Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

aanleg visvijver, vis voor eigen consumptie


Joep123

Aanbevolen berichten

Bedankt voor de informatie. Ga nog even een nieuwe tekening maken en de EPDM wordt door een professioneel bedrijf geplaatst. Ik help wel maar ben niet hoofdverantwoordelijke. Doe graag zoveel mogelijk zelf maar dit is een iets te groot project en het moet wel in 1x goed.

Voorlopig staat het project nog stil omdat de gemeente een beslistermijn heeft van 8 weken en begint erop te lijken dat ze die gaan gebruiken ook.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 weeks later...

De gemeente heeft de aanvraag afgewezen . Er mag geen vijver aangelegd worden op grond met een agrarische bestemming. Wat agrarisch is moet agrarisch blijven is de gedachte. Een vijver hoort bij een woonbestemming. Ons huis heeft op papier maar een heel klein beetje tuin en de rest van onze tuin is voormalig weiland met dus een agrarische bestemming.

Formeel gezien klopt dat allemaal maar in de praktijk is de situatie bij ons toch iets anders.

We gaan in overleg met de gemeente hierover maar de kans dat er binnenkort een vijver komt is in ieder geval verkeken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Jammer lijkt leuk project, wat ik vreemd vindt is toch dat je overal op agrarisch gebied van die super grote waterbassins ziet liggen zit wel geen vis in maar wat geeft dat.

 

Misschien mag het wel als je OP de grond plaats ipv IN de grond.

Players only love you when they're playing.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Die waterbasis zijn nodig voor het daar gevestigde boerenbedrijf en vallen dan binnen de agrarische gebruiksfunctie. In ons geval zou een vele malen grotere of meerdere vijvers over het hele terrein om commercieel vis te gaan kweken misschien wel mogen omdat dat ook een agrarische toepassing is. Een normale vijver is er alleen voor de fun en fun heeft een woonbestemming of recreatieve gebruiksfunctie nodig.

 

Er zijn manieren waarmee om de regels heen gewerkt kan worden natuurlijk maar ideaal zijn die nooit. De regels zijn bedoeld om te voorkomen dat andere mensen/dieren/planten last ondervinden van onze vijver, dat is de opzet van zo'n regel. In dit geval ondervindt alleen de als agrarisch bedoelde grond er hinder van, er is dus minder voer voor de melkkoeien. Nou is het zo dat in Nederland geen gebrek is aan melkkoeien en ook niet aan voer voor de dieren. Gemeentes zijn zelf bezig om agrarische grond om te voren tot natuur. Een natuurlijke tuin met eetbare planten/dieren zoals wij die hebben is geen vrije natuur maar valt toch zeker ergens tussen vrije natuur en woonbestemming/agrarische grond in. Een gebied waar bij het bedenken van de regel gaan aandacht aan is besteed, onbekend terrein voor de gemeente. De regel die de aanleg van de vijver in de weg staat is helemaal niet bedoeld voor dit geval. Regel anders interpreteren of uiteindelijk regel aanpassen is de te volgens procedure. Mogelijkheden genoeg, het kan alleen wel lang duren en dat is heel jammer.

Maandag hebben we een gesprek hierover bij de gemeente.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gesprek bij de gemeente verliep goed. De vijver is bedoeld om een bijdrage te leveren aan onze zelfvoorzienende levensstijl en dat is toch anders....

Ook bleek ik bij de aanvraag de locatie verkeerd te hebben getekend (op het hoge stuk, dekzand laag die ze graag heel willen houden).

Al met al is er best wat mogelijk maar de tijd staat niet stil en grondwater stijgt. Beste tijd om vijver uit te graven is in de herfst dus de meervallen zullen zich nog een jaartje in de bakken moeten vermaken.

Er zijn nog wel wat punten om te bespreken. Zo heeft de gemeente wat moeite met de diepte van 2 meter.

Uit de cijfers die de gemeente heeft blijken wij voor deze regio best hoog te zitten dus een natuurlijke vijver is lastig. Wij willen daar zelf toch nog wel even induiken want doordat het met folie moet wordt het een erg groot en daarmee erg duur project.

Eigenlijk willen we gewoon een gat in de grond laten graven en dat er dan een natuurlijk vijver ontstaat. Dat zie je op wel meer plekken in het landschap tegenwoordig. Waterschappen en gemeentes zijn daar ook mee bezig. Gewoon een stuk gecultiveerd landschap uitdiepen en er ontstaat vanzelf een stuk natuur.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vermoed dat een vijver met strak afgewerkte randen, koi karpers en een fonteintje beschouwd zal worden als iets wat bij een woonbestemming hoort en zal niet toegestaan worden op een agrarische bestemming.

Een natuurlijk ogende vijver met inheemse vissen en planten zonder fontein mag ook niet op een agrarische bestemming maar daar is wel een uitzondering voor te maken omdat het de kant opgaat van het beleid van de gemeente om toch agrarische gronden terug te geven aan de natuur.

Is niet zo gezegd maar dat maak ik ervan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Blijft toch apart, en het geheel wat kleiner en dichterbij het huis, ik zou niet graag moeten wachten, ik vindt in ieder geval dat je gelijk hebt en buiten kosten van plastic toch zoveel gaver als het natuurlijk plasje meertje vol riet enzo is, lijkt mij voor waterkwaliteit natuurlijk evenwicht ook zoveel beter.

Players only love you when they're playing.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later ...

Blijf me verwonderen over het water niveau. Wil graag een natuurlijke vijver maar we hebben een niveau verschil tussen winter en zomer van 2 meter. Gemiddeld valt er in nederland 847mm per jaar aan regen dus dat is 85centimeter. Een deel zal direct verdampen en een deel zakt de grond in. In de zomer hebben planten en bomen meer water nodig dus dat verklaart misschien het niveau verschil maar dat kan dan nooit 2 meter zijn.

De maanden juli en augustus zijn de natste maanden van het jaar dus dat is ook al tegenstrijdig aan de stand van het water.

Enige wat ik dan nog zou kunnen verzinnen is dat wij het water van andere gebieden erbij krijgen. Het water van de veluwe loopt naar ons toe dus.

Zou ook nog te maken kunnen hebben met de hoge stand in de rivieren maar wij zitten toch best een behoorlijk eind bij de ijssel vandaan.

Als wij een natuurlijk vijver zouden maken van bijvoorbeeld 250cm diep dan staat die in de herfst bijna droog en eind winter van de winter stroomt hij over.

Weet iemand hoe dit precies zit?

 

Nu zit de waterstand op maaiveld niveau, het hele stuk is drassig. In de herst zat het op iets meer dan 2 meter. Hieronder foto's van hetzelfde gat... Vandaag en in juni 2017

 

IMG324175301517738402.JPG

 

IMG04516341149719394228131517738521.JPG

Link naar reactie
Delen op andere sites

We hebben hier (thuis) steeds de discussie over welk gedeelte van dat water in ons weiland (waar dat gat is gegraven) nou bestaat uit regen/oppervlaktewater wat gewoon even niet goed wegloopt, en het daadwerkelijke grondwater.

We zitten hier redelijk hoog, zeker als je het vergelijkt met weilanden in dorpen verderop. Het is wel het laagste stuk van onze grond, maar het is nog steeds niet raar laag als je het vergelijkt met plekken verderop. Hoe kan het dan dat het om de paar winters helemaal zompig en nat blijft voor weken/maanden lang.

De eenden vinden het fantastisch, maar echt handig is het niet.

 

Waar houdt het grondwater op en begint het 'teveel' aan regenwater? Wie kan dat uitleggen Oh we zitten dus op zandgrond.

Link naar reactie
Delen op andere sites

"Weet iemand hoe dit precies zit? (met die grondwaterstanden)"

 

Nee. Maar als ik Google op: grondwaterstand Zelhem", dan vind ik o.a. dit:

http://www.grondwaterstand.nl/meetdata/zm92.html

Komt aardig overeen met je eigen bevindingen (in september de laagste stand). Na-ijl effect vanuit het iets hogere oosten?

 

En, heel uitgebreid: http://www.wrij.nl/statisch/baakse-beek/kopie-grondwater/ondiep-(freatisch)/

 

Waterbeheer interesseert me. Maar of ze daar bemalen of spuien (lage grondwaterstand tijdens oogstperiode, zodat machines het land op kunnen), invloed van kwel uit de Oosterwijkse vloed, geen flauw idee.

Zie ook dit plaatje (rechtsboven): http://www.wrij.nl/statisch/baakse-beek/kopie-watersysteem-0/

 

Hier is alles tussen 0 en 1 meter boven NAP, alleen zoute kwel. Naast uiteraard afvoer van regenwater, en de effecten van spoelen om de zoute kwel tegen te gaan.

 

Het zal wat moeite kosten, maar als je de juiste persoon van het waterschap weet te vinden? Hier kreeg ik heel snel een uitgebreid antwoord over het zoutgehalte, spoelbeleid, verwijzing naar actuele meetgegevens op internet, zelfs het mobiele nummer van de "meter-opnemer". Vinden ze leuk!

1120183653         2023_teeltlijst (.xlsx)

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Jorieke. Zit ik al een paar jaar in de tuinaanleg zoals je weet, misschien dat je hier wat aan hebt.

 

Jij zit op zandgrond en ook nog eens op de hogere zandgronden. Dat water wat maar niet weg gaat is ( ga ik vanuit ) een gevolg van verdichting. Door het grotere materieel wat gebruikt is rondom het graven van jullie vijver vindt verdichting plaats, plaatselijk, dáár waar de machine's rondgereden hebben, gekeerd, gestort, geladen / overgeladen, gevlakt enz. Ook op zand komt dergelijke verdichting voor en zorgt dan voor plaatselijke water'overlast' wat maar niet weg lijkt te gaan. Hebben we de afgelopen maanden ook wel heul veel water te verstouwen gehad he ?

 

Verwacht eigenlijk niet dat er in jouw omgeving veel aan afwatering / grondwaterpeil-regulatie gedaan wordt. Eerder 's zomers aan beregening en oppompen grondwater. ?

 

Hele andere oorzaak op de hogere zandgronden bij schijnbaar niet wegtrekken van regenwater zijn lagen 'oer', die op diverse dieptes aanwezig kunnen zijn. Eigenlijk ook een vorm van verdichting, maar dan van natuurlijke oorsprong. Zo kunnen er hele platen aanwezig zijn bij jullie op het land, maar niet bij de buurman of de buurman verderop. Platen kunnen ook heel verbrokkeld, klein zijn.

Weet ik allemaal niks van he ? Jij zit op zich op zand, maar de verdere ondergrond ? Kan plaatselijk erg verschillen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor alle info en linkjes Henk, die ga ik straks eens rustig bekijken.

 

Bit: de vijver is er (helaas) nog niet, dus door aanrijden kan het niet komen. Het betreffende weitje is al 8 jaar vrij van zware trekkers en machines (daarvoor werd er af en toe gier uitgereden en gemaaid door onze buurman). Wel hebben we zo'n oerlaag ja, daar had ik nog niet eens aan gedacht.

De boeren om ons heen gebruiken in de zomer geregeld grondwater om te sproeien ja. Zelfs op grasland, als het weer eens zo gortdroog is en alles al slap hangt (maïs) en bruin (gras) wordt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 weeks later...

Ja goed googlewerk van Henk. http://www.grondwaterstand.nl/meetdata/zm92.html komt overeen met mijn bevindingen. Het is dus zeker niet alleen bij ons, hele omgeving heeft dat verloop. Zie foto onderaan, nu zo begin maart op 50centimeter. Zou dus kunnen dat het waterbeheer is zodat in de oogsttijd landbouwvoertuigen niet wegzakken.

Zal dit jaar vijvers in de omgeving eens goed in de gaten houden of die ook dit verloop kennen. Heb namelijk de indruk dat het veel minder is. Misschien dat vijvers door toevoeging van regenwater een minder extreem verloop laten zien.

 

Oer hebben we ook zoals Bit ook zegt, soms dikke laag, soms stuk dunner maar altijd heel hard. Zit vrij hoog vaak al, 40 a 50cm onder maaiveld. De varkens halen wel eens een stuk naar boven, zijn dan net stukken steen maar als je erop trapt wordt het wel weer zand. Geef het nog een paar miljoen jaar en dan zal het wel steen worden .

Toevoeging regenwater aan vijvers in combinatie met een goede laag oer dat zorgt voor traag wegzakken is misschien dan de reden dat natuurlijke vijvers hier in de buurt wel werkt. Als dat zo is zou het bij ons ook moeten kunnen. Ben alleen bang dat het oer te hoog zit of er moeten ook nog dieper gelegen lagen zijn?

 

IMG349967241520069692.JPG

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 weeks later...

IMG2016041617351872121522046884.jpgIMG2016010212083352091522046889.jpgWij hebben hier ook meerdere natuurlijke vijvers in de tuin. Wij zijn heel erg afhankelijk van het weer. Wanneer het te lang droog is staan sommige vijvers dan ook droog. Wel hebben we een windmolen die het water oppompt.

 

Wij hebben hier veel mensen die graag zouden komen vissen om de vis ook te eten maar eerlijk gezegd trekt dat idee mij niet zo. Ik eet graag vis maar ik heb het nog nooit zelf klaargemaakt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank je wel. Wij vinden het persoonlijk niet opwegen tegen de kostprijs van zo'n molen. Ook zonder molen blijft de vijver altijd voor een deel onder water staan. De bevroren vijver van de foto overigens niet want die is net iets minder diep dan de vijver van de andere foto.

 

Ik heb me er verder nooit echt veel mee bezig gehouden maar er is volgens mij wel een buis die deze twee vijvers met elkaar verbindt. Het kan ook bijna niet anders want anders zou er toch veel vis moeten sterven van de droogte en dat heb ik hier nog nooit eerder gezien.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...