Ga naar inhoud

Citroengras overwinteren in de woonkamer?

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Hallo, met succes citroengras gezaaid. In de kas (die kapot is gewaaid) heeft de plant wat vorst aan de grond gehad..maar bleef nog mooi. Hierna in dicht kasje geplaatst..maar vanwege vorstgevaar binnen in onverwarmde badkamer onder het raam geplaatst. Nu tóch bruine bladeren gekregen.

Mijn vraag is..heb de plant nu in de woonkamer gezet, vraag me af of het niet te droog is qua luchtvochtigheid.

Graag advies.IMG2017112921185487541511987576.jpg

Geplaatst:

Inderdaad, hier gaat het zo ook; in de winter binnen en in het voorjaar weer naar buiten. Hij ziet er dan niet zo fris uit en maakt geen nieuwe scheuten maar in het voorjaar komt dat wel weer goed.

Als hij spint zou hebben. Tijdens dagen dat het niet vriest buiten zetten en afspoelen. Door regen/water gaat spint makkelijk weg.

Geplaatst:

Niet vergeten water te geven, maar de plant meld zich wel als die te droog staat.

Dan rolt het blad rond eziet er dan steckig uit, dus tijd voor water te geven.

Vroegjaar nieuwe grond erin en laat gaan.

Zie dat je dees gezaaid hebt,maar ik heb nog nooit een zaadje gezien aan de plant.

gr Mat

Geplaatst:

Zit er wel een gat in je emmer, ik zou denken dat hij verdronken is,

Maar goed mijn niet winterharde planten zien er in koude slaapkamer er ook stuk minder mooi uit.

Players only love you when they're playing.

Geplaatst:
Een aanvullende vraag. Kun je citroengras ook laten overwinteren in de kas als deze niet onder de 5 graden komt? Of is dat te koud.

Heb de mijne al 3 jaar onder de overkapping tegen het huis aan staan, overkapping met plastikke ramen ervoor.

In een kas idden op een veld, daar is het een stuk kouder, dus dat weet ik niet.

gr Mat

Geplaatst:

Vorige winter stond hij hier in de kas. Een paar nachten onder een wollen deken, omdat het vroor

Dit jaar heeft hij tot 2 weken geleden buiten gestaan, nu in de kas. Ziet er nog prima uit!

Het is daar wel al -1 geweest maar hij is nog mooi groen, ik oogst er zelfs nog van. Dus hij kan wel wat hebben.

Ik haal hem dus niet binnen. Als het mis gaat, stek ik wel weer een stuk uit de supermarkt.

(En zit er nou een gat in die emmer??).

"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.

Geplaatst:

Nog een vraag:

@ speets

hoe doe je dat stekken met citroengras uit de supermarkt? Gewoon in een pot zetten? Zaaien vraagt veel tijd, dan is dit misschien ook een aantrekkelijke mogelijkheid. Kun je royaal plukken van citroengras? En groeit het dan weer aan? Ik heb er niet zoveel ervaring mee, maar ik vind het een heerlijk gewas om te gebruiken.

met groene groet,

koolrabi

https://zolekkergezond.nl/

Geplaatst:

Even voor je gezocht: gember-t948.html?hilit=citroengras

Ik laat ze wortelen zoals een crocusbol, op een glas met water.

Het eerste jaar splitste hij zich hier in een stuk of 7 scheuten en dit jaar (= 2e) zijn het er wel 20, grote en kleine. Dit is een foto van begin augustus, maar daarna is hij bijna verdubbeld. Potmaat ongeveer 15 cm.

Ik snij een stuk bij de wortel af met een mes en het groeit weer aan ja. Zie de link.

Ik kan (nog) niet elke week een stengel oogsten, maar als ik hem in het voorjaar in een grotere bak zet, gaat het denk ik hard.

Je kunt ook meer stekken/bakken maken.

Ben er heel blij mee

2017-08-07Citroengras24651512133292.JPG

"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.

Geplaatst:

Mijn variant:

Tegen de lente gooi ik de wortelaanzet van de citroengras in een glas met water. Soms ook een hele stengel als ik ze goedkoop op de kop heb getikt. Soms wortelt het heel snel, al binnen ene paar dagen, soms duurt het wel 2 weken. Als het lang duurt -richting de 2 weken- dan haal ik altijd de buitenste ‘schil’ eraf en ga dan met vers water weer verder. 9 van de 10 x gaat het dan wel goed. Zo rond juni zet ik het buiten. Vorig jaar had ik ruim een meter hoge struik. Dit jaar was het veel minder bossig, maar ik had wel zo’n 15 stelen citroengras. Ik had het hart niet om die groeilust in de kiem te smoren en heb de helft ongeveer in een glas met een bodem water gezet waar het nu vrolijk verder groeit. Doe ik normaal niet overigens. Dan gaat het of de koelkast of de vriezer in. Blijft heel lang goed. Ben benieuwd of de overwinterperiode gaat lukken. En zo niet, ach. Dan begin ik eind april weer opnieuw.

Geplaatst:

Ik lees wel meer dat planten overwinteren door stek op water op koele plek, had ik zelf nooit bedacht.

Players only love you when they're playing.

Geplaatst:

Bedankt voor jullie reacties! Ik hen de plant nu in een niet verwarmd gangetje staan en denk dat ik hem in een klein kasje plaats als het niet vriest..als ik nu hoor dat het prima gaat in een kas.

Geplaatst:

Die van mij inmiddels ook maar weer binnengezet, stond in muurkas. Puntjes zijn bruin en hij ziet er zielig uit, maar “kernen” voelen nog stevig aan en er komt ook alweer jong blad tevoorschijn. Ik denk dat ik hen naar een onverwarmde slaapkamer breng om daar te overwinteren.

• 11 maanden later ...
Geplaatst:

De citroengras is zo mooi compact geworden. Veel minder spriet dan vorig jaar. Nu merk ik dat ik het zonde vind hem te oogsten wat ik normaal doe... hij staat nog steeds braaf buiten.

Vorstvrij overwinteren las ik al. Maar mag dat op een plekje wat aan de donkere kant is, zijn, of wordt het dan een sneu hoopje? Ik heb eigenlijk geen overwinteringsplek meer over.

ed5a1388e885bfacd5df4961caeae2d9.jpg

Geplaatst:

Ik heb mijn citroengras vorig jaar overwinterd in de woonkamer achter het raam. Het heeft volgens mij dat licht wel nodig omdat hij wintergroen is...

Geplaatst:

Gisteren de struik uit de volle grond in een pot op de patio gezet. Eens kijken hoe lang die het dar volhoudt, want binnen gaat niet lukken. Gelijk wat afgeknipt voor het avondeten.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...