan hinase hic anda thu, wat unbidan we nu?
pippi Geplaatst: 9 september 2017 Geplaatst: 9 september 2017 Een goed appeljaar, de boom zit bomvol appels (na een beurtjaar in 2016). De appels worden wel door de oorkruipers (en andere insecten) van binnenuit opgegeten. Is niet erg, de appels zijn echt vreselijk zuur en oneetbaar. Welk ras het is, geen idee. Ik heb juist potjes in mijn appelboom hangen om oorwurmen te lokken, volgens mij ruimen ze vooral schade en andere insecten op. Vandaag weer eens een appeltje geprobeerd, en ja best lekker. Jammer alleen dat de helft vol met gaten van beestjes zit, en dat ze heel erg klein zijn. Ik heb een berg liggen 'om iets mee te doen', ze zullen best lekker zijn de appeltaart of als appelmoes, maar ik heb geen tijd om al die mini-appeltjes te gaan staan schillen... Ook best veel raar gevormde siamesetweeling-appels trouwens. En ik heb hier in de buurt nog geen betere appels zien hangen, dus ik denk combi van de vorst, spinselmot en andere ellende. De 'wilde' appelboompjes in het park hebben bijna helemaal geen appels, en in de verlaten boomgaard waar ik elk jaar wat stoofperen en - appels vandaan haal is de oogst ook triestig, maar betere peren dan appels. Quote
willemGN Geplaatst: 12 september 2017 Geplaatst: 12 september 2017 Appelsap van maken! Of liever persen. Quote [*]
appelvrouw Geplaatst: 13 september 2017 Geplaatst: 13 september 2017 Hier ook een behoorlijk slecht fruitjaar. Geen kiwibes, Opal, Victoria pruimen, mirabellen, mispels, reine claude en kersen. Alleen de bessensoorten die doen het goed.Maar we hebben het hier over de appels en ook een beetje over peren: De warmte was hier al vroeg en de vorst laat dus een groot deel van de bloesem was bevroren. De plaagbeestjes hebben het weinige gezette fruit nog verder aangetast. Sterappels: alle appels wormstekig uit de boom gevallen op een enkele na die veel melige plekken vertoontReine de Renette: boom bijna leeg, de weinige appels groeien nietGroninger Kroon: zeer weinig appels, en die groeien niet optimaal.Alkmene ( normaal 3 kratten) 1 klein kratjes waarvan het grootste deel was aangetastNotarisappel: 7 appels ( normaal 5 grote kratten)Bellefleur: geen appelsGolden Delicious: vol met appels maar wel klein en wormstekigPoire de pretre: geen perenGiezer wildeman: opgegeten door de woelmuis Kweepeer: een enkele peer, normaal 40 kg. Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Fruittuin17 Geplaatst: 13 september 2017 Geplaatst: 13 september 2017 (aangepast) Hier is alles vannacht uit de bomen gewaaid. Heb net van alles geraapt. Was wel verbaast want ik nam een hap uit een hele kleine mini nashipeer en die smaakte top. Ook een hoop walnoten uit de boom gewaaid en de kiwibessen zijn van de plant gewaaid en heul veul stoofperen. Ik heb het wel geraapt allemaal. Toch nieuwsgierig of er behalve de nashiperen nog meer is wat al goed smaakt 13 september 2017 aangepast door Gast Quote
svvoorden Geplaatst: 13 september 2017 Geplaatst: 13 september 2017 Zowel aan de appel als perenbomen zaten vruchten genoeg. 3 bomen met goudreinet waarvan 1 vol met grote appels en een andere met de helft daarvan en de derde heeft een beurtjaar, die is nog herstellende van en verplaatsing ruim 2 jaar geleden. Ook mijn kleine perenboom, ras onbekend, gaf veel peren en mijn mini appelboom gaf zowaar voor het eerst in 3 jaar veel appels. Wel is vrijwel iedere goudreinet aangetast door beestjes en er zijn er al heel veel uitgevallen waar ik appelmoes van gemaakt heb. De bomen stonden met de vorst wel in bloei maar er zaten toen ook nog dichte knoppen bij. Als ik de bomen van appel en perenkwekers bij ons is de buurt zie, zitten er veel vruchten is, met name de perenbomen zitten vol. Een aantal appelpercelen was beduidend slecht. Conclusie is dat door de beestjes het een minder jaar is dan 2016. Watertekort hebben we hier niet, zelfs in juni/juli met de droogte stond het grondwater op 50 cm diep....... Quote
pippi Geplaatst: 13 september 2017 Geplaatst: 13 september 2017 Appelsap van maken! Of liever persen. Vandaag was ik met dochter op de tuin, die bleef appeltjes plukken en eten (en ja, ze zijn ook best lekker ), heeft er een hele lading van geplukt en meegenomen naar vrienden die er heel blij mee waren en de rest mee naar huis genomen. Mooi, zo raak ik er vanaf en iedereen blij. Appelsap maken lijkt me wel leuk om eens te proberen, maar ik wil eigenlijk gewoon grote handappels. Volgend jaar ga ik superdrastisch dunnen, kijken of ze dan wat groter willen worden. Quote
Nedlets Geplaatst: 15 september 2017 Geplaatst: 15 september 2017 Hier toevallig eensapcentrifuge staan (van mijn broer). Van de week had ik wat appels liggen uit de winkel die eigenlijk niet meer lekker waren. Door dat ding geduwd en heerlijke appelsap uitgekomen dus dat is zeker een idee! Ik stond ook nog echt te kijken hoeveel sap eruit kwam, de overblijfselen waren ook echt hele droge pulp. Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.