Moestuinmomenten Posted November 10, 2017 Share Posted November 10, 2017 Hoi Ik heb onlangs de zaden van mijn suikerwortel geoogst. Het is nu de periode om de plant te zaaien, maar bij mijn opzoekwerk kom ik zsteeds hetzelfde tegen: "Het zaad heeft een koude periode nodig om te ontkiemen." Nergens wordt echter meer uitleg gegeven. Nu vraag ik mij af: * is het voldoende de zaadjes voor een tijdje in de koelkast te leggen? Hoe lang dan? Of moeten ze in de vrieskist? * Kan ik de zaadjes zaaien en dan de potjes gewoon buiten zetten? Quote Avonturen, ontdekkingen en tips van een beginnend (natuurlijke) moestuin liefhebber http://moestuinmomenten.be Link to comment Share on other sites More sharing options...
appelvrouw Posted November 10, 2017 Share Posted November 10, 2017 Normaliter zou koelkast moeten lukken.. Of het zaad nu al buiten zaaien? Vriezer lijkt me niet als dat niet apart wordt aangegeven. Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bit Posted November 10, 2017 Share Posted November 10, 2017 Heb ik zelf nooit gehad, maar je bent nu wel wat laat om nog te zaaien. Ik lees op internet dat bij zo laat zaaien, ze bedoelen dat je dat onder glas doet. Ook bij heel vroeg zaaien ( voor maart ) onder glas. Maart / april gewoon buiten ja.Veel zaad heeft een koude periode nodig. Je kunt dat zaad een koude periode geven ja, gewoon in de koelkast; een week of 6-8, groentelade, maja. wil je dat dan in januari zaaien binnen ofzo ? waar ga je met de planten heen dan in februari ? Wat veel gedaan wordt is je wortels van de planten die je nu hebt, delen, en die opnieuw uitplanten op rijtjes ( nu ) dan heb je een voorsprong in maart/ april als de planten boven komen. Een forse voorsprong op de langzame teelt uit zaad. Gewoon simpel de bos penwortels, penwortel per penwortel opnieuw uitpoten, met de stomp nét onder de oppervlakte. Planten zijn winterhard ja, maar groeien 's winters niet ( niet buiten ) of dus gewoon zaaien in maart buiten. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Moestuinmomenten Posted November 10, 2017 Author Share Posted November 10, 2017 Bedankt voor de info.Ik wilde idd onder glas zaaien, maar als de zaden zo lang in de koelkast moeten liggen zal ik het moeten uitstellen tot het voorjaar Quote Avonturen, ontdekkingen en tips van een beginnend (natuurlijke) moestuin liefhebber http://moestuinmomenten.be Link to comment Share on other sites More sharing options...
pippi Posted November 10, 2017 Share Posted November 10, 2017 Ik zou ze gewoon nu zaaien en buiten ergens in een hoek zetten en niet meer naar om kijken. Mij is het nog niet gelukt om een plant volwassen te krijgen. Ik had ze einde zomer 2016 gezaaid, had twee mooie planten begin 2017, maar na het uitplanten zijn ze helemaal weggevreten door vogels en ander gespuis. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Moestuinmomenten Posted November 11, 2017 Author Share Posted November 11, 2017 Mss dat ik het gewoon probeer om enkele zaadjes buiten uit te planten. Lukt het niet, doe ik het in het voorjaar opnieuw.Bedankt voor de tips, iedereen Quote Avonturen, ontdekkingen en tips van een beginnend (natuurlijke) moestuin liefhebber http://moestuinmomenten.be Link to comment Share on other sites More sharing options...
deGoedeAarde Posted November 11, 2017 Share Posted November 11, 2017 Misschien toch nog een zinvolle tip. Je kunt de zaden in een af te sluiten plastic bakje met behulp van vermiculiet zaden. Stop je het bakje 2 weken in de koelkast en plaats het vervolgens op een lichte plek op de vensterbank om het geheel te alten kiemen. Ikzelf vind de bakjes (met deksel) van de chinees wel handig. OP de verpakking van vermiculiet kun je precies lezen hoe je vermiculiet moet toepassen. Zaai niet te vroeg. Ergens in maart/april is prima. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts