Jazzper Posted September 6, 2017 Share Posted September 6, 2017 Ik woon al een tijdje in nieuw huis. De tuin die ik aantrof was behoorlijk verwaarloosd. Afgelopen seizoen hebben we vooral opgeschoond, maar niet echt ons best gedaan om het beter te maken. Daar was ik nu aan begonnen met mijn nog maar lichtgroene vingers. Naast tig andere uitdagingen trof ik half onder een beukenhaag verscholen een framboos aan. Niet gesteund lagen de meerdere loten armzalig op de grond. Ik meen te herinneren dat ik daar in het voorjaar/vroege zomer paar bruikbare frambozen heb afgehaald. Enfin, het stoorde mij dus ik wilde hem verplaatsen. Dat is nu geen ideaal moment begreep ik want wortels doen het al kalmpjes aan terwijl hij al het blad en vruchten (2e leg?) nog heeft. Eigenwijs toch gedaan: overgezet van volle grond in een hele grote pot met potgrond / mest (restje van zo'n prefab square meter garden zak). Opgebonden en voelde me helemaal prima. En de plant ook. Dacht ik.... Van schaduw ook naar zon gegaan. Binnen 24 uur gebeurden er twee dingen:- aantal frambozen werden van groen ineens rood. Heel goed!- alle blaadjes hangen slap. Ik vermoed dat hij harder verdampt dan de aangetaste wortels aan kunnen dragen Moet ik afwachten en hopen dat hij door het dal komt? We zijn nu drie dagen verder en het lijkt niet per se slechter te worden. Eerder soort stabilisatie. Hoop dus dat hij zich herpakt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RobO Posted September 6, 2017 Share Posted September 6, 2017 komt goed, vochtig maar niet te nat zetten, in een halfschaduwplekje, geen mest geven Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fruittuin17 Posted September 6, 2017 Share Posted September 6, 2017 Ik zou hem uit de zon halen. Zon is nodig voor vruchten maar om te overleven is de zon op een zwakke net verplante framboos echt killing Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jazzper Posted September 6, 2017 Author Share Posted September 6, 2017 we wachten het even af. Ik zal hem uit de zon halen. Gelukkig afgelopen dagen niet al te fel geweest. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fruittuin17 Posted September 7, 2017 Share Posted September 7, 2017 En anders komt ie wellicht volgend jaar weer op Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
harms1 Posted September 8, 2017 Share Posted September 8, 2017 Potgrond bevat kalk...een framboos beter in turf planten, Jazzper!http://www.mooiemoestuin.nl/fruit/framboos Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bit Posted September 9, 2017 Share Posted September 9, 2017 Potgrond bevat kalk inderdaad, en dat moet ook wel, anders heb je geen 'neutrale' potgrond, geschikt voor van alles. Het is niet zo dat potgrond speciaal kalkrijk is hoor.Frambozen speciaal in turf poten, is echt nergens goed voor. Het zijn geen Blauwe bessen. Neutrale grond is helemaal goed. Bij mij staan ze trouwens op kalkrijkere grond, wel goed humeuze grond overigens en ze doen het prima. Zolang je ze niet in volle vette kalkrijke zware klei zet, doen frambozen het eigenlijk altijd wel. Zijn niet erg kieskeurige planten. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts