Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Wat heb je vandaag in de tuin gedaan 2018


Erny

Aanbevolen berichten

Gras afgereden en op/in de vrijgekomen vakken gelegd als mulch.

Appels en peren geplukt en geraapt, laatste mirabellen geplukt en deel direct opgepeuzeld tijdens het werken

 

Boontjes getrokken om vanavond te consumeren

 

Wat opgeruimd in de serre en beetje geoogst (tomaten, komkommers, aubergines)

Verder ook nog 2 watermeloenen geoogst

 

Charentaismeloenen hebben last van meeldauw,

is de eerste keer dat ik dit heb,

lucht nochtans meer dan voldoende, hopelijk is dit nu niet een jaarlijks terugkomend probleem

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 kilo bieten en 1,5 kilo sperziebonen geoogst.

Verder nog een aantal cougettes en verdeeld onder deburen en ook wat sierkalebassen geoogst.

Over twee weken weer oogsten en kijken wat ik dan nog van de tuin kan plukken.

 

De laatste aardbeienplantjes overgezet en 26 tenen reuzeknoflook in de grond gestopt bij de aardbeien.

 

Verderbeetje onkruid verwijderd en buurten bij de andere tuinders die aanwezig waren,en dat waren er wel 2.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Eerste helft van de gazon beginnen herstellen ziet er niet uit na de droogte . Gras dat er nog stond afgereden op kortste stand van grasmachine . Volledig geraakt dat bovenste grond wat los kwam waar geen gras stond en dood gras er af was . Grootste kalle plekken wat graszaad opgedaan en dan over gans de oppervlakte microklavers gezaaid .Alles ligt afgedekt met aarde uit het kippenhok en dan goed gegoten met tuinslang .

 

2de helft volgende week als weervoorspellingen goed blijven .

Link naar reactie
Delen op andere sites

Alle resterende groene tomaten geoogst en de planten (ik had er maar 2, in grote potten, dit jaar) verwijderd door ze vlak boven de grond af te knippen. Planten zagen er echt niet meer uit, en die laatste trossen rijpen waarschijnlijk wel af op de fruitschaal.

 

In de ene pot had ik al eerder een laagje compost gelegd en er veldsla en winterpostelein gezaaid, dat komt al mooi op. De tweede pot heeft ook een laag compost gekregen en daar heb ik andijvie en radijs in uitgeplant.

 

De op 1 na laatste courgetteplant gerooid, wel vroeg, maar hij liep echt op z'n eindje. Ik heb nu nog 1 courgette staan, die is pas 27 juli uitgeplant en die doet het nog prima. Volgend jaar ga ik proberen dat courgetteseizoen nog wat langer te maken door heel vroeg en heel laat te zaaien, en dan meerdere planten geleidelijk te vervangen door jonge frisse planten. Dit jaar heb ik ook al wat in fasen gezaaid en geplant, maar dat kan nog beter. Het scheelt ruimte, want jonge courgetteplanten produceren een tijdlang heel veel zonder dat ze je halve tuin over willen nemen, en het scheelt in meeldauw, Ik zie nu af en toe een lelijk blad op die 'jonge' courgetteplant, maar het is niks in vergelijking met zo'n ouwe plant. En het scheelt in productie; ik heb dit jaar meer courgettes van planten die uiteindelijk aanzienlijk minder m2 innamen dan vorig jaar.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Voor de compost bak,veel verzameld vandaag, varens , dorre bladeren, eierschalen en fruit afval. Eigenlijk weet ik er weinig van.lees op internet veel.maar nooit concrete antwoorden. Moet er water bij? Hoelang duurt dit proces? Etc.als iemand er veel van weet, dan heel graag een antwoord, bak staat half zon.en half schaduw nu.in de Zomer staat het heel. Veel in de zon.maar ben net begonnen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Geoogst:

2 volle emmers druiven

komkommers

1 courgette

muizenmeloentjes

emmertje tomaten

paardenbloemblad (voor de cavia's)

klein bloemkooltje

appels (Jonagold) een gedeelte geplukt de rest was nog niet zo ver

en staan te schuilen voor de regen.

 

Ik was eigenlijk nog niet zover maar het werd al donker en er kwam weer een regenbui aan dus tijd om naar huis te gaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja Pippi dat kan best 2 x courgette zaaien verdeeld over het seizoen, ik heb het ook wel gedaan. Laat je de wortels van de tomaat zitten?

 

Ja, in principe snij ik alles boven de grond af zodat alle wortels blijven zitten. Ben wel benieuwd of dat ook goed werkt in de (grote) potten, maar kwaad kan het volgens mij niet.

 

Vandaag niks gedaan in de tuin behalve even snel wat sla en andere bladgroente geoogst voor een salade. En het zieligste paprikaplantje dat nu opeens volop bloemen aan het maken is, op hoop van zegen binnen gezet. Man wat een wind...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Rob!

Koolwitjes van de kolen afhalen doe ik al dagen. De hele(halve want later gezaaid) zomer geen probleem maar nu gaan de vlinders blijkbaar los. Ik heb er al honderden en honderden van de kolen, boerenkolen en koolrabi`s geplukt. En nog heb ik ze niet allemaal te pakken. De kippen lusten ze niet helaas, die staan heel smerig te kijken naar zo`n rups, misschien de kleur, of de geur? De eenden eten er twee of drie maar niet de aantallen die ik aan ze probeer te slijten.

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...