henkg Posted June 26, 2011 Share Posted June 26, 2011 Zonet aan het koken. Een beetje gemberwortel erbij zou wel lekker zijn, heb ik dat nog ergens?Ik kwam ik een stukje gemberwortel tegen, in een plastic zakje, ruim 2 weken geleden gekocht. ("vergeten groente")Daar zat een raar geelgroenig uitlopertje aan. Veroorzaakt door het wekenlang opgesloten zijn in een plastic zakje?Dit herinnerde mij aan een post hier, van Lisa: lisa-s-moestuin-en-kasavontuur-t1704-60.htmlOok maar eens proberen. Kost niks, en nee heb je, ja kun je krijgen ...Hieronder een foto, ik heb de onderkant licht geschild, in stekpoeder gedoopt, en (na de foto) in een potje met potgrond gezet. Ik ben benieuwd of het wat wordt, en wát het wordt.(Wordt vervolgd, ook als het niks is geworden ..) Quote 2023_teeltlijst (.xlsx) Link to comment Share on other sites More sharing options...
geedee Posted July 31, 2011 Share Posted July 31, 2011 En?? groeit de gember??? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
henkg Posted July 31, 2011 Author Share Posted July 31, 2011 Ja. Iets uitgebreider:Ik weet niet wat er langzamer gaat, mijn rozemarijn of de gember. Maar toch, er gebeurt iets. Ik weet echter niet of ik hiermee op langere termijn doorga. Lezen (achteraf) leert dat een gemberplant zeker een meter hoog wordt, een vochtige en warme omgeving nodig heeft. Af en toe een stukje wortel kopen is een stuk makkelijker, dat heeft alles meegenomen waarschijnlijk een veel betere CO2 footprint. Quote 2023_teeltlijst (.xlsx) Link to comment Share on other sites More sharing options...
geedee Posted July 31, 2011 Share Posted July 31, 2011 Heb je geen raam op je badkamer? Vochtige omgeving en misschien is dat wel een lekker geurtje...gember Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
henkg Posted September 30, 2011 Author Share Posted September 30, 2011 De gember doet het nog steeds, zonder er moeite voor te doen. Nu ongeveer 30 cm hoog. Er verschijnt zelfs een tweede uitlopertje. Voorlopig mag ie blijven.(En hij staat gewoon in de vensterbank, niet in de badkamer ..)Met kerst: aardappelen? tomaten? pepers? beetje gember? (samen met verse rozemarijn en evt. basilicum)Misschien moet ik nog even snel een konijnenhokje gaan timmeren. Dan ben ik -op o.a. de wijn na- volledig self supporting. Quote 2023_teeltlijst (.xlsx) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Miquel-nature Posted September 30, 2011 Share Posted September 30, 2011 Wow Quote Kweker sinds 2010 Link to comment Share on other sites More sharing options...
henkg Posted October 14, 2011 Author Share Posted October 14, 2011 Ik weet niet waarom, maar de plant blijft maar groeien, en blijft toch nog vrij compact.Het gaat zo zelfs een mooie kamerplant worden. Quote 2023_teeltlijst (.xlsx) Link to comment Share on other sites More sharing options...
geedee Posted October 14, 2011 Share Posted October 14, 2011 Wat leuk! Ik had (na het lezen van dit topic) 3 weken geleden een stukje gember gekocht waar van die sprietjes aanzaten...ik denk dat dat al worteltjes waren.Ik heb m in een potje gezet, maar er gebeurt nog niet veel...... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jowell134 Posted November 13, 2011 Share Posted November 13, 2011 Heeft iemand nog een stuk gemberwortel liggen? Ik wil ook graag een start daarmee maken. Het lijkt me een hele leuke plant maar gaat de gember ook bloeien? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
henkg Posted November 13, 2011 Author Share Posted November 13, 2011 Heeft iemand nog een stuk gemberwortel liggen?Gemberwortel is toch gewoon te koop bij elke grote supermarkt in een multi-culti buurt, of een toko?. Kost bijna niks, veel goedkoper dan per post verzenden. Quote 2023_teeltlijst (.xlsx) Link to comment Share on other sites More sharing options...
geedee Posted November 13, 2011 Share Posted November 13, 2011 Yep dat is zo....mijn stukje kostte 17 cent en begint overigens nu een groeipunt te krijgen(staat binnen in een pot) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
dennislp Posted February 20, 2012 Share Posted February 20, 2012 Wat gaat het leuk met die gember Ongeveer begin december geplant omdat ik dit topic zag. (Een biologische uit de c1000). Halve wege december heb ik 1x z'n kleine worteltjes gesloopt... Eind januari was z'n uitloper 5cm groot. Hij heeft maar 1 uitloper ondanks dat er 8 uitloop-punten op zitten... Wellicht steekt hij alle energie sowieso maar in 1 stengel?? Maar nu in februari weet hij wat hij moet gaan doen... Sinds begin februari is die stengel al zeker 5cm gegroeid en begint er denk eindelijk blad vorming op gang te komen i.p.v. een stijf en puntig sprietje. De gember knol word wel minder, nog niet zacht maar wel zitten er wat groenige plekjes op. Onder de uitloper word al wel een nieuw beginsel van een gember knol zichtbaar heb ik het idee, dat deel word steeds dikker en word iets bruiner. Staat trouwens sinds december in een bakje met zaai en stekgrond op m'n bureau (raam op het noorden).Oja, en ik heb gewoon de hele wortel op de aarde gelegd, een heeeel klein beetje er in.. niks gesneden ofzo. Quote > Planten kopen? Doe het bewust! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lisa Posted February 20, 2012 Share Posted February 20, 2012 Eind vorig jaar met uitruimen van de kas de gemberplant binnen gezet voor het raam. Blijkbaar was de overgang te groot want niet lang daarna lag 'ie het loodje. Dus gekeken of er wat was aangegroeid en er zat inderdaad zowaar een cm extra gember aan.Het werkt dus wel alleen voor de productie hoef je het niet te doen. Quote http://www.hobbyzaden.nlZaden te koop al vanaf 0,25 €. Link to comment Share on other sites More sharing options...
appelvrouw Posted February 20, 2012 Share Posted February 20, 2012 Lisa ik had hetzelfde..ook het loodje gelegd zoals jij zegt Dat kwam ook omdat hij een week in de kou heeft gestaan ( 2 graden) daar houden ze niet van. Ik heb wel een stukje gember uit eigen pot gegeten, dat vond ik wel frisser, verser eigenlijk. Nu had ik er weer een stukje in, daar zat een groeipunt aan die ook door de kou is bezweken, maar toevallig zag ik vandaag dat er maar liefst 3 nw. groeipuntjes aanzitten! Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎 Link to comment Share on other sites More sharing options...
thea Posted February 20, 2012 Share Posted February 20, 2012 Mijn gember heeft altijd binnen gestaan .Is 1 jaar oud maar dan sterft het af en kom hij 5 cm verder weer terug heb nu nog een stukje van 5 cm.Heb er wel van gegeten . Quote http:// www.zonnehoekje.nl overnachten nabij het Lauwersmeer. Link to comment Share on other sites More sharing options...
dennislp Posted February 20, 2012 Share Posted February 20, 2012 2 februari: 20 februari: Gaat hard zo na weken lang stil stand. Ben benieuwd! Quote > Planten kopen? Doe het bewust! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Eva Posted February 21, 2012 Share Posted February 21, 2012 leuk dennis!vorig jaar heb ik er ook een geplant en idd, er zaten een paar cm extra aan.ik had hem in de serrekas.toen ging het vriezen jammer.... nu heb ik nieuwe gekocht.staat al in de pot! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Yola Posted February 21, 2012 Share Posted February 21, 2012 Zal wel een heel domme vraag zijn, maar waarom leggen jullie de gemberwortel op de aarde? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Yola Posted February 21, 2012 Share Posted February 21, 2012 Oh je, net mijn gemberwortel uitgegraven, blijkt dat ie toch al wortels gemaakt heeft, heb het arme ding maar gauw weer ondergestopt, er gebeurt dus toch wat, hoop dat ik de boel nu niet verstierd heb Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
geedee Posted February 21, 2012 Share Posted February 21, 2012 Ik vond een leuke gember link met extra info over zelf opkweken: http://www.wilfriedrobert.be/KRUIDEN/gember.html Er staat o.a. een tip bij dat je gember kunt invriezen en bevroren makkelijk kunt raspen zodat je altijd over (verse?) gember beschikt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
appelvrouw Posted February 21, 2012 Share Posted February 21, 2012 Leuke link waar ik meteen een recept van heb gepikt..Appeljam met gember. Als je leest over hoe goed gember eigenlijk voor je is dan heb je meteen zin om naar de winkel te gaan en enkele wortels te kopen en te planten.Toch moeten mensen met galstenen en zwangeren oppassen. Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎 Link to comment Share on other sites More sharing options...
dennislp Posted February 21, 2012 Share Posted February 21, 2012 Zal wel een heel domme vraag zijn, maar waarom leggen jullie de gemberwortel op de aarde? Geen idee, ooit zo ergens gelezen dacht ik. Maar heb hem er wel zo ingelegd dat de uitlooppuntjes 'n beetje in contact stonden met de aarde. Quote > Planten kopen? Doe het bewust! Link to comment Share on other sites More sharing options...
snekermoestuin Posted February 26, 2012 Share Posted February 26, 2012 wat een leuke link over gember ik lees nu het topic pas (moet toch vaker forum bezoeken), maar ik ga ook gember proberen Los van alle mooie verhalen over gezond en oosterse gerechten enz, ben ik gewoon een liefhebber van gember, hoewel ik daar wel de enige in ben thuis.Gemberjam is mijn favoriete jam, dus zullen jamcombinaties met wat gember ook vast lekker zijn. Quote Kijk ook eens op ons blog http://snekermoestuin.blogspot.com/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
geedee Posted February 26, 2012 Share Posted February 26, 2012 Ik heb een recept gevonden van walnoten-gemberscones....ga ik uitproberen en dan horen jullie wel of t iets is en plaats ik het recept Mijn gemberstukje van 17 cent uit de super had een groeipunt gemaakt maar die is nu gestopt met groeien geen idee waarom. Ik hoop dat hij gewoon verder gaat; denk dat ik m volgende maand in de kas zet. Hij staat in potgrond met zand en voldoende vochtig. Weet niet of dat goed is?? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Eva Posted February 27, 2012 Share Posted February 27, 2012 geen idee of die spruit wel verder gaat...maar er lijkt onder wel weer een nieuwe te komen! dus ik zou me niet te druk maken als ik jou was Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts