Ga naar inhoud

Knoflook ervaringen 2017-2018

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Heb vandaag wat bollen geoogst, maar dat viel mij even tegen! De knoflookbollen zijn behoorlijk klein in vergelijking met voorgaande jaren. Komt denk ik door de droogte en omdat ik geen water heb gegeven.

Het zijn supermarktknoflookbollen. Mijn andere knoflookbollen mogen nog even blijven staan, daar ziet het loof er nog te groen van uit.

Geplaatst:

Hee Jet, is Lie nou gekrompen of is die knoflook zo lang?

Ik denk de volgende keer de knoflook te gaan oogsten, zag dat er bij diversen wel wat zwarte schimmel aanwezig was.

Geplaatst:

Appelvrouw, dat is wel een heel erg leuke foto! Welk ras is dit?

Een Pskem van mij was zo'n 1.40 m, dus dat zit ongeveer in dezelfde orde van grootte, alleen bij mij zit de wikkel nog om de bloem, visueel het zeker iets minder.

Ik heb ook de meeste Eden Rose geoogst, ik kan nu wel een evaluatie geven van mijn knoflookseizoen. Bolletjes van Leven van het Land; 3 x Pskem, 3 x Eden Rose, 3 x Wonha. Alle bolletjes waren zo'n 3½ cm in doorsnee, half October ontvangen en in de grond gestopt.

1) Pskem; verreweg de winnaar van de 3 rassen. Kwam gelijk op gang en groeide altijd gestaag door. Het werden grote planten en grote bollen; de grootste 7 cm in doorsnee.

2) Eden Rose; kwam ook gelijk op gang en was voor de winter het grootst van mijn 3 rassen, maar had het zwaar in de winter en veel loof stierf af. Herstelde zich daar aardig van en uiteindelijk vielen de bollen me niet tegen. Een cm of 5 de grootsten? Weet ik zo niet precies meer, maar ze hadden haast allemaal best een leuk maatje nog. De mooiste bollen om te zien, vind ik.

3) Wonha; duidelijke verliezer. Kwam pas in Maart boven en ging als eerste verdorren. Dan weet je eigenlijk wel dat je geen grote bollen gaat opgraven. Toch nog een paar van een cm of 4, maar veel van 3 cm. Grootte is niet alles, maar het is duidelijk dat die eerste 5 maanden onder de grond een veel te lange tijd was.

Dan had ik ook nog wat knoflook van de markt gehaald, en na wat speurwerk online denk ik te weten dat dit 'Violetta' of zoiets heet, een Zuid-Franse knoflook. Die had ik vorig jaar ook, grote bollen zijn het, het lukt me niet helemaal om dezelfde maat te oogsten die de poters hadden, maar ik kom in de buurt; mijn kampioen mat 8 cm in doorsnee. Altijd snel roest op deze knoflook, maar het is het is een heel lekkere, zoetige knoflook. Niet mooi als bol, wel mooie rood-paars gevliesde tenen die makkelijk te pellen zijn.

Voor mij was het een goed knoflookjaar. Wat ik heb geleerd is dat nattigheid toch niet zo'n groot probleem is voor knoflook. Het was een erg natte winter, ik zit op zware klei, maar ik heb nooit een knoflookje verloren door nattigheid. Ik had ze wat dieper zitten als vorig jaar en dat is goed uitgepakt; de grootste bollen zaten het diepst of meer midden op het bed, waar vocht gedurende het droge voorjaar beter bewaard bleef. Vette klei is dan toch ook wel een voordeel; dat houdt vocht beter vast. Bollen die meer tegen de randen van de bedden zaten bleven kleiner. Die kwamen er wel wat mooier, schoner uit, maar waarschijnlijk door meer droogte dus wat kleiner. Misschien ook deels door meer temperatuurwisselingen, dat zal ook geen voordeel zijn.

Geplaatst:
Dan had ik ook nog wat knoflook van de markt gehaald, en na wat speurwerk online denk ik te weten dat dit 'Violetta' of zoiets heet, een Zuid-Franse knoflook.

Ik heb in november ook pootgoed van een marktman in Leeuwarden gekregen. Vorige week gevraagd of ie wist hoe dat ras heette en dat bleek ook Violetta te zijn. Altijd leuk om er een naam op te kunnen plakken.

Ik heb afgelopen maand dus Violetta, Pskem, Killarney Red, Morado & Purple Haze geoogst.

Geplaatst:

@roeier, het is olifantenknoflook ( alium ampeloprasum var. ameloprasum) Het is een fikse bol met 6 grote tenen.

Ern, tja op onze leeftijd begin je weer met krimpen..maar nee, deze knoflook was gewoon zo groot.

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

@Rudie

Dat is dezelfde Duitse jongen geweest waarvan we hebben gekocht! Staat altijd op de vrijdagsmarkt met een grote mand vol knoflookbollen. Ik heb hem beide keren dat ik van hem afnam gevraagd of hij de naam ervan kende, hij wist het niet maar hij zou proberen erachter te komen. Dat moet hij gedaan hebben als hij het jou kon vertellen.

Maar hij afficheerde het altijd al als Provençaalse knoflook, en ik kon wel online vinden dat de Violetta een beroemde Provençaalse knoflook was, en het uiterlijk en de smaakbeschrijving kwamen ook exact overeen, dus dat moest hem haast wel wezen. Leuk dat je het nog hebt nagevraagd.

Geplaatst:

We hebben onze knoflook vorige week geoogst. We hebben veel knoflook. Hij hangt nu op onze slaapkamer te drogen (droogste kamer). Daarna drogen we een aantal tenen in de droogmachine, want door de hitte van de machine krijgt de knoflook een karakteristieke smaak. Deze knoflook is ook onbeperkt houdbaar, zolang er geen vocht bijkomt. De grote bollen bewaar ik voor het najaar (zijn al geselecteerd) en hier selecteren we nieuw pootgoed uit. Dit jaar goed op tijd uitplanten. We planten alleen de grootste tenen, want we hebben meer dan genoeg pootgoed. De knoflookbloemen hebben we nu voor de sier binnen staan. Misschien dat we de broedbolletje nog voor de inmaak gebruiken (goed idee).

We hebben grote bollen, maar ook een hoop kleine. De bollen die we vorig jaar vergeten zijn waren ook mooi, hoewel je hiervan veel enkele grote tenen krijgt.

Geplaatst:

Voor betere bewaarbaarheid schijnt het trouwens beter te zijn om knoflook eerst met groen en al te drogen, en pas als alles verdroogd is het onnodige er af te knippen.

Ik kon trouwens bij de Pskem wel merken dat die lange bloemstengels ten koste waren gegaan van de bol. Maar dan zijn dit ook wel lange stengels en grote bloemknoppen. Bij rassen met geringere bloemstengels zou het effect minder moeten zijn.

29373525988_7bcc5a20fe_o.jpg

Geplaatst:

Gisteren alle knoflook geoogst. En het was een goed jaar. Geen enkel spoor van roest dus ze hebben lekker kunnen doorgroeien. Wel waren een aantal aangetast door die zwarte schimmel.

Zaten ook hele grote bollen bij, vooral de Valverde/Vallelado.

Helaas weet ik niet geheel precies wat welke knoflook is omdat meerdere stokjes waren verdwenen en ik in het begin vh jaar mn moesmapje ben kwijtgeraakt, daar zit het overzicht in met wat waar stond. Zal je zien dat ik die nu terugvind... te laat.

Alle knoflook naar het huisje getransporteerd, was een hele kar vol. En daar liggen ze nu mooi in de zon op rekjes.

Foto's volgen later.

Wordt ik toch altijd weer blij van, als de knoflook en de uien "binnen" zijn.

Geplaatst:
De bolletjes in de bloemknop heten bulbines. Broedbolletjes noemen we de bolletjes die o.a. bij de oerprei en olifantenknoflook in de grond groeien naast de tenen.

De bulbines kun je straks bv uitzaaien en dan volgend jaar uitpoten en dan kan je het jaar erop daar weer knoflook van oogsten. Maar ze zijn ook erg lekker in de sla of bij de augurken e.d. in de inmaak.

De klonen ( het zijn geen zaden ) in de bloemkop van de knoflook noemen we echt wel broedbolletjes hoor Erny. Die onder de grond worden ook broedbollen genoemd. De groeiwijze/ vermeerdering van de Egyptische ui in de kop van de plant worden ook broedbollen genoemd. Allen klonen van de moederplant.

Dat dat in het engels bulbines kan heten , weet ik eigenlijk niet, zal best hoor.

Geplaatst:

Bulbils zeggen ze in het Engels, ook wel corms. Volgens mij zit er geen verschil in hoe je ze noemt waar ze zitten, maar het kan best zijn dat er iemand is die dat onderscheid wel maakt.

Maar dan heb je ook nog bij sommige rassen regelmatig van die halfwassen bolletjes halverwege de stengel, die hebben volgens mij geen standaard eigen benaming.

Mooie oogst, Erny. Wat vind je nou een lekkere knoflook? Je moet al heel wat verschillende rassen hebben geprobeerd nu.

Geplaatst:
en ik in het begin vh jaar mn moesmapje ben kwijtgeraakt, daar zit het overzicht in met wat waar stond. Zal je zien dat ik die nu terugvind... te laat.

Haha en inderdaad, net mn knoflookpootoverzichtje teruggevonden.

Roeier, dat heb ik helaas niet echt bijgehouden, maar er zitten geen vieze soorten tussen.

Geplaatst:

Om dingen te proeven, daar maken we in het Nederlandse jachtige leven geen tijd voor. Wel jammer.

Mijn knoflook hangt te drogen, ik heb meer met de geur te maken dan de smaak. Violet de Cadours en Eden Rose vind ik beter ruiken dan Pskem, zoeter, Pskem ruikt aardser. Tussen Eden Rose en Violet de Cadours ruikt Eden Rose sterker.

Maar nog even over die bulbines of broedbolletjes: tussen de verschillende knoflook groepen zit een groot verschil! Sommige maken veel piepkleine bolletjes, andere maken grotere, minder in aantal. Als je op deze manier wilt vermeerderen, kun je het beste beginnen met soorten die grote bolletjes maken, dan kun je met één of twee jaar misschien alweer een fatsoenlijke bol hebben, anders ben je jaren verder, als het al lukt. Nogal een beproeving.

Dit is Pskem, uit de Marbled Purple Stripe groep:

43380531681_06f4971fa8_o.jpg

En dit is Wonha, uit de Aziatische groep:

43380531751_449955ff9e_o.jpg

Die Wonha, dat is misschien te doen, die Pskem, eh... laat maar.

Een overzicht van wat voor bolletjes welke knoflookgroep maakt valt in dit stuk te vinden: http://greyduckgarlic.com/How_to_Grow_Garlic_from_Bulbils.html

• 1 maand later ...
Geplaatst:

Bestellen hoeft dit jaar niet, gezien de record oogst.

De mooiste bollen liggen apart om weer de grond in te gaan.

Vorig jaar had ik geen pootgoed wat mijn goedkeuring had en heb ik hier knoflook gehaald:

Linked Image

Met bovenstaand resultaat!

Geplaatst:

Heb erg veel knoflook dit jaar. Deze gaat zeker weer de grond in en een aantal gaan mee naar de MTFD

Zelfs ga ik wel 2 soorten erbij kopen. Gewoon voor de leuk en de afwisseling.

You can bury a lot of troubles by digging in the dirt

Geplaatst:

Ik ben vandaag losgegaan en ik heb het volgende besteld bij Leven van het Land: Olifantenknoflook, Oosterdel, Amish, German Extra Hardy , Siberian, Cherokee, Killarney red, Kroke. Van sommige 1 en van andere 2. Sluit niet uit dat er nog wat bij komt want ik heb eigenlijk geen oosterse soorten.

Afgelopen seizoen had ik ze niet goed gemerkt dus ik weet ook niet wat wat is van mijn oogst.

Spannend!

• 2 weeks later...
Geplaatst:

Ik heb knoflook uit Frankrijk gekregen, vers van de markt. Het was een grote string, van grote bollen.

Ras onbekend, weet iemand welk ras misschien? En ik wil ze poten in de tuin maar ik heb het gevoel dat ze nog redelijk jong van het land zijn. Advies?82f7b889a79d7d00d03cd7f59ff7385f.jpg

Onkruidmanager 1.0

Geplaatst:

Misschien Germidour, of Violet de Cadours, zoiets. Wil die marktkoopman het niet voor je navragen? Heel precies is het anders moeilijk vast te stellen, omdat je in een bepaalde streek vaak varieteiten hebt die dicht bij elkaar liggen en sterk verwant zijn - bijvoorbeeld Eden Rose dat haast hetzelfde is als Rose de Lautrec. Maar goed, dat zijn hardnek knofloken, die lijken niet op wat jij hier hebt.

Ik zeg Germidour of daaraan verwant. Zachtnek natuurlijk, makkelijk te pellen, volle, vrij milde smaak, beetje zoetig. Redelijk bewaarbaar.

Ik denk niet dat hij zo van het land komt, maar als je twijfelt en de bollen komen niet droog op je over en je wilt ze nog even bewaren, dan het beste op een plek waar wat ventilatie is. Maar ik zou ze gewoon op de normale tijd in de grond doen, dus Oktober of November of daarbij in de buurt - het exacte tijdstip van poten is niet eens zo belangrijk.

Geplaatst:

Nou een mespunt knoflook was echt zeer sterk en scherp aan de tong. Zeker niet mild. Nu eet ik nooit rauw maar ik vond em goes sterk...

Onkruidmanager 1.0

Geplaatst:

Vaak zijn die grote knofloken toch wat milder van smaak dan de kleintjes. Niet altijd, maar meestal wel.

Deze bollen zijn schat ik iets van 150 gram per stuk of daarbij in de buurt?

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...