appelvrouw Posted December 9, 2017 Share Posted December 9, 2017 Maandag ga ik enkele loopeenden slachten en de bedoeling is om er rillette van te maken, een soort smeersel/broodbeleg/paté-achtig lekkernijtje gemaakt van de hele eend en varkensvlees. Kan zeker op toast of met stokbrood en augurkjes als voorgerecht gegeten worden. Het volledige recept/werkwijze zal ik hier bijwerken, ik ben nog in de ontdekfase van het bereiden.Ik gebruik het recept van mijn buurvrouw, haar rillette vind ik erg lekker en het is een manier om ook wat varkensvlees tot broodbeleg om te toveren. Ingrediënten1 kilo eend of gans in kleine delen1 pond speklappen 1 pond mager varkensvlees in kleine stukjesreuzel of saindoux of ganzen/eendenvet30 gram zout ( maar mijn buurvrouw begint met 20 gram en gaat eerst proeven)5 gram zwarte peper5 gram quatre epices Hak de eend in kleinere stukken. Vermeng het vlees met het zout, peper en quatre epices en laat een nacht staan.Laat de in repen gesneden speklappen heel zachtjes smelten voeg de rest vd ingrediënten erbij en zet alles op heel laag vuur..laat 3 tot 5 uur zo gaar worden dat alles van zijn botje valt. Laat wat afkoelen, stort het geheel op een groot dienblad oid en haal met schone handen ieder botje uit het vlees en trek alles goed uit elkaar. Het boek van mijn buurvrouw spreekt dan over eventueel bewerken met een deegroller om het zeer fijn te krijgen, ik ga het door de worstmolen van de buurvrouw draaien is de bedoeling... Bewaren in kleine bakjes, (bv plastic bekertjes oid als je het gaat invriezen..in weckpot als je het snel gaat opeten) met een laagje vet erop ter conservering. Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nasuada Posted December 13, 2017 Share Posted December 13, 2017 Klinkt goed, maak je foto's?" laag je vet erop " wat voor het gebruik je?Bedoel je dan een laagje reuzel of zo?Ik ga 20 december aan de slag. Quote https://www.deblijehoeve.nl/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
appelvrouw Posted December 13, 2017 Author Share Posted December 13, 2017 Ja..ik zal wel een fotootje maken. Ik heb nu de eend in stukken met de kruiden een nacht laten trekken en ga zo alles opzetten.. Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorieke123 Posted December 14, 2017 Share Posted December 14, 2017 Klinkt goed, ik ben benieuwd. Quote Veldvee-facebook Link to comment Share on other sites More sharing options...
Indy Posted January 17, 2018 Share Posted January 17, 2018 Is het gelukt, en was het lekker? Ik heb op 21 december gans met dadels en heel veel kruiden gemaakt (gans op Middeleeuwse wijze) ,het resultaat was echt super! Dat ga ik vaker maken. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
appelvrouw Posted January 17, 2018 Author Share Posted January 17, 2018 Heel erg lekker! Ik vind het wel wat vet.. Zoiets als paté iets waar je niet aan denkt bij eend. We hebben meer dan de helft al op.. We hadden iets van 6 bekertjes ingevroren. Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Indy Posted January 18, 2018 Share Posted January 18, 2018 Ik sla je recept even op, het lijkt mij wel wat. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
appelvrouw Posted January 18, 2018 Author Share Posted January 18, 2018 Van gans wordt ook veel gedaan hier. Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts