Ga naar inhoud

Knoflook ervaringen 2017-2018

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Als ze niks worden, dan kun je volgend jaar beter een ander ras zetten. Bij mij is ook nog niet alles opgekomen, maar het kan goed dat ze wel al geworteld zijn. Als ze in het voorjaar nog niet opgekomen zijn, dan ben ik blij dat ik ze kwijt ben want dan heb ik er niet veel vertrouwen meer in en heb ik iets wat ze blijkbaar lekker vind of de bollen/het ras was niet gezond. Ik ben slechte rassen het liefste zo snel mogelijk weer kwijt, want anders blijf je er jaren ontevreden over.

Geplaatst:

Hèhè, ze zijn geplant, eindelijk.

80 stuks volle grond

16 stuks (Edit: en nog eens 16) in bloembak (alleen voor vroegtijdig oogsten van stengels).

Eén soort: gewone Spaanse, van AH. Die soort bevalt mij al jaren prima.

1120183653         2025_teeltlijst (.xlsx)

Geplaatst:
Als ze niks worden, dan kun je volgend jaar beter een ander ras zetten. Bij mij is ook nog niet alles opgekomen, maar het kan goed dat ze wel al geworteld zijn. Als ze in het voorjaar nog niet opgekomen zijn, dan ben ik blij dat ik ze kwijt ben want dan heb ik er niet veel vertrouwen meer in en heb ik iets wat ze blijkbaar lekker vind of de bollen/het ras was niet gezond. Ik ben slechte rassen het liefste zo snel mogelijk weer kwijt, want anders blijf je er jaren ontevreden over.

Gisteren gezien dat er puntje uit de grond kwamen

Onkruidmanager 1.0

Geplaatst: (aangepast)

Hehe de eerste sprietjes van de olifantenknoflook komen eindelijk op. Dat heeft wel 6/7 weken geduurd. Alle andere knoflook is allang opgekomen en weer sommigen zelfs al aan het vergelen. Is dat normaal dat het zo traag is?

aangepast door Gast
Geplaatst:

Ik heb dit jaar alleen wat knoflook uit de winkel gepoot, maar de opkomst is perfect. Alle tenen zijn uitgelopen en heb nu al uitlopers van meer dan 10 cm boven de grond staan.

• 4 weeks later...
Geplaatst:

Ik bedek wel een beetje, maar dan vooral de grond. Ik doe dat overal zoveel mogelijk.

Dit is de Eden Rose, met lichtelijk bruine puntjes:

25444734828_627a876915_z.jpg

Van de Wonha komt nu pas het eerste puntje boven gluren, na 2.5 maand. Ik keur die traagheid goed; de wind is hier hard in het noorden, ik neem aan dat het loof van knoflook daar toch wel wat last van heeft.

27536079949_af510a1f85_z.jpg

Geplaatst:

Mooi geformuleerd roeier ‘Ik keur die hardheid goed’.

Daar kan ik nou echt van genieten.

Mijn ok is eindelijk in het zelfde stadium. Ik kreeg er vooral veel stress van, omdat ik slechts 4 tenen had gekocht vanwege de prijs en er na 2,5 maand nog steeds niets te zien was. Is de eerste keer en ander knoflook is al lang en breed aan het vergelen, dus ik maakte me wel wat zorgen. Ben benieuwd naar het resultaat.

Geplaatst:

Ja, het is denk ik een beetje typisch voor ons in ons gematigde klimaat dat we het liefst die knoflook zo snel mogelijk boven willen zien.

Daar waar ze koudere winters hebben is het omgekeerd; daar worden de tenen diep gepoot, krijgen een dikke laag mulch, koning winter komt nog met een toedekkende laag sneeuw, de temperatuur keldert tot tientallen graden onder nul, en dan hopen ze de knoflook niet te zien totdat het voorjaar wordt:

27555395799_bf3ac42e79.jpg

Dit zijn knoflook rijen ergens centraal in Canada; haastige spoed is daar niet zo goed.

Het is wel leuk om ongeveer te weten wanneer het spul boven komt. Het ene ras is wel duidelijk anders dan het andere.

De olifantenknoflook daar kan ik nog geen peil op trekken; van de broedbolletjes kwamen sommigen gelijk boven, een andere is pas net boven, en dan zijn er nog een paar die zich helemaal niet hebben laten zien. Erg onregelmatig dus.

Geplaatst:

Die broedbolletjes zijn wel erg pietluttig

Als je maar 1 velletje laat zitten op een verkeerde plek, komt bv de neus er niet doorheen. Was tenminste bij mij zo.

(Ik groef ze uit om te kijken wat er mis ging).

"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.

Geplaatst:

Heb ik uiteindelijk ook gedaan in nov ergens. Zag toen wel dat ze wortelden. Ik heb ze toen maar snel toegedekt. Je ziet nog steeds vrij weinig hoor. Een puntje boven de grond. Pietluttig knofje zoals Speets zegt.

Geplaatst:

Misverstand: ik reageerde op wat roeier zei over broedbolletjes. Dat is een ander verhaal dan teentjes

Tenen zijn minder veeleisend. Die zijn al een stadium verder en komen vast nog wel boven bij jou.

Deze spraakverwarring komt geregeld terug, dus nog maar een keer:

Als je een knoflookbol uit elkaar pelt, krijg je teentjes.

Bij olifantenknoflook worden onder de bol piepkleine, keiharde 'jonkies' gevormd. Dát zijn de broedbolletjes.

Als je die een tijdje boven de grond laat drogen en daarna niet helemaal uitpelt, kunnen de neusjes/worteltjes vaak niet door de harde schil cq het vliesje heen breken.

Knoflooktenen zou ik in de vliezen laten zitten bij het planten.

Zie verder olifanten-knoflook-t3036.html#p50790

serveimage28701514456107.jpg

(gepikt van internet)

"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.

Geplaatst:

mijn knoflook werd eind september geplant maar nu vind ik dat de stengels van sommige planten behoorlijk geel aan het worden zijn. Kan ik hier iets aan doen ?

Geplaatst:

Dat is geheel normaal. Niks aan doen, niks weghalen nu. Zo laten en in april eens kijken hoe het er dan bijstaat.

Geplaatst:

Mijn knoflook zit al een paar jaar in de grond. Hij staat er zo op het oog nog "fris bij". Ik zal over een paar maanden eens kijken of het nog wat is

Wie zaait zal oogsten

Geplaatst:
Vergeten?rot dat niet weg ? Of zijn het giga tenen geworden?

Ik heb ook bijna ieder jaar knoflook als vergeten groente.

Dit is voor knoflook de naturlijk manier van leven, ze gaan niet zelfstandig de grond uit in juli om er in okt weer in te kruipen!

Bij mij worden die bollen altijd kleiner, ze hebben ook minder ruimte en verdringen elkaar.

Maar het zijn ook vaak de kleinste bolletjes die ik vergeet te oogsten.

Geplaatst:

Ik heb ook meerdere pollen her en der die er al jaren staan. Dat worden hele bossen groen, 's zomers bloeit dat best mooi. Haal je zo'n groene bos dan na jaren eens uit de grond, is dat 1 kluit met giga veel vooral kleine knoflookjes; zichzelf tig keer gesplitst ( vegetatieve vermeerdering ) en kun je als je dat wil helemaal uit elkaar rafelen in de nazomer en herpoten. Heb je van 1 knoflook er wel 30. ( paar jaar laten staan )

Geplaatst:

Pas op 24 november geplant, en nu:

2018010413073815401515068808.jpg

2018010413084443811515068805.jpg

De knoflook in de bloembakken is niet bedoeld voor de bollen, maar voor het vroegtijdig oogsten van de stengel. Enorm lekker, heel frisse smaak. Mini-preitjes voor knoflookliefhebbers. In een salade; op een gebakken eitje; als smaakmaker aan gerechten (niet laten meekoken, alleen opwarmen),

Slechts één soort: de gewone Spaanse, van AH.

(Nu nog uitplanten lukt misschien nog net? Begin februari bleek - vorig jaar- echt te laat.)

1120183653         2025_teeltlijst (.xlsx)

Geplaatst:

Mijnen staan er nu zo bij

Toch al weer veel onkruid en phacelia er tussen, ondanks wat sneeuw en vorst

Zal er eens bladeren tussen strooienc6744dfe74e5670f36306094c2c8150d.jpg32270013e63c979fafeb595a39eda7c9.jpg

Onkruidmanager 1.0

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...