simonvb Geplaatst: 11 april 2018 Geplaatst: 11 april 2018 Een echte beginnersfout gemaakt dit weekend, tomaten buiten gezet om af te harden maar waar ze 's morgens nog in de schaduw stonden, daarna vergeten en stonden ze een weekend in de zon. Sommigen helaas het loodje gelegd wegens te veel zonnebrand. Quote
henkg Geplaatst: 11 april 2018 Geplaatst: 11 april 2018 Als het niet echt tegen zit, dan komen ze er wel weer bovenop. Maar inderdaad niet slim. Ook niet slim:Heel zorgvuldig heb ik de twee soorten apart gezaaid en goed gelabeld. Toch is met Roma gelabelde toch echt een Balkonstar (goed herkenbaar aan het aardappelblad), en andersom. Ik zal wel tijdens de zaadoogst/drogen de boel verwisseld hebben. Maakt eigenlijk niet echt uit, want van beiden zet ik er ongeveer evenveel. Maar slim is anders. Quote 2025_teeltlijst (.xlsx)
Itoero Geplaatst: 11 april 2018 Geplaatst: 11 april 2018 Een echte beginnersfout gemaakt dit weekend, tomaten buiten gezet om af te harden maar waar ze 's morgens nog in de schaduw stonden, daarna vergeten en stonden ze een weekend in de zon. Sommigen helaas het loodje gelegd wegens te veel zonnebrand. ai. tomaten maken snel zijscheuten, vooral als er zonneschade is. Je kan zo'n zijscheut laten opgroeien zodat het je nieuwe plant wordt. Zo kan je er misschien een redden. Als je een zijscheut laat groeien laat je best zoveel mogelijk blaadjes hangen. Quote Potgrond, de basis van nen bloemenwinkel!
permanatuurtuin Geplaatst: 11 april 2018 Geplaatst: 11 april 2018 Onze zaailingen hebben ook al de eerste blaadjes, maar zijn nog niet heel groot. Ze staan in de koude kas en doen het goed. Ik ga alle planten die redelijk resistent zouden moeten zijn tegen phytophtora in de vollegrond zetten. De grootvruchtige tomaten, die minder resistent zijn, plant ik in de kas en de kerstomaten ga ik waarschijnlijk bijna allemaal ergens tussen planten, zodat als ze phytophtora krijgen er toch productie is. Ik ben benieuwd. Zolang ik maar rijpe tomaten krijg dan ben ik tevreden. We hopen wel op kilo's en kilo's. Quote
Ann123 Geplaatst: 11 april 2018 Geplaatst: 11 april 2018 Vanavond 200 tomatenzaailingen verpot. Nog een dertigtal te gaan. En dan heb ik er buiten nog een hoop van mijn experiment. O jee, wat ga ik weer aanvangen met al die planten? Een 80 tal gaan bij mijn ouders, 45 hier en dan wat vrienden die een plantje of twee willen. Ik heb er dus weer veel en veel te veel. Ik zet de lijst met de soorten een dezer dagen hier. Op de foto een tray met 77 zaailingen die nu elk in een eigen potje staan. Quote
TomP Geplaatst: 12 april 2018 Geplaatst: 12 april 2018 Zonet 2e lichting (gezaaid op 30/03) naar P9 potjes overgezet. Soorten: Honing F4 en F5 (Yuras), Black Cherry (Yuras) F2 en F3, Copia Comidas, Hungarian Heart, Black from Tula, Liguria, Paul Robeson, Amber Coloured, Artisan Green Tiger, Artisan Pink Tiger, Black Icycle, Bleeding Heart, Andine Cornu, Black & Red Boar. Heb nu iets van 33 soorten, ongeveer 160 stuks, veel te veel dus weer, wordt dus opnieuw uitdelen en gelukkig maken Quote
marjoleinvdh Geplaatst: 12 april 2018 Geplaatst: 12 april 2018 Ik ga dit jaar voor het eerst moestuinieren, en ook voor het eerst tomaten telen. het worden waarschijnlijk dwergstruik tomaatjes in een moestuinbak met vakken van 30x30 heeft iemand nog leuke tips wat voor soorten lekker zijn? en zijn er ook heirloom dwergstruikjes? Quote
Ann123 Geplaatst: 12 april 2018 Geplaatst: 12 april 2018 Met dwergen bedoelt men planten die niet hoger dan een meter worden. Jij zoekt eerder micro's, vermoed ik. Struikjes van een 30tal cm hoog. Red Robin en Tiny Tim zijn de bekendste. Ik heb ook Hardin's miniature, Hahms Gelbe Topftomate, Minibel en Minigold gezaaid dit jaar. Kan nog geen feedback geven over de smaak maar ze zijn allemaal rasvast. Quote
pippi Geplaatst: 12 april 2018 Geplaatst: 12 april 2018 Ik ga dit jaar voor het eerst moestuinieren, en ook voor het eerst tomaten telen. Bedenk je wel dat je tomaten wel nu en liever eerder moet zaaien. Het kan nog wel hoor, maar echt niet te lang meer wachten en voor rassen kiezen die je vroeg kan oogsten. Als ze buiten komen te staan kan ik die verfoeide kruisbestomaat wel aanraden, ik zaai ze niet meer want het leven is tekort om alles te plukken, maar het zijn wel keisterke planten. Als je ze netjes omhoog leidt hebben ze ook zat aan die 30 cm2. Ik geef de link naar Vreeken, maar gezien hun leveringstijden kan je ze wellicht beter elders bestellen. https://www.vreeken.nl/186300-kruisbestomaat Quote
marjoleinvdh Geplaatst: 12 april 2018 Geplaatst: 12 april 2018 ja ik weet dat ik laat ben.. helaas pas een week geleden te horen gekregen dat ik een stukje tuin mag hebben van mijn ouders. dus ik ben nu dag in dag uit aan het plannen wat ik wil maar goeie tip, ik zal zeker niet te lang wachten. helaas heb ik geen ruimte meer aan mijn klimrek, dus de kruisbestomaat zal het dit jaar niet worden. ik ga hem wel noteren voor een ander jaar. Quote
alvon Geplaatst: 13 april 2018 Geplaatst: 13 april 2018 vorige week gezaaid in een propagator op 22-25°c en 2 6500K TL's erboven10x black opal (10x gekiemd)10x indigo Fahrenheit blues (9x gekiemd)10x silvery fir tree (varenblad tomaat) (9 gekiemd) de bedoeling is om ze straks over te zetten naar mijn kas (3.50x2.25m) zodat ze lekker beschut en warm kunnen groeien van elke sort wil ik er 5 over houden. black opal was vorig jaar in een 11 liter pot onder een afdak een sucses, hoge opbrengst en heerlijk zoet.idigo en varen blad voor het eerst vanwegen de kleur en de vorm.. ik val voor afwijkende dingen. Quote
Waaslander Geplaatst: 13 april 2018 Geplaatst: 13 april 2018 Deze avond thuis gekomen van een weekje verlof . Was dat even schrikken planten die niet geënt waren zijn ongeveer verdubbeld van hoogte, zijn nu een 30 cm hoog . Morgen verhuizen ze naar de serre ,met de 14 daagse weerverwachting . Geënte tomaten zijn 23 van de 30 gelukt blij mee had iets beter gekund zonder weekje verlof. Quote
Tjeerd Geplaatst: 14 april 2018 Geplaatst: 14 april 2018 Ik ga de tomatenplantjes van de week naar de kas verplaatsen en direct naar de grond in! Wat gebruiken jullie ter ondersteuning? Quote
Waaslander Geplaatst: 14 april 2018 Geplaatst: 14 april 2018 Ik ga de tomatenplantjes van de week naar de kas verplaatsen en direct naar de grond in! Wat gebruiken jullie ter ondersteuning?plastieken kettingen foto's in mijn moestuinseizoen . Vandaag naar de aveve geweest om een stuk voor de waterdarmen . Wat stonden daar al grote planten (tomaten courgette aubergine meloen paprika's) en ze vlogen de deur uit vraag me af hoeveel daar van zullen sneuvelen als het nog enkele dagen ligte nachtvorst is . Quote
DannyL Geplaatst: 14 april 2018 Geplaatst: 14 april 2018 Mag ik eens vragen hoe jullie tomatenplanten erbij staan? 17-02 en 24-02 gezaaid, maar ik heb het idee dat ze niet erg hard groeien..Ook zien de blaadjes er naar mijn idee minder goed uit, hoe denken jullie erover?Het was vrij vochtig, en na verpotten (behalve de kleine potten) is het iets minder vochtig Quote
Waaslander Geplaatst: 14 april 2018 Geplaatst: 14 april 2018 17-02 en 24-02 gezaaid, maar ik heb het idee dat ze niet erg hard groeien.. Klop dit wel dinsdag zijn oudste 2 maand gezaaid ? Moest je zeggen 2 weken zou ik het eerder geloven . Waar staan ze met welke temperatuur. Hier staan de 12-3 gezaaide planten een 30 cm hoog . Quote
Itoero Geplaatst: 14 april 2018 Geplaatst: 14 april 2018 Mag ik eens vragen hoe jullie tomatenplanten erbij staan?2 maart gezaaid en ze zijn allemaal in de serre, geplant. Ze zijn zo'n 30 cm hoog. Quote Potgrond, de basis van nen bloemenwinkel!
DannyL Geplaatst: 14 april 2018 Geplaatst: 14 april 2018 17-02 en 24-02 gezaaid, maar ik heb het idee dat ze niet erg hard groeien.. Klop dit wel dinsdag zijn oudste 2 maand gezaaid ? Moest je zeggen 2 weken zou ik het eerder geloven . Waar staan ze met welke temperatuur. Hier staan de 12-3 gezaaide planten een 30 cm hoog . Ja ik heb het deze keer genoteerd..Ze staan op de vensterbank waar vanaf 12 uur de zon op staat. Temperatuur in huis is 20 graden snachts en overdag en 22 in de avond.. Quote
Patrijs Geplaatst: 14 april 2018 Geplaatst: 14 april 2018 Hier staan de meeste boven de 20 cm.Gezaaid 8-3 en de temperatuur komt hier bijna nooit boven de 20 graden.Hoe lang staan ze al boven de grond? Quote De moestuin van Patrijs
DannyL Geplaatst: 14 april 2018 Geplaatst: 14 april 2018 Na een 2 weken kwamen ze op..En toen leek het zo goed te gaan eerste instantie Quote
Erny Geplaatst: 15 april 2018 Auteur Geplaatst: 15 april 2018 Je zegt dat het 's nachts in huis niet kouder wordt dan 20 graden en dat de plantjes voor het raam staan. Hoe koud wordt het dan vlak bij het raam? Kan het zijn dat de temperatuur daar wel een stuk lager ligt en de kiempjes daardoor een groeistop hebben ingelast? Helemaal toen met de vorstperiodes?Verder zien ze er qua kleur ook wat vreemd uit, voedingstekortje ondertussen? Waar staan ze in?Wel raar hoor dat ze allemaal er zo bij staan. Quote
TomP Geplaatst: 15 april 2018 Geplaatst: 15 april 2018 Had op 30/03 een 2e lichting gezaaid, op 12/04 overgezet naar P9 potjes en deze zijn nu ook reeds +/- 10 cm hoog dus er gaat duidelijk iets verkeerd bij je. Temperaturen bij mij liggen in de lijn van wat je aanhaalt, +/- 20 °C tijdens de nacht, verwarming is momenteel dag en nacht uitgeschakeld.1ste lichting staat reeds in de serre buiten, 2e hou ik nog een klein weekje in de veranda binnen. Overdag zet ik de plantjes zoveel mogelijk buiten op die manier groeien ze gestaag door tot stevige gedrongen plantjes. Te weinig voeding? te veel water?De vergeling van de bladeren wijst toch op een tekort en echt nat mogen/moeten ze niet staan. Overzetten naar iets grotere potjes en goede potgrond gebruiken, andere dan degene die je nu hebt gebruikt.Ze echt nog wel te redden hoor, tomaten groeien vlug en kunnen wel wat hebben. Quote
DannyL Geplaatst: 15 april 2018 Geplaatst: 15 april 2018 @Erny: Toen het zo koud was, stond de verwarming 's nachts nog wel eens hoger Maar natuurlijk het bij het raam net wat kouder.. Klinkt eigenlijk niet heel erg gek , want sinds die tijd is het allemaal wel minder hard gegaan.Ze staan in gewone potgrond.. @TomP: Ik ga ze dadelijk maar eens overpotten in andere grond, en kijken wat ze dan gaan doen.Maar de potgrond die ik toen had, heb ik nu ook niet meer Quote
Itoero Geplaatst: 15 april 2018 Geplaatst: 15 april 2018 Na een 2 weken kwamen ze op..En toen leek het zo goed te gaan eerste instantie Ik denk dat het aan je potgrond ligt. Welke potgrond gebruik je? Het lijkt dat er teveel kalium in je potgrond zit, dat zorgt voor trage/compacte groei en vergeling. Quote Potgrond, de basis van nen bloemenwinkel!
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.