roeier Geplaatst: 11 december 2017 Geplaatst: 11 december 2017 Nog even een fotootje van een potstal bij een gewone boer anno vandaag: Heeft niet zoveel te maken met het maken van moestuin-klare compost, houtsnippers worden er ook niet bij gebruikt, maar het is wel helemaal 'deep bedding / deep litter'. De materie wordt bij deze boer niet een hele winter in de stal opgepot, het is toch wel een aantal keren dat de hele boel eruit gaat en bij de grote mestbult wordt gesmeten. In het voorjaar wordt dan die hele mestbult uitgereden over het land - weiland, geen akkers. Dit is een gewone veeboer, geen gemengde boer, dus er zijn geen akkers. Voor de moestuin wordt een hoopje mest apart bewaard om langer te rijpen. Hier kun je verder niet veel in de vorm van advies uithalen, ik zet het hier alleen neer om te laten zien hoe bij een reguliere Nederlandse boer zo'n diep-bedding systeem er uitziet. Het is een ouderwets en eigenlijk doodsimpel systeem. De grootste waarde is misschien nog wel voor de beesten, want het is heel comfortabel; die Jersey koeien liggen daar lekker lui te herkauwen, warmpjes op droog hooi, geen geglij op beton. Deze koeien hebben wel een uitloop, maar lekker binnen loungen is op zo'n dag als vandaag wel zo aantrekkelijk natuurlijk. Charly, ik weet niet of het voor deze winter nog de moeite waard is om je hele houtsnipper-kip-composteerfabriek op te zetten. Misschien, als je de ruimte hebt, de houtsnippers ergens op een schaduwrijke plaats laten pre-composteren voor volgend seizoen? Misschien wat andere voorbereidende werkzaamheden doen, zoals een kippenloop, in geval je op een gegeven moment een kip met kuikens een apart maar veilig onderkomen wilt geven, ik noem maar wat... Quote
hansm Geplaatst: 11 december 2017 Geplaatst: 11 december 2017 Het is een mooi gezicht zoals ze relaxed in hun stal liggen met veel hooi. Quote Players only love you when they're playing.
Charly Geplaatst: 13 november 2018 Auteur Geplaatst: 13 november 2018 Zo. Nieuw jaar nieuwe ronde, en omdat JaneDoe erover begon, bedacht ik me dat ik dit topic wel weer es kon updaten. De kippen zitten bij mij alweer een week of drie in de kas. Inmiddels zijn het zeven kippen en 1 haan trouwens. In het begin was het achterste deel afgezet voor de kalkoenhanen die ook nog rondliepen, maar dat werkt niet al te best. Die beesten krabben helemaal niet, dus dat deel gaat enorm stinken. Het was gelukkig (voor ons, minder voor hen) maar voor een paar weekies. Voordelen die me opgevallen zijn:- een van mijn beste paprika en tomaten jaren ooit. Nou was het natuurlijk ook een stinkend goede zomer (zij het wat droogjes ) Maar ik heb niet of nauwelijks hoeven bijmesten en het groeide allemaal zeer welig op onze arme zandgrond.- verbetering van de bodem. De houtsnippers zijn inmiddels grotendeels vergaan. Er zitten nog wat stukjes her en der, maar die storen mij in ieder geval niet- kippen leggen in de winter door, door de enorme hoeveelheid licht. Ze hebben afgelopen jaar beter gelegd in de winter, dan in de zomer zelfs. - kippen zijn erg comfortabel in hun droge hok. Dat doet ze beter dan het delen van de geitenstal (oud tuinhuis, op vrij donkere plek op het land) waar het bedompter is. Ze maken zandbaden en krabben zich het schompes- wat dan weer goed is voor de bestrijding van onkruid. Okay mijn heermoes gaat er niet door weg vooralsnog, maar van ander onkruid (muur, klaver etc) niet of nauwelijk last gehad. - het is makkelijk om je kippen af en toe ook even buiten te laten. Ik doe dat nu vaak aan het einde van de dag. Als ik groente aan het verzamelen ben voor het avondeten, en de biggen moet voeren, gaat de kasdeur helemaal open. De kippen genieten van wat grasjes en onkruidjes, maar het wordt snel donker, dus ze keren met een uurtje / half uurtje ook netjes weer terug op stok. Deur dicht y basta! Nadelen:- ze spollen zand tegen de ramen, waardoor er zich steeds zand opbouwt onderaan tegen de ramen van de kas, die door condens groenig uitslaan. Ik vraag me af of dat goed is voor mijn kas? Als dat zand daar vochtig ligt te wezen en het gaat vriezen, zou zo'n ruit dan niet barsten? Idee: kas wat verder uitgraven- niet alle houtsnippers verdwijnen. Ik vond dat niet erg. Ik gebruikte ze in het begin van het jaar (zo rond mei, als de tomaten de kas in gingen en de kippen naar de geitenstal) als mulch. De mest die de kippen ook hadden achtergelaten bleek afdoende om evt C verlies te compenseren. - Je kunt geen wintergroente telen in de kas. Nou ja 'geen' is overdreven, maar het kost allemaal behoorlijk veel meer moeite. De dames en heer krabben zich ongans, en dat zorgt de hele tijd voor een laag stof over alles. Bovendien vinden zij kiemplantjes etc ook lekker... Wat ik deed is op de plankendragers enkele planken leggen (ja echt ) en daar wat plantjes op. Gaas er omheen, vanaf het dak opgehangen en onder een glasplaat of tunneltje van plastic telen. Is re-de-lijk gegaan. Maar dit jaar maak ik gebruik van een platte kas die ik provisorisch buiten tegen de grote kas aangemaakt heb. Leek me toch echt wel makkelijker...- Je moet uitkijken bij hele warme dagen in voor- en najaar. In de kas loopt de temperatuur erg snel op. En hoewel de deur altijd een stukje open staat, is het toch opletten geblazen hoor. Hier nooit iets merkbaar misgegaan oid. Maar ik zet het er toch maar even bij. Overigens ben ik ook gestopt met het uitmesten van de geitenstal. Nou ja. Gestopt... 2x per jaar scheppen we em helemaal leeg, en daarna gooien we er steeds wat op. Van mei tot en met okt krabben de kippen eea mooi om, als ik er af en toe een handje voer overheen gooi. Van okt tm mei gooien we steeds wat extra dode bladeren / stro in het hok. Misschien dat ik er rond april wat mais overheen strooi en er wat knorren in loslaat. Dan wordt eea echt wel mooi omgewoeld en kan verder composteren. Misschien moet ik dat een paar keer in doen in de winter, bedenk ik me, al typende. Enfin. Uitmesten is hier dus terug gebracht naar 2x per jaar, van 1 stal. En 1x per jaar halve schop leegscheppen van de kas. Daarvoor in ruil geiten, kippen en knorren (die laatsten piesen en poepen gewoon niet in hun hokjes. Zo vies als een varken? Dacht het niet! ) Quote wees bevriend met kleine dingen
Jane Doe Geplaatst: 14 november 2018 Geplaatst: 14 november 2018 Ja geef mij maar weer de schuld Hier scharrelen de Zweedse Bloemen Kippen in de kas, maar de kips composteren in de kippenweiden. Zandbodem met compostlaag is in de kas, wat jaarlijks aangevuld wordt en indien nodig laag uit en nieuwe compostlaag in. De Bresse en Barbezieux hennen zitten in hok 1 met voliere en kippenweide. De hanen zitten in hok 2 met kippenweide en de lookernden lopen in de grote kippenweide waar de bijenkasten ook staan.Wekelijks voliere schoonmaken en dat composteren de kips dan in de weiden. Dagelijks hok mest uit en gaat meteen de tuin in, zijn kleine beetjes wat meteen verwerkt wordt.Het zijn deze winter meer kips dan normaal, omdat de Bresse en Barbezieux uit Frankrijk nog niet geselecteerd konden worden. Volgend jaar kijken welke hennen en hanen beste combineren en welke stammen het beste bevallen. Dan zoals gewoonlijk herfst selecteren.De Zweedse Bloemen kips smaken lekker en gaan als eerste verwerkt worden, de Bresse bewaren we voor de feestdagen. Quote
Jorieke123 Geplaatst: 16 november 2018 Geplaatst: 16 november 2018 Nou, wij hebben onze kas ook klaar gemaakt voor een stel kippen. Voornamelijk omdat deze krielkippen nogal worden gepest/buitengesloten door de andere (normale...) kippen. En nogal overdreven worden gedekt door de (normale...) haan. En we geen ander hok of andere ren hebben voor ze. Dus dan maar in de kas We hebben alle tegels opgestapeld tot een soort van hokje zodat ze wat beschut kunnen zitten 's nachts. Het wordt toch best al wel koud steeds... En we hebben er een aantal kruiwagens met houtsnippers in gegooid. Plus veel nat blad van onder struikjes die langs het erf staan. Meteen de stoep wat opgeruimd dus Nu nog een drinkbak en dan kunnen we de kipjes vanavond van hun stok plukken. Oh nee, ze mogen niet op stok van de andere dames dus ze zitten daar naast. Nou zijn krieltjes sowieso niet echt stok-kippen. We hebben de paprikaplanten en basilicum enzo gewoon laten staan. Mogen ze van eten en alles versnipperen. Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Jorieke123 Geplaatst: 17 november 2018 Geplaatst: 17 november 2018 Nou de kippen lopen er in. Ze zijn nog een beetje op hun hoede enzo door de verhuizing. Maar ze stonden net al wel wat te spitten. Het is een kas van zo'n 7 vierkante meter, en we hebben er 4 kruiwagens met houtsnippers in gegooid voor nu. Die houtsnippers zijn niet vers, ze hebben al een tijd op een bult gelegen bij een 'boomverzorger', en zijn hier zo rond september gebracht en wij hebben ze nu in bigbags liggen/staan. Er zit heel fijn materiaal tussen, maar ook dikkere stukken en irritant prikkende hulstbladeren. Ook hebben we er meerdere zakken natte bladeren bij gegooid. En net heel wat onkruid enz. van tussen de stenen van de moestuin. Geen mest, maar dat kan nog... we hebben paarden/koeienmest met stro er door wat al een hele tijd ligt, wat we normaal steeds op de composthoop gooien tussen andere lagen door. Zo ziet het er nu uit, ik ben benieuwd hoe het er over (bijv.) een week uit ziet. Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Charly Geplaatst: 17 november 2018 Auteur Geplaatst: 17 november 2018 Ziet er geweldig uit, Joriek! Het lijkt wel een soort privé-oranjerie voor ze. Met die prachtige paprikaplanten nog en dat hoogpolige bladertapijt! Luxe leventje voor die krieltjes hoor Ik zou geen mest toevoegen denk ik, dat doen je kippies de hele winter al wel. Wij hadden trouwens ook prikhulst ertussen vorig jaar. Niets meer van teruggevonden na de winter. Oh ja. Voer niet in een voerbakje doen, maar los over de grond strooien. Ook over de poep (klinkt smerig maar werkt goed!) dan krabben ze die mooi onder, composteert beter en krijg je niet van die plakken sch**t.Beste is als ze om de paar dagen op een andere plek slapen, vanwege de die bergen die ze dan uitpoepen, las ik. Daarom heb ik zo’n los zitstokken ding: wat takken tegen schagen aan geboord. Makkelijk om steeds fjes te verzetten. Nou ja. Is maar een idee weer! Lekker bezig sowieso Quote wees bevriend met kleine dingen
appelvrouw Geplaatst: 28 november 2018 Geplaatst: 28 november 2018 Echt wel een geweldig idee. Enne Jorieke dat ziet er ook gezellig uit in je kasje. Ik denk ook dat het fijn werkt voor de aarde in je kas. Omdat ik zelf hoge bakken met een laag middenpad in de kas heb zie ik even nog niet hoe ík dit zou kunnen doen Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Jorieke123 Geplaatst: 3 december 2018 Geplaatst: 3 december 2018 Update: Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Jane Doe Geplaatst: 4 januari 2019 Geplaatst: 4 januari 2019 Hier de hokken weer schoongemaakt, wat een boel kruiwagens er dan uitkomen De kips hebben weer meer dan genoeg te composteren in de kippenwei. Quote
Mellie Geplaatst: 28 oktober 2019 Geplaatst: 28 oktober 2019 Ik wil dit ook gaan doen in de lege kas. Ik heb alleen ervaring met zijdehoenders. Die gaan niet op stok. Nog aan te schaffen zijn dus zitstokken. Hoe zit jouw schragen legstok er uit @Charly? Voor dit project wil ik grote kippen aangezien ze in april de pan in gaan. Ze krijgen ook geen namen heb ik besloten. Dat vind ik beduidend moeilijker slachten. Kleintje staat nog op mijn netvlies gegrift. Jank.... Ze gaan vanaf dag 1 bij de kinderen te boek staan als opeetkip of iets in die trant. Suggesties welk kippenras ik kan nemen? Of maakt dat niet zo veel uit? Quote
Charly Geplaatst: 28 oktober 2019 Auteur Geplaatst: 28 oktober 2019 Hi daar MellieJammer van de kleine kip. Maar goed dat je je vizier weer vooruit hebt! Ik vind dit systeem in de kas echt ideaal voor de grond daar. Heb het seizoen dat er planten in de kas gaan, nauwelijks nog mest nodig. Plus alle onkruidjes worden vakkundig verwijderd. Enige nadeel is dat het kippenvoer ratten aantrekt. Bij mij hebben die behoorlijk onder de fundering van de kas gegraven, wat niet puik is. We hebben de kas uitgegraven en er mini gaas in gelegd. Zodat ratten er niet door kunnen. Hoop dat dit gaat werken. Maar goed. Ik schrijf dat omdat jij ook aan t water zit, toch? Dus das nog wel n dingetje misschien Oh ja. Kwa ras: wij hebben een dubbeldoel kip. Grote Amrock. Lief ras dat grote eieren legt en ook fors is dus goed voor de pan. Als je alleen voor de pan gaat, zou ik voor een gewone vleeskip gaan. Op mp worden die wel aangeboden. Weet alleen niet of ze ook zo in t najaar nog veel aangeboden worden? Quote wees bevriend met kleine dingen
Mellie Geplaatst: 28 oktober 2019 Geplaatst: 28 oktober 2019 Sja, de haan van de jongste was heel zielig maar daar wil ik niet meer aan/over nadenken. Ai, die ratten daar had ik niet over nagedacht. Wij zitten inderdaad aan het water. Er zitten sowieso woelmuizen en de buurman kwam laatst toestemming vragen om een rat te vangen die hij bij ons onder een grote taxus had gezien... die rat is er nog overigens. (En vast nog wel wat andere familieleden die we niet zien) Om nou die kas die net een paar maanden staat weer af te graven...... pfffff. Ik denk niet dat ik de man daar echt voor kan porren en om heel eerlijk te zijn, voel ik ook weerstand bij mezelf. Wat een klus joh! Hoe lang hebben jullie daar over gedaan? Eten ratten ook de kip zelf of komen ze alleen op het voer af? Quote
Mellie Geplaatst: 30 oktober 2019 Geplaatst: 30 oktober 2019 Kan dit eigenlijk ook met kalkoen? Quote
Charly Geplaatst: 30 oktober 2019 Auteur Geplaatst: 30 oktober 2019 Nope. Kalkoenen krabben niet zoals kippen en als er niet gekrabd wordt, gaat het composteren niet goed. Je kan wel een kalkoen tussen je kippen zetten. Mits de kalkoen een aantal weken oud is al, want kleine kalkoenen zijn gevoelig voor sommige ziekten waar kipkuikens gewoon overheen groeien. Oh ja. Nee ze eten alleen het voer, de ratten. Niet de kippen! (Dat moet er nog bij komen zeg!) Quote wees bevriend met kleine dingen
Mellie Geplaatst: 30 oktober 2019 Geplaatst: 30 oktober 2019 Egels wel schijnt en een rat leek me gemener. Vandaar de vraag. Ok. Alleen het voer, das mooi en kalkoenen krabben dus niet zo best. Bedankt Charly voor het meedenken. Ik heb een ok van de man, want hij bemoeide zich er toch niet mee. Houston, we have a GO! Ik ga op kippenjacht. Quote
Jorieke123 Geplaatst: 30 oktober 2019 Geplaatst: 30 oktober 2019 Ratten eten hier wel kippen, maar dat ging in ons geval dan 2x om een kip die al dood was, of iig zo goed als. En eieren, die eten ze natuurlijk ook. En kippen leggen liever geen eieren in een ruimte waar ook ratten komen. Tenminste... dat lees je dan. Onze kippen trokken zich er weinig van aan toen we onze oude schuur nog hadden en mevrouw rat elke dag een eendenei kwam jatten en opeten daar. Van de kippeneieren bleef ze af Hier op het moment even geen plannen met kippen in de kas. Ze moeten eerst de moestuin maar eens opruimen! Genoeg werk... Succes en wij willen uiteraard foto's en updates! Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Trea Geplaatst: 31 oktober 2019 Geplaatst: 31 oktober 2019 Interessant topic om eens te lezen. Ook al heb ik geen kas. Ik strooi de bladeren die in de tuin dwarrelen grotendeels in de ren. Soms los en ook in snippers nadat ze stuk zijn gemaaid door de grasmaaier. Voor de ren gebruik ik ook door het jaar heen materiaal (onkruid, snoeiafval, groenteafval) dat kan composteren om de grond rul te houden. Ik stooi ook altijd de kippengranen uit in de ren. Zo helpen de kippen mee alles onder te spitten. Eerder was de grond vaak zo knoeperhard (klei met leem) dat ik moest wachten tot het geregend had om de vieze bovenlaag er af te scheppen. Nu is de grond gezonder. En ik hark deze alleen nog af en toe wat aan. Een paar jaar terug had ik ratten. Achter en ook in de ren. De kipjes hadden het daar niet op. Ze raken niet in paniek en zo. Maar ik heb wel slachtoffers meegegemaakt. Ratten doden namelijk wel levende kuikens. Voor wie iets meer wil weten over mulchlagen en potstallen. Op de website van bio-ron staat het een en ander uitgelegd hoe en waarmee je een goede laag kan opbouwen. Houtsnippers (grof/ van hardere houtsoorten?) zijn trouwens een risico voor bumble foot. Een soort ontsteking aan de onderzijde van de kippenpoot. Quote
donaldk Geplaatst: 31 oktober 2019 Geplaatst: 31 oktober 2019 De verhouding kippen die je nodig hebt om voldoende N tov C te hebben (ideaal is 1:25) is 1 kip per 3 square feet. Wat ik even afrond op 1 kip per m2. Voor onze kas hebben we dus een slordige 18 kippen nodig. Ik weet niet of iemand al eens op je rekenfout heeft gewezen, je mist 3 square feet in het kwadraat. Een vierkante meter is ongeveer 11 vierkant voet. een strekkende meter is immers ongeveer meter 3,35 voet , maar het gaat om vierkant dus tot de macht 2, ofwel 3,35x3,35=11. Dus 200 kippen. Wat betreft de Zweedse boerderij, die heeft ontdekt dat ze een verkeerd idee van woodchips hadden, dus niet een stammetje kapot maken, want dan krijg je eerder sawdust. Paul Gautschi blijkt inderdaad oude takkensnippers te gebruiken, dus reeds half vergaan. Je kan wel verse snippers gebruiken, maar dan duurt het een paar jaar extra. Ik schreef bewust takkensnippers, omdat ze juist een mengsel van blad en tak willen, dus wachten op bladloos snippers zou juist minder goed zijn. Ik heb veel blad gehaald van mijn laat ingezaaide gras gehaald (het is kiezen tussen twee kwaden, alles verstikken met blad, of blad weghalen en misschien ook wat zaadjes meeharken, of sprietjes beschadigen), ik heb nu dus vier zakken volgepropt met blad in het kasje staan. Ik ben benieuwd of het blad composteren in zak gaat werken. Helaas meer nieuw mos dan nieuw gras lijkt het wel, maar even door naar het klaagtopic;-). Quote https://www.chillipepers.nl Home of the Turbo. De snelle zadenruil, sinds 2012, bedacht en georganiseerd door Sol.
Mellie Geplaatst: 2 november 2019 Geplaatst: 2 november 2019 Ik heb vandaag nog met Nasuada gesproken over de kalkoen die ik op het oog had. Die was al 2 jaar oud en de man merkte op dat die toch veel te taai was om op te eten. Dat blijkt ook echt zo te zijn. Dus geen kalkoen gekocht voor december, maar wel 4 hennetjes! 2 welsumer (bruine) en 2 australorp (de zwarte). Kwam zo uit. Had ik zelf verder nooit van gehoord. Ze zijn ook veel sneller met acclimatiseren dan de zijdehoenders. Die hebben toen 1,5 dag in het leghok gezeten zonder eruit te komen. Deze zijn al lekker aan het rondpikken. De dochter vond de kas zo gezellig dat ze uitriep dat ze er altijd wilde blijven en in het ‘nachthok’ wilde slapen. Een paar stenen met wat houten planken erover is het nachthok. Mag geen naam hebben, vandaar de ‘’. De kinderen weten dat we ze gaan opeten als het moesseizoen begint. Nu zelf nog wennen aan het idee en een bijl kopen. Denk dat ik dat makkelijker ga vinden. Ow. En een pion. Quote
Mellie Geplaatst: 12 november 2019 Geplaatst: 12 november 2019 Ik ben elke ochtend weer verbaasd en sta versteld van de woelkracht van de kippen. De kasgrond is lekker rul en prachtig omgewoeld. Er ligt geen korreltje meer en alles is mooi schoon. Ik had niet verwacht dat het zó goed zou werken! Keerzijde van dit idyllische plaatje: Ik zie nu heel duidelijk de holen van de vermoedelijke woelmuizen. Maar sta dagelijks paf. Goed plan van je geweest @Charly! Ben helemaal blij met deze beslissing. Quote
Charly Geplaatst: 13 november 2019 Auteur Geplaatst: 13 november 2019 Yep het werkt lekker he. Vind ik ook! Enige nadeel is dat je de kas niet echt kunt gebruiken voor winterzaaisels (sla of weeuwenteelt van t een of ander) Zelfs al heb je een afgeschermd stukje, dan nog: door het krabben stoft het nogal in de kas. Dat is niet echt lekker voor je groentjes. Maar ik vind het desalniettemin een erg fijne manier van je kippen de winter door helpen (veeel meer eieren door al dat licht) en je bodem van je kas mooi rul en bemest krijgen. Ook tevreden. En vooralsnog geen rat in de kas gezien. Dus duim dat ons ingegraven gaas afdoende is! Quote wees bevriend met kleine dingen
Mellie Geplaatst: 1 december 2019 Geplaatst: 1 december 2019 We hebben de kalkoenen opgehaald. Zitten nu samen met de andere kippen in de kas. Beetje bangig voor de kippen lijkt wel. Maar is allemaal nog nieuw natuurlijk. De kippen gaan ongestoord hun gang. De kalkoenen poepen wel flink zeg. Valt gelijk op. Quote
Trea Geplaatst: 7 december 2019 Geplaatst: 7 december 2019 Over houtsnippers: Misschien inmiddels beantwoord? Maar ik kwam er gister achter dat houtsnippers NIET goed zijn voor compost in combinatie met kippenmest. Composteren gaat langzaam en bovenal het bevat nitrieten net als gras en kippenpoep.(Bron Backyard chickens) Quote
Charly Geplaatst: 11 december 2019 Auteur Geplaatst: 11 december 2019 Hi Trea,Heb ook even meegezocht, maar kan je conclusie nog niet delen.Bedoelde je dit draadje op backyard chicken? https://www.backyardchickens.com/threads/wood-ashes-chicken-poop.446027/Mis daarin wetenschappelijke onderbouwing. Lijken me eerder meningen.En ik kan het ook nergens anders vinden, dat wood chips nitraten zouden verergeren. Wat ik vind is dat bacteriën in wood chips "bio reactors" zijn en nitraten omzetten in gassen (nitrogen gas of nitrous oxide) en daarmee vervliegen de nitraten dus. Daarom worden wood chips soms gebruikt in greppels om landbouwgebieden, zodat al die nitraten niet in het water lekken. Door de houtsnippers (oh ja, da's het NL woord! Was het even kwijt ) wordt dat voorkomen. Ik kan nergens terugvinden dat de nitraten vervolgens achterblijven in de bodem. https://phys.org/news/2012-02-wood-chips-curb-nitrate-leaching.html Ik blijf mijn houtsnippers vooralsnog dus gewoon gebruiken icm de kippenpoep. Ik gooi er ook veel dood blad overheen, dat wordt ook allemaal prachtig ondergeschoffeld. De bodem ziet er geweldig uit.Al is er helaas geen pier meer te vinden. Maar ook geen slak, rups of ander kruipend krioelwerk Quote wees bevriend met kleine dingen
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.