Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Mijn stokbonen hebben de top van hun stokken behaald en zijn nu zelfstandig op weg naar de hemel. Een kennis zei dat ik ze moest toppen, zodat ze ook energie gaan steken in hun bloemen en bonen. Ik heb hier mbt tot stokbonen echter nog nooit van gehoord, dus wilde ik voor de zekerheid graag hier nog even jullie advies/mening vragen. Toppen jullie de stokbonen?

Geplaatst:

nee ik niet ik leid ze naar opzij of naar beneden, even tussen de andere stengels steeds door, dan blijven ze vast zitten.

Players only love you when they're playing.

• 8 years later...
Geplaatst:

Ook mijn stokbonen zijn ondertussen hun klimrekken uitgegroeid. Ik zag dat dit topic al heel oud is. Zijn er ondertussen meer ervaringen? Met terug en zijwaarts leiden lijkt het ondertussen wel erg vol te worden, dus ik overweeg ook om te toppen. Heeft iemand daar goede ervaringen mee?

Ik heb sperziebonen en droogbonen. 

Geplaatst: (aangepast)

Ik heb flink hoge stokken en planten en top ze niet maar laat ze gewoon hangen.

Ik zie hier ook bonen bij iele tonkinstokken staan van twee meter hoog, dat zal moeilijk worden bij topzware planten en flinke wind.

20190821_133115.thumb.jpg.ab3fc6308ec220a585ec162251628add.jpg

IMG-20190908-WA0000.thumb.jpg.1004e935a7d7a9863590780a6d09d057.jpg

aangepast door Patrijs
Geplaatst:

De bonenstokken hier – tonkinstokken - zijn 240 cm lang en steken 20 cm in de grond. Daar groeien stoksnijbonen en pronkbonen langs. Kolossale oogsten zijn hier niet nodig, maar ze komen er toch. Ik top de planten wel zodra ze boven de stokken uitkomen. Vooral om te voorkomen dat er enorme bladpruiken boven de stokken groeien waardoor ze topzwaar worden, en met harde wind de hele mikmak kunnen neer trekken.

Het hangt af van de sterkte van je constructie en het volume dat je wil oogsten. Misschien moet je in het begin niet te ambitieus zijn en op safe spelen. Stokbonen zijn zeer productief. Probeer het eerst op een veilige manier en bekijk later in het seizoen of de oogst je beviel. Daarmee kun je verder. Succes.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...