Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Tomaten teelt Topic 2018


Erny

Aanbevolen berichten

Mijn Jasper tomaten groeide vorig jaar zo hard dat ik dit jaar de top eruit heb gehaald zodat ik 2 dieven als stamtomaat kan laten groeien. Hopelijk blijft de hoogte dan binnen de perken en krijg ik per plant dan dubbel zoveel cherry tomaatjes.

 

De top probeer ik te stekken. Heb hem 5 cm diep in de potgrond gezet met stekpoeder.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Linked Image

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn zoontje is in een bak afhardende tomatenplanten gevallen. Tja, ze stonden te dicht bij de schommel. Op zich geen probleem, ik heb er meer dan genoeg. Maar van mijn 3 Sungolds leeft er nu maar eentje meer.

Maar je brengt me op ideeën. Ik ga een dief stekken en dan heb ik er weer twee

Link naar reactie
Delen op andere sites

Aan stekjes groeien zijscheuten welke je opnieuw kan stekken. Zo kan je uw tomatenplant binnen laten overwinteren vermits die kleine planten weinig plaats in beslag nemen. Op die manier heb ik eens een pepino overwinterd.

Potgrond, de basis van nen bloemenwinkel!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Joke is een gigantische Tomaten collectioneur (2K? soorten), in Geel Belgie, die elk jaar 600 soorten zet waarvan 200 nieuw voor haar. Ten minste in het verleden, want ze doen geen verslag meer op het chillipepers.nl forum, dus ik zie niets meer voorbij komen. Jan mocht de overgebleven ruimte vullen met Chillipeperplanten, vandaar de verslagen daar. Jan zit op facebook, al weet ik niet meer waar, want ik heb geen FB. Stan heeft nog wel contact. Anyway die vertelden dat dus op het andere forum.

https://www.chillipepers.nl

Home of the Turbo.

De snelle zadenruil, sinds 2012, bedacht en georganiseerd door Sol.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn Jasper tomaten groeide vorig jaar zo hard dat ik dit jaar de top eruit heb gehaald zodat ik 2 dieven als stamtomaat kan laten groeien. Hopelijk blijft de hoogte dan binnen de perken en krijg ik per plant dan dubbel zoveel cherry tomaatjes.

 

De top probeer ik te stekken. Heb hem 5 cm diep in de potgrond gezet met stekpoeder.

Hoe ben je op deze methode gekomen om de plant te onthoofden?

Ik dacht dat de meeste die dit wouden doen (2 stammen vooral met geënte planten) de plant niet onthoofden maar een dief lieten uitgroeien tot 2de stam.

Ik vermoed dat u methode iets later de eerste rijpe vruchten geeft . In een kop komt al sneller de eerste bloemtros , deze van u moet eerst herstellen van het onthoofden en pas daarna gaat ze haar volle kracht stekken in de dieven (nieuwe stammen) Voor stek voor nieuwe plant kunt je dieven ook iets langer laten doorgroeien tot deze stekwaardig zijn .

 

Hier beginnen ook bloemtrosjes te zien te zijn in de geënte planten dus een 14 dagen later dan de niet geënte planten .

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zo te zien hebben m'n tomaten de kou van afgelopen nacht overleefd (redelijk onbeschermd, want nog geen plastic er omheen gespannen - weet ook niet of ik dat alsnog ga doen). De pepers missen in ieder geval wel de zon en lijken momenteel enorm stil te staan. De tomaten beginnen gelukkig al vruchten aan te maken.

 

Maar nu vroeg ik me af: heb ik bij onderstaande plant de top er per ongeluk uitgehaald? Hij lijkt te splitsen in twee bladeren. Moet ik de dief in het midden dan maar verder laten groeien?

 

20180501_175246_1.jpg

 

20180501_175240_2.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zie inderdaad geen top. Maar ik zie ook niet direct een wonde van het toppen. Dus ik zou de dief laten staan. Wat voor type tomaat is het? Veel vleestomaten hebben de neiging zich in een vroeg stadium te splitsen.

Wat je zelf kweekt, smaakt steeds beter!

Met onze moestuinvereniging verdelen we zakjes zaad voor 1 euro-> http://www.detuinschuur.be/zaden

Wij verdelen nu ook de zaaiagenda van Diana.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn zoontje is in een bak afhardende tomatenplanten gevallen. Tja, ze stonden te dicht bij de schommel. Op zich geen probleem, ik heb er meer dan genoeg. Maar van mijn 3 Sungolds leeft er nu maar eentje meer.

Maar je brengt me op ideeën. Ik ga een dief stekken en dan heb ik er weer twee

Ik heb nog 1 of 2 Sungolds op overschot. Moest je ooit in de buurt zijn, altijd welkom.
Link naar reactie
Delen op andere sites

IMG693685311525269734.JPGIMG693731261525269735.JPGIMG694150501525269730.JPGWeet iemand of dit inderdaad de tomatenziekte is??(zie fotos) Plantjes staan in de kas maar dit zie ik nu op ongeveer 4 van de 15 plantjes.. Ze hebben nooit buitengestaan... Echter hebben ze wel een paar dagen lang (perongeluk) veel te nat in een bak gestaan zonder gaten onderin waardoor het water dus niet weg kon..
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ben sinds dit jaar pepers en tomaten aan het telen,

Pepers gaan allemaal prima, geen problemen tot nu toe.

 

Wel heb ik een probleem met mijn tomaten plantjes.

Minibel en red currant, ik heb ze in een kastje staan, met lampen erop (grow lights van Ikea)

 

De blaadjes zien er slecht uit, en er zitten gaatjes in de blaadjes.

Ik geef ze 1x in de week voeding, en heb ze laatst besproeit met Epsom zout.

 

Ik heb het probleem alleen bij de tomaten.

IMG2018050215021350721525272797.jpgIMG2018042913032969671525272799.jpgIMG2018042913025769431525272800.jpg1525272854389706027204864093342587111525272867.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zie inderdaad geen top. Maar ik zie ook niet direct een wonde van het toppen. Dus ik zou de dief laten staan. Wat voor type tomaat is het? Veel vleestomaten hebben de neiging zich in een vroeg stadium te splitsen.

Ik heb eerlijk gezegd geen idee. Bij het overplanten wist ik niet meer precies welke ik waar had gezet, dus heb ik de bordjes maar weggelaten. Ik zie het wel als ze groot zijn. Maar dit zijn toch twee bladeren en niet toppen. Of kunnen de bladeren ook weer toppen worden. In ieder geval begint in het midden een diefje, dus die laat ik voorlopig maar even staan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

idsPepper, ik zou je tomatenplantjes gezien de grootte van de plantjes en de grond in de pot iets minder vertroetelen met voeding en epsom.

Het lijkt erop dat je potgrond in de pot hebt zitten en dan is extra voeding geven nu nog net aan de orde.

 

Ik denk dat de plekjes op je bladeren zijn veroorzaakt door het epsom zout. Ik zou de zoutoplossing pas gebruiken als je vermoed dat je plant magnesium gebrek heeft. En dan fijn vernevelen zodat er minuscule druppeltjes op de bladeren komen. Als de druppeltjes gaan samenvloeien, geef je al teveel. Vervolgens de druppeltjes laten verdampen voordat je de planten bloot stelt aan hoge lichtintensiteit. Dus ook beter om vroeg of laat op de dag te vernevelen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier is de lente inmiddels ook goed aan t kriebelen geweest. Vandaag alle tomaten in de moestuin bak geplant en op gebonden .

 

2x yellow pear shaped

2x super sweet

8x money maker

 

Het beste er maar van hopen. Dit is voor het eerst dat het wat grootschaliger wordt. Zin in.!71d822d2e9046837905150e7310fc953.jpgc17088bce21767cdb160bb01ba66fba0.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Goedenavond allen,

Na al een aantal maanden alles gevolgd te hebben. Toch maar besloten om zelf ook is een accountje aan te maken. Leuk in verschillende topics zie ik steeds dezelfde mensen terugkomen sinds dit jaar heb ik eindelijk een tuin (en ja het is hier gelijk uit de hand gelopen). Op ons kleine balkon ieder seizoen 2 tomatenplantjes gehad en dat ging super. Dit keer van de ah en het valt me niet tegen. Is een cherry tomaat met geel/oranje vruchten, weet het soort dus niet. Hieronder een fototjee (en ja ze mogen straks weer naar binnen). Over alle andere planten zal ik maar even niet uitwijden, dat we maar veel zon mogen zien dit jaar

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...