Ga naar inhoud

Wat heb je vandaag in de tuin gedaan 2018

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Uit de voortuin zijn de buxusbollen verwijderd al een poos. Er stond nu al een tijdje planten in potten die nog de grond in moesten. Vandaag maar gedaan. Heel veel water gegeven. Kurk en kurkdroog alles.... het heeft wel wat geregend, maar die paar druppels zijn absoluut niet genoeg.

Alle dahliaknollen eruit gehaald. Was nog best een klus. Een pioenroos per ongeluk gedeeld en maar een leuk plekje gegeven in de tuin. De pot waar die inzat, was toch te klein. Had die mooi aangevoeld!

Een paar pepers gerooid en nog bijna een kilo tomaten geplukt. Vind het nog bizar veel voor buiten. Vooral omdat we een paar dagen verwijderd zijn van november.

De jongste sliep nog steeds, dus kon ook nog de yacon oogsten. Wilde dat graag vandaag doen, omdat er vrijdag nachtvorst wordt verwacht. De een zegt dat nachtvorst goed is en de ander vindt de knollen dan snot worden... ik vind ze zo heerlijk, dus heb alles er maar uit gehaald. 2 planten zonder knollen, 1 plant met een paar knollen en 1 plant met wel 3 kilo knollen. Qua kilo’s ben ik wel blij, maar jammer dat er 2 planten zonder knol was.

Geplaatst:

Tomaten en pepers geruimd in de voorste moestuin. Had zo veel pepers met bloemen... uiteindelijk de meeste met bloemen overgezet naar potten in de muurkas. Wie weet wordt het nog wat. In de kliko kunnen ze nog altijd. Alle onrijpe tomaten in een kartonnen doos met een banaan gedaan in de hoop dat ze nog afrijpen. Het was ruim 5 kg. Behoorlijk onder de indruk van de buitentomaten op 27/10/2018. Oprit geveegd. Troep weggegooid. Nuttig en regenachtig.

Geplaatst:

Een heel stuk ontdaan van kweekgras en andere zooi, frambozen verplaatst en voorzien van compost. Extra rijtje knoflook gepoot.

Ik stuitte nog wel op dit, een mooie dikke teen knoflook uit de grond en aangevreten ofzo? Muizen?29921672e1defc8dde137b9e3496cbd2.jpg

Onkruidmanager 1.0

Geplaatst:

vandaag heb ik de laatste bonen van de planten gehaald en die liggen nu in de vensterbank te drogen. de planten zijn net boven de grond afgeknipt en nu mogen ze aan het rek uitdrogen, hopelijk vergemakkelijkt dat het afhalen.

de tomaatjes zijn van hun plantjes gehaald en in een schaal met een stuk fruit gelegd, waszak eroverheen tegen de fruitvliegjes, hopelijk rijpt dat een beetje. de planten zijn gerooid.

bietjes zijn uitgedund en omdat de plantjes heel gemakkelijk met wortel en al uit de grond kwamen hebben we die gewoon elders uitgeplant, we zien wel wat daar van terecht komt.

radijsjes zijn geoogst.

knoflook is geplant. gewoon biologische knoflook van de jumbo, zou werkelijk niet weten wat voor ras het is.

Geplaatst:

Vandaag weer een stukje van de tomaten opgeruimd en een zak tomatenstengels en een zak tomaten mee.

Ook stond er nog wat N-Z spinazie tussen, de mooiste blaadjes en toppen uitgezocht en mee genomen.

Hierna had ik het zo koud dat ik nog maar een kruiwagen paardenmest heb gehaald.

Geplaatst:

Laatste stuk van de tomaten geruimd en de laatste pepers. Mijn favoriete tuinhulp deed heel goed mee.

42a76fecf8a6124bbe0b0be8da703531.jpg

Nu dan toch echt echt de allerlaatste frambozen en aardbeien geplukt. Smaakte nog heerlijk!

Een bosje bloemen geplukt door de dochter voor papa, omdat hij zo lief is. Toch schattig. 5115920db7197028e1994bc140be876f.jpg

En de nigella staat weer in bloei. Wat een heerlijkheid. ae017c6dbb1ee06774d2d322f596401e.jpg

Geplaatst:

Vandaag de courgetteplanten aan de composthoop toevertrouwd.

Daarna Het eerste aspergeloof klein geknipt en ook op de hoop gegooid.

Als laatste de laatste tomaatjes uit het kasje gehaald en het eerste stukje gespit omdat er weer regen komt.

Gelijk maar even een glasplaat gebroken voor zeven jaar geluk.

Geplaatst:

Verbrand jij het aspergeloof niet? Ik ben door de tuin gerend tussen de regendruppels door om de kippen te voeren en wat sla en kool te oogsten..o en wat bieten die ik trouwens in een ovenschaal op de kachel heb gebakken..het grote kachelkoken kan weer beginnen !!

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

Verbranden wordt aangeraden omdat de stengels een overwinteringsplek zijn voor het aspergehaantje.

Ik vermoed / hoop dat die het bij een goede warme compostering ook niet overleven.

Aspergehaantjes kwamen hier voor ik met asperges begon niet voor.

Een aantal tuinders heb ik geïnspireerd met mijn asperges, maar verwaarlozen de planten en oogsten ook maar kort. Het vergt toch wat discipline die harde groeiers, vooral in het vroege voorjaar.

Een ideale habitat voor deze kevers. Die vroeg uitgroeiende planten krijgen de grootste klappen wat betreft vraat.

Daar wordt de eerste lichting eitjes gelegd.

Ook jonge planten kunnen het afleggen tegen de vraatzucht, maar mijn planten zijn nu 6 jaar oud en leveren goed en krijgen daarom pas eind juni loof. En ik heb meer dan genoeg planten om ruim te kunnen oogsten.

Geplaatst:

Ik vermoed / hoop dat die het bij een goede warme compostering ook niet overleven.

Daar ga ik wel vanuit. Er zitten natuurlijk genoeg aspergekevers in de grond bij ons en ieder jaar in het voorjaar probeer ik er zo veel mogelijk af te vangen. Omdat ik een derde rij met jonge aanplant heb was het erg moeilijk deze te beschermen, ik kon er niet de hele tijd bij zijn en mijn jonge planten hebben het moeilijk gehad. Nu begin ik met het afknippen van de stengels en het fijner knippen voor in de compost. Ik gooi er steeds een laagje kippen of paardenmest op en meng flink met de hoop dat de hoop lekker opwarmt.

Verder bladharken natuurlijk..voor de bladcompost van volgend jaar. Dit jaar had ik 5 grote zakken fijne compost van mijn bladkorf

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

Vandaag zon en wind dus twee vakken met de drietand doorgewerkt.

Daar staan ook de knoflook, dus het gaas eraf en doorgewerkt.

De composthopen waren wat ingezakt en dat gaf wat ruimte dus alles naar een vak wat er nog bij paste en ruimte gemaakt voor nieuw afval.

Gelijk weer een kruiwagen mest toegevoegd en wat onkruid en droogbonenloof.

Verder gegaan met de droogbonen en in de kas prei en andijvie gezet.

Zo nog even terug voor de volgende bui om wat te oogsten, dat was er bij ingeschoten.

Geplaatst:

Vandaag verder gegaan met planten in het kasje.

Een stukje gespit en schoongemaakt.

De laatste preiplantjes en andijvie en nog wat Chinese kool geplant.

Alles gegoten.

De ramen er afgehaald en opgestapeld.

Op de rustmomenten N-Z spinazie uit het kasje schoongemaakt om mee te nemen.

Bijna twee vakken geschoffeld en de laatste zonnebloemen op de composthoop gebracht.

En lekker in het zonnetje gezeten.

Geplaatst:

Bijna alle dahlia's eruit gehaald de grootste staat nog en 3 kleintjes die ik pas heel laat geplant heb (gekocht in de opruiming voor 50cent) de grote bloeit nog en de kleine zagen er nog mooi uit die hebben door het late planten niet gebloeid hopelijk volgend jaar.

Geplaatst:

Vandaag de laatste tomaten en paprika's geoogst. Staan nog wat knolselders, kolen, wortelen, venkel, prei en schorseneren buiten. Die oogst ik als ik ze wil opeten. Geen vries te verwachten hier komende 14 dagen. Mag wel eens kouder worden, ik wil het seizoen afronden ! Binnen 2.5 mnd start de paprika/tomaat/peper zaai al opnieuw.

Verder de compost bak opgeruimd, tuinhuis opgeruimd en de kippenren proper gemaakt!

Morgen niks meer te doen...

Geplaatst:

1 bed gespit en wat struiken gesnoeid

Haan van de buren terug gegooid en verzoek tot degelijk hok te maken

Bonen, Courgette en pompoen geplukt. De pompoen heeft een flinke klap van de kou gehad. Zitten nog veel jonge vruchten in zullen waarschijnlijk als onbewaarbaar snel opgegeten gaan worden. Nog wat tomaten uit de kas gesnackt

You can bury a lot of troubles by digging in the dirt

Geplaatst:

De laatste buiten tomaatjes geplukt en meteen de planten opgeruimd

En de Yakon geoogst was maar 1 plant wel ruim een kilo opbrengst

Geplaatst:

Een paar pepers geplukt. Nu dan toch echt de laatste aardbeien vermoed ik.

Veel wortel voor in de soep. Een schaaltje vol herfstframbozen, maar inmiddels nog maar een paar van over... en wat pepermunt nog voor in de pompoensoep.

Water aan de muurkasbewoners gegeven.

Beetje onkruid gewied en gemulcht. Foto’s gemaakt van tuinmomentjes. De laatste peultjes opgeknabbeld. Heel relaxt rustig aan in de tuin, maar wel wat gedaan.

Geplaatst:

Vanmorgen de stapel eenruiters van het kasje verplaatst en in het kasje gezaaid en geplant.

Wat selder geoogst en aspergestengels geknipt voor compost. Straks nog wat oogsten denk ik. En van de laatste zon genieten.

Geplaatst:

Afgelopen week een ruitje van het kasje stuk getikt.

Om er bij te kunnen moet de gereedschapskist weg.

Dat vanmiddag even gedaan. Alles er uit, de kist uitgebezemd en verplaatst en alles er weer in. Daarna nog even genoten van de mooie zonsondergang.

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
  • Nieuwe aanmaken...