Stampy Posted July 11, 2011 Share Posted July 11, 2011 Ik lees op dit forum dat het beter is om een deel van het blad van de tomaat te halen.Wanneer moet dat gebeuren, als de tomaatjes er al aan hangen of is het beter om dat eerder te doen?MIjn tomaten bloeien nu volop. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorg Posted July 11, 2011 Share Posted July 11, 2011 Ieder heeft zijn eigen methode om blad te snoeien. In de kas is het in ieder geval verstandig voor een goede luchtcirculatie. Ik doe het zelf als volgt:- Na 1 of 2 volledige trossen het blad verwijderen tot de eerste tros- op gevoel bij de oudere/grotere bladeren daarboven het blad tot de helft inkorten (de takken dus, niet het blad zelf).- Probeer de bladeren boven de trossen te behouden om ze te beschermen tegen de felle zon! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorieke123 Posted July 11, 2011 Share Posted July 11, 2011 En snoei niet teveel tegelijk, en ook niet op hete dagen. Quote Giga-gaas.nl Kom zaterdag 12 april ook naar de Moestuinforumdag in Zelhem! moestuinforum.nl/forum/50-moestuinforum-dag/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
jasmin Posted July 12, 2011 Share Posted July 12, 2011 Ik snoei er een eind op los, maar pas als de trossen hangen... ik snoei de boel helemaal kaal rond de trossen... buiten in de volle grond dan hoor. Binnen ben ik wat simpeler... mag er meer blad blijven hangen. Quote http://www.facebook.com/JasminSoap https://jasminsoapstudio.com/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
hansm Posted July 12, 2011 Share Posted July 12, 2011 Ik denk inderdaad niet teveel snoeien in 1 x maar heel geleidelijk steeds wat, ik haal de onderkant kaal tot ongeveer 4ocm,en bladereren die een andere plant raken daar breek ik de punt uit, waardoor je het blad soort van halveerd. Quote Players only love you when they're playing. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Conny Posted June 29, 2012 Share Posted June 29, 2012 Dus volgens mij kan ik dat dus ook gaan doen bij mijn 6 tomatenplanten.Maakt het nog wat uit welke ras je hebt.Ik heb namelijk 2 Roma-tomaten, 2 Tros-tomaten en 2 Vlees-tomaten.Hier 2 foto's van de tomaten: Ze zijn nu 140 cm.En op 40cm. zitten in de Roma-tomaat al 3 tomaatjes. Quote Leef je leven dag voor dag. https://www.facebook.com/conny.coomans Link to comment Share on other sites More sharing options...
D_SDennis Posted June 29, 2012 Share Posted June 29, 2012 Lekker laten zitten dat blad. Het blad zorgt ervoor dat je plant volop energie kan aanmaken voor het produceren van grote, gezonde tomaten. En ik mag niet klagen als ik zie hoe mijn tomaten met blad dragen. Het is echter wel verstandig om blad wat de grond raakt weg te halen, zodat schimmelsporen vanaf de grond niet tegen het blad opspatten. Om die reden geef ik ook uisluitend water via bloempotten die ik heb ingegraven naast de plant. Op die manier blijft de grond droog. Ook bij de buitentomaten doe ik dat en met name bij de buitentomaten zorg ik voor dat er geen blad op de grond hangt. En bedenk ook: hoe meer je blad verwijderd of zelfs blad inkort, hoe meer wondjes je maat via waar schimmels je plant kunnen infecteren. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Conny Posted June 29, 2012 Share Posted June 29, 2012 Hoi D_SDennis,Hartelijk bedankt voor je reaktie.Ik ga morgen gelijk de onderste op de grond hangende bladeren wegsnoeien. Quote Leef je leven dag voor dag. https://www.facebook.com/conny.coomans Link to comment Share on other sites More sharing options...
Borsalino Posted June 30, 2012 Share Posted June 30, 2012 Ik haal altijd zeer vroeg s'morgens blad weg, kan het wondje nog indrogen tegen de avond. Wel knip ik zo dicht als mogelijk tegen de stam, zodat er zeker geen stompje blijft staan. Nu is al het blad al weg tot boven de 2de tros. Hangen de trossen lekker in de zon om te rijpen. Tomaten staan in bekakte serre. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts