Ga naar inhoud

Wil je minder Advertenties?

Maak dan nu een account of log in!

Image Image Image Image Image

Varkensvlees-verkoop op de mtfd15 april 2018 (en rundvlees?)

Featured Replies

Geplaatst:

Onze buren(-van iets verderop) hebben mooie koeien lopen, die bijna het hele jaar in een natuurgebied grazen hier in de buurt. Ze brengen binnenkort een os (2 jaar oud) en een koe naar de slager, en ze vroegen mij of ik nog mensen weet die dit heerlijke vlees zouden willen kopen. Ik weet nog even geen prijs per kilo, het vlees zal in ieder geval ook verdeeld worden over gemengde pakketten. Updates volgen nog als er interesse is.

Ook op deze MTFD hebben we weer wat varkensvlees om te verkopen.

We maken er standaard pakketten van, met wat speklappen, karbonades, hamlappen, gehakt, poulet, schnitzels, braadworst, etc. We delen het varken dus netjes op, en verdelen het over de pakketten. 'Gekke' zaken als poten, rug/niervet en organen zitten er niet standaard bij, die zijn wel los te bestellen tegen 5 euro per kilo.

Wil je 1 of 2 kilo, dan kan je doorgeven welk stukje vlees je in ieder geval in het pakket wilt hebben. Dan valt er een ander stukje af. Dit omdat er nou eenmaal veel verschillende lapjes/zakjes vlees zijn. En je niet alles in 1 of 2 kilo kunt proppen.

Boven de 3 kilo komen alle stukken wel zo ongeveer aan bod denk ik. Behalve de varkenshaas, daar is zo weinig van dat we die alleen in de zwaardere pakketten stoppen.

Het vlees is netjes vacuüm verpakt, en diepgevroren. Neem een koelboxje of gewoon een bak of doos mee met wat koelelementen en het blijft nog vele uren koud genoeg om niet te ontdooien.

De prijs is 10 euro per kilo voor actieve Moestuinforum-leden. Dan hebben we het helemaal mooi voor je gesneden, en verpakt in vacuüm-seal-plastic. Blijft het lekker lang goed in je vriezer Het is een hele klus, maar dan heb je ook wat!

Ook is er grillworst en droge metworst.

pakket-vlees19311501916929.JPG

worst-vlees75711423587865.JPG

IMG007727761495351622.JPG

grillworsten-194971484306412.JPG

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Het rundvlees (van het ras Pinzgauer) gaat 15 euro per kilo kosten, en het betreft in dit geval een os (gecastreerde stier) van 2 jaar oud. Ze lopen in een groepje en het grootste gedeelte van het jaar lopen ze zo:

1905917613813198885898397798016158205481189n22041517754056.jpg211218931450864301635397593677619n65351517754057.jpg2112420414508640983020841305112641n33141517754058.jpg

En in de maanden dat ze daar niet mogen lopen staan ze in een open stal, en eten ze o.a. hooi van eigen oogst. Ze krijgen geen krachtvoer.

Het zijn echt geweldig mooie beesten om te zien. Wel heel groot en indrukwekkend, maar daardoor ook fijn en rustig.

Geplaatst:

Ow jippie !! Wij zijn dol op jullie varkensvlees ! Hoeveel kilo moet je bestellen voor een varkenshaas en spareribs in een pakket ?? Want die stukjes zouden we ook graag eten

Ik zou er dan ook graag nog twee rookworsten bij bestellen.

Rundvlees hebben wij al van de boer in het buurdorp. De koeien lopen hier kn de natuur gebieden. Ik ben nog wel opzoek naar eerlijk kippenvlees, verkopen jullie of een van de boeren dat toevallig ook ?

Ow en verkoop je ook kaas die dag ? Ik heb sinds vorige moestuindag toch niet meer zulke lekkere parmezaan gegeten niet zo een lekkere brie ook trouwens .. dus als je ze verkoopt

Geplaatst:

Erg geïnteresseerd in wat koe!

wees bevriend met kleine dingen

Geplaatst:

Koepakket ook graag!

Varken zal ik tzt even kijken wat er dan alweer op is

Geplaatst:
  • Auteur

OK, ik zal snel komen met foto's en prijzen enzo. van het rundvlees

Nee Cupcakeje, we verkopen geen kip. We willen er dit jaar wel meer (dan de 10 van vorig jaar) gaan houden, maar nog steeds te weinig om van te verkopen. Meer zodat onze familie geen supermarktkip meer koopt

Ook vinden we het slachten en verwerken erg ^&%$-werk en hebben we nog niet echt een adresje waar dan snel en goed zou gaan zoals voor onze varkens. En om nou zelf zoveel kippen te slachten en uit te benen enz.? Nee dank je

Er zitten 2 varkenshaasjes van elk zo'n 300 tot 400 gram (soms iets zwaarder) aan een varken. Dat is bijna niets vergeleken met de dik 70 kilo ander vlees. We doen er dus alleen een varkenshaasje bij als het pakket zo'n 8 kilo aan ander vlees bevat. Als er alleen maar kleine pakketjes worden besteld dan kan je eens geluk hebben dat er toch een (gedeelte van zo'n) varkenshaas voor je bij kan. Als ik weet dat je dat wilt.... Maar ik kan niets beloven. Spareribs zijn ook schaars, maar dat valt al beter te regelen dan de haasjes

Voor kaas open ik een nieuw topic, ik heb een grote Goudse kaas gemaakt laatst die ik dan wel op kan delen. En witschimmelkaas kan ik ook weer maken, denk ik nu

Parmezaanse zit er niet in, die moet een jaar liggen en hij heeft er pas een paar maanden op zitten. En dan nog maak ik die alleen voor onszelf omdat er tussendoor van alles mee kan gebeuren en ik em dus niet in het groot durf te maken nog

Geplaatst:

Hier ook weer afname van varkensvlees en waarschijnlijk ook van rundvlees, maar dat moet ik even met de thuiskok overleggen.. die kookt...

Nou ff gevraagd : thuiskok had er wel oren naar...wilde wel graag prijs per kilo weten..

aangepast door Gast

Geplaatst:

Goh ik zou wel eens wat rundvlees willen dat eten we niet zo vaak. Ik hoor wel hoe dat gaat en wat de prijs is en of het eventueel wat langer daar kan blijven. Verder durf ik niks te regelen eigenlijk Jorieke..ook niet voor mijn buren.

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

Heel begrijpelijk allemaal ! Misschien is dat ook wel de reden dat ik maar niet aan ene goed kippen adresje kan komen.

Ik wil graag 10 kilo varkensvlees bestellen. Is het mogelijk om de snitzels per stuk re verpakken? Of alles in plastic zakken mee te geven per vlees soort dan pak ik het zelf per stuk in voor de vriezer. Jop en ik eten meestal niet het zelfde gerecht. En dan hou ik een snitzel of iets dergelijks in de koelkast over

Voor de kaasjes zal ik braaf in dat topic reageren

Geplaatst:

Ja varkens en eventueel rund.

kop

hele Kinnebak

rookworst 2x

Gelderse schijven 6x 2 stuks

gehakt 3 kilo

schouderkarbonades zoveel als kan.

2x hamschijf

worstjes 10x 2 stuks

2x grilworst

speklappen met zwoerd 2x 500 gram

lever 2 pakjes ongeveer 300 gr per stuk

hamlappen 2x2

Komt denk ik nog meer bij hoeveel precies laat ik nog weten

aangepast door Gast

Geplaatst:

Karbo's zijn hier ook favoriet, samen met de speklappen

• 2 weeks later...
Geplaatst:
  • Auteur

Het rundvlees kost 15 euro per kilo. Het is dan al door de slager ingepakt en voorzien van sticker met wat er in zit, want ik heb nog geen verstand van het binnenste van een koe

Hoe de mix uit gaat pakken weet ik ook niet, geen idee hoeveel er van alles %-gezien aan een koe zit. Misschien kan je hier spieken om te kijken wat er in hun voorbeeldpakket van 6,7 kilo zit: https://www.koopeenkoe.nl/classic-pakket-inhoud/ Voor de duidelijkheid: dat zijn andere koeien van iemand anders die anders hebben geleefd. Het gaat hier even om de samenstelling van een pakket zeg maar.

Die vrienden van ons hebben nog niet eerder een koe geslacht voor de verkoop, dus het is voor hen ook even kijken hoe alles uitpakt qua kilo's en verdeling.

Ik heb in mijn 1e bericht in dit topic wat foto's geplaatst.

Geplaatst:

Dat voorbeeld pakket ziet er goed uit....op zich wel belanstelling.

Maar is lastig zeggen, weet niet hoeveel vlees er aan zon koe zit

Geplaatst:

Ligt er denk ik ook aan hoe de verkopers het willen aanpakken. Hier in de buurt kan je je ook inschrijven en dan wordt de koe geslacht als er genoeg mensen zijn. Volgens mij tussen de 15 en 20 mensen. Vorige keer gaf de boer aan dat er redelijk wat mensen vlees hadden besteld. Ze verdelen het vlees eerlijk over het aantal personen. Dus het ligt eraan hoeveel kilo je krijgt aan het aantal mensen die hebben besteld. Ondanks dat bijna de max aantal mensen hadden besteld had ik nog steeds een pakket van 16,7 kilo vlees en ik dacht eerst dat er maar weinig inschrijvingen waren geweest maar dat bleek niet bij navraag aan de boer zat veel worst en gehakt in maar denk wel tussen de 16en 20 biefstukjes in ( verschillende soorten) en veel stoofvlees. Ook wat bot met veel vlees er nog aan. Maar bij deze boer zat alles gewoon in zakken en werd de hele koe in een keer verdeeld zeg maar. Kan mij voorstellen dat het bij hun anders gaat als ze het vlees eerst zelf opslaan. En je bijvoorbeeld aan mag geven hoeveel kilo je wilt

Geplaatst:
  • Auteur

Er zit inderdaad VEEL vlees aan zo'n koe/os, je mag aangeven hoeveel kilo je wilt en dan maken we er een mooi pakket van. Bestellen jullie teveel dan zijn er nog 3 koeien die ook nog in de komende maanden naar de slager kunnen. Dus dat zit wel goed.

Ook heeft hij nog lammeren die ook naar de slager moeten binnenkort, anders zijn het geen lammeren meer Ze zijn van vorig jaar maart/april en we hebben zelf al eens mogen proeven (van lammeren van het jaar dáárvoor) en dat was erg lekker vlees. De slager maakt dan ook dunne gekruide worstjes als ik het goed heb, of waren die van een ouder schaap Dat weet ik even niet meer zeker.

Die prijs is ook 15 euro per kilo. En ook zij hebben bijna hun hele leven heerlijk buiten gelopen, op verschillende plekken o.a. een park met zonnecellen hier in Hengelo.

Zie ook hier: https://www.facebook.com/Dier-en-Diensten-voor-het-landschap-1117782531655453/

21731072_1141679165932456_6661469147984075051_n.jpg?oh=7b3432cc03ffd1997c88cf5f4956bd83&oe=5B1F94A0

Geplaatst:
  • Auteur

Willen de mensen die al zeker weten hoeveel rundvlees (en/of lamsvlees) ze willen bestellen, dat ergens deze week/weekend laten weten? Mag per PB uiteraard. Dan kan ik dat doorgeven aan Jorick (voor de oudere MTFD-gangers: Jorick heeft hier ook een keer op een MTFD onze schapen geschoren.), het betreft zijn koeien en hij wou er deze maand al 1 naar de slager brengen namelijk.

Geplaatst:
  • Auteur

Nee, de dunne kruidige worstjes zullen niet bij het 'lams'vlees (ze zijn straks 2 maand ouder dan de 9 maanden waarop een lam nog een lam mag heten) zitten, die werden de vorige keer van een ouder schaap gemaakt.

Het is erg mooi vlees van dieren die alleen maar gras (en andere (on)kruiden natuurlijk) hebben gegeten op verschillende locaties, en nu hooi en wat kuilvoer krijgen. Geen krachtvoer o.i.d.

Geplaatst:

Vandaag een diepvrieskist gekocht, dus naast de 2 varkens die naar de slager gaan past daar best 2 kg rundvlees in.

Dus 2 kg alsjeblieft ( hopelijk ook entrecote:-)

Geplaatst:

hoi jorieke

ik ben dan wel niet heel actief met reageren op dit forum maar ik volg al heel lang redelijk actief vele van de leuke onderwerpen hier.

En ik zou graag eens wat van jullie vlees en dat van deze mooie koeien en lammeren willen kopen ook had ik graag een keer naar de mtfd gegaan. Maar mij zusje is jarig op die dag dus daar moet ik natuurlijk naar toen dus dit keer kan ik niet hopelijk een volgende keer .

maar zou het misschien ook mogelijk zijn om alsnog wel al een keer vlees te bestellen en dit met jullie transporteurs hier te krijgen??

of houden jullie het bij een actie voor de aanwezige mensen?

groeten Jos/Dravik2

• 4 weeks later...
Geplaatst:
  • Auteur

Volgende week komt het rundvlees terug van de slager, en kan ik eens even kijken hoe mooi alles er uit ziet! En even voorproeven natuurlijk

Mochten er nog mensen zijn die wat willen bestellen dan kan dat vast nog wel, ik heb het aantal kilo's ruim doorgegeven aan hem, dus er is genoeg.

Over het varkensvlees:

- de rookworsten zijn op. Of iig niet meer te bestellen.

- We hebben nog wel dikke ribben, aan 1 stuk (4 ribben) waar je heerlijke gerechten mee kunt maken. Het zijn een soort XXL spareribs, met een flink stuk vlees er aan. Dat vlees komt van de buik, en is erg mooi mals en zacht. Dit is hier altijd een topper: dikke-ribben-van-veldvarkens-met-bier-en-mosterd-t16922.html? Maar er kan zoveel meer mee Ook op de BBQ bijv. Dat ging snel, uitverkocht

- er is ook nog kinnebakspek, helemaal puur en onbewerkt en met zwoerd. Ze wegen zo'n 2 kilo per stuk, en je kunt ze bijv. zouten en dan (warm of koud)roken voor bijv. heerlijke spekblokjes. Zachter van structuur dan buikspek. En ook wat vetter.

IMG721755451521099464.JPG

Geplaatst:

He Jorieke, wil je bij mijn bestelling wat van die ribstukken erbij doen? Als je hebt 2 stuks graag.

Geplaatst:

Kan niet wachten tot het weer echt BBQ weer wordt

Geplaatst:
  • Auteur

Er is nog 1 zo'n grote kinnebak van 2 kilo, onbewerkt en met zwoerd. Dan zijn er ook nog 2 mooie stukken ham, eentje weeg 1,1 kilo en de ander 1,3 kilo.

En de gemengde pakketten gaan hard, maar ik kan nog wel wat zakjes maken En zijn vooral nog lekker wat (ongepaneerde) schnitzels voor de liefhebber, genoeg speklappen (vooral die met zwoerd), en ook gehakt is er genoeg. Dus als je van die zaken wat extra wilt in je gemengde pakket dan kan je dat doorgeven

Morgen gaan we aan de slag met het rundvlees, ik ben benieuwd! Alles is al door de slager verpakt en ingevroren

Geplaatst:
  • Auteur

Zo, al het rundvlees is uitgezocht en verdeeld, we moesten nog even alles wegen en noteren en ik heb nu 'ons' gedeelte in onze vriezer liggen.

Erg mooi vlees, zeer donker van kleur en mooie marmering van vet. En verder heel weinig vet langs de randen. Zo met die stickers is het wel sjieker verpakt dan wij met ons varkensvlees doen Maar goed, daar stuurt de slager zijn rekening nog wel voor...

IMG381617311521908708.JPGIMG381987261521908709.JPGIMG382016561521908710.JPG

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic