Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Nou ja, 'een maand of wat' is natuurlijk een rekbaar begrip...

Wat ik wil zeggen is 'kijk vooruit'

"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.

Geplaatst:

Yep vooruit kijken

Nat, vochtig, geen ventilatie, check.. volgend jaar anders doen. Heb gisteren diverse zaden besteld, terwijl ik niets meer mocht kopen. Maar ja, moet nu toch resistente tomaten hebben als ik buiten verder wil. €30 armer... daar kan ik ook best wel wat tomaten voor kopen

Je koopt al snel weer een ditje en een datje en voor je het weet, ben je een klein fortuin kwijt.

Kan ik nog wel tomaten op dezelfde plek kweken volgend jaar?

Gaan die sporen dood als ik er kokend water op giet? Het is maar een klein oppervlak dus dat is best te doen. Zag dat in het tweede moesgedeelte de pytho ook heeft toegeslagen, maar wel een stuk minder. Daar heb ik de aangetaste delen verwijderd. Kijken of dat soelaas biedt.

Geplaatst:

Mellie, vind je heel kleine tomaatjes OK? Bestomaatjes zouden geen phytophthora kunnen krijgen. Zouden, want ik weet het niet. Heb gelukkig nog nooit phytophthora gehad. Ik kan je wel zaadjes opsturen.

Bestomaatjes zijn 'wild' en minder uitgeselecteerd en dus sterker.

Geplaatst:

Helaas zal dat niet helpen Mellie Als de aantasting er is zet dat door. Je kan hooguit spuiten met een schimmelwerend middel van Ecostyle of zo maar je kan het hooguit iets rekken. Wellicht dat je tomaten die bijna rood zijn zo de kans krijgen af te rijpen maar volgend weekend zal je echt moeten ruimen. De meeste tomaten die er af komen zullen een aantasting(bruine plek) hebben. En als je gespoten hebt moet je minimaal 3/4 dagen wachten met oogsten. Bij mij was het een paar jaar geleden met enkele buitentomaten planten ook raak. Ik heb direct geruimd. Bij ons trouwens een verplichting vanuit de vereniging.

Geplaatst:

Heb idd ook een schimmelwerend middel besteld. Weet al niet meer hoe het heet. Rob0 zei dat je kon spuiten met een mengsel van 100 ml melk, 900 (?) ml water met 5 Gr bicarbonaat. Straks nog even opzoeken wat het precies was. Schijnt ook te vertragen.

Heb ook maar een beetje vertraging nodig op dit moment, want aan die kant zijn de tomaten bijna rijp. Liever aan de tak rijpen dan binnen.

Geplaatst:

Ik weet niet hoe ik via tapatalk een link naar een andere topic moet plakken, maar ik lees net in een topic van Claudy over voor het 2e jaar aardappelziekte nuttige info. Een korte samenvatting met antwoord op de vragen die ik ook had:

Je kunt kennelijk geïnfecteerde planten gewoon op de composthoop, omdat de schimmel in dode planten niet overleefd. De zaden van geïnfecteerde tomaten zijn gewoon bruikbaar. De grond kun je jaar erop ook gebruiken.

Zijn uitzonderingen, maar dit is het wel ongeveer. Erg verhelderend.

Geplaatst:

Ja dat las ik dus. Was een samenvatting voor mezelf die ik niemand wilde onthouden, mocht de zoekfunctie via tapa bij de evt willekeurige andere lezer ook zo zijn kuren heeft

Geplaatst:

Mellie, gebruik jij ook de Taptatalk app? Ik ben overtuigd dat daar de fout zit, net als in de situatie die Jorieke qoute. Alle berichten worden standaard voor elke gebruiker direct zonder tussenkomst van een moderator op het forum gepost. Er zijn geen phpbb instellingen die ik heb ingesteld, voor geen enkele gebruikersgroep, waar de berichten goedgekeurd moeten worden. Alleen in het geval van de situatie die jorieke quote hebben we een keer gehad dat een bericht goedgekeurd moest worden, maar toen ging het om een bug waar iemand onder een anonieme account kon posten (ook via taptatalk).

Je geeft aan dat je berichten nooit direct verschijnen op het forum, wanneer verschijnen ze dan wel? Binnen hoeveel tijd? Anders ga ik even inloggen op taptatalk om daar de instellingen naar te kijken.

• 2 weeks later...
Geplaatst:

Hoi Jorg,

Sorry voor de trage reactie. Ik post via de tapatalk app en via de site op mijn mobiel.

Tussen post en plaatsing zitten enkele uren. Ik krijg dan de melding dat je eerst goedkeuring dient te krijgen van de moderator.

Ik weet niet hoe lang precies, want erna ga ik ook weer verder ipv af te wachten of het er al opstaat. Deze post heeft in elk geval een uur of 2 geduurd voor het online was. Sinds deze tomatentopic heb ik geen nieuwe topics geopend, dus weet niet of het nu weer zo is. Moet ik als test een topic openen?

Geplaatst:

Precies. Reactie staat direct, een topic moet altijd ter goedkeuring aangeboden worden. Heb maar 1 x gehad bij een nieuwe topic dat die direct werd geplaatst en toen nam ik aan dat het vinkje was verdwenen. Maar kennelijk geen vinkje en gewoon rariteit van het forum.

• 2 weeks later...
Geplaatst:

Ik heb eergisteren een nieuw topic geopend en deze werd direct geplaatst! Heel fijn, maar wat is er nu precies anders?

Welke moderator weet raad?!

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...