Itoero Geplaatst: 11 februari 2018 Geplaatst: 11 februari 2018 Kan ik een avocado groeien om zelf oogst te hebben?Volgens deze website wel: http://www.fruitbomen.net/mediterraan/avocado/Zouden ze een speciaal ras kweken?De originele avocado uit Mexico zou tot -5°C vorstresistent zijn. Quote Potgrond, de basis van nen bloemenwinkel!
DennisUtrecht Geplaatst: 12 februari 2018 Geplaatst: 12 februari 2018 Die van Fruitbomen.net is niet winterhard. Wel geënt, dus als je hem weet te overwinteren zonder vorst, krijg je wel bloemen en mogelijk dus ook de vruchten. Ik durf wel te zeggen dat ik waarschijnlijk de enige ben in Nederland met een enigszins winterharde avocado in mijn kas. Tot -8 graden ging zonder problemen, maar kouder wilde hij niet. Dat was vorige winter. 10 cm boven de grond liep hij weer uit tot flinke plant van 1,5 meter hoog, en zit nu vol met knoppen. Het probleem blijft bij alles wat je koopt, het staat op een niet winterharde onderstam. Ik probeer nu om hem te vermeerderen zonder onderstam, maar dat valt nog vies tegen. Hij wil niet zomaar wortelen. Ik blijf het proberen, steeds weer wat nieuws. En of er avocado's aan komen, vraag het later nog eens Ik hoop het echt. Ik denk wel dat er plekken in Nederland zijn waar hij het buiten de kas ook zou doen, als je het juiste micro klimaat weet te vinden. Zeker in de stad is dat wel mogelijk verwacht ik. Quote
sluipwesp Geplaatst: 17 februari 2018 Geplaatst: 17 februari 2018 Dennis, weet je zeker dat de avocado bij Fruitbomen.net geënt is? Toen ik er niet zo lang geleden een zocht hadden ze hem niet op geënte onderstam. Quote
DennisUtrecht Geplaatst: 19 februari 2018 Geplaatst: 19 februari 2018 Ze bieden hass avocado aan, die wordt niet gezaaid. Avocado wordt nooit gezaaid, tenzij om juist een bepaalde soort op te enten, zoals hass.Avocado is niet goed zaad vast, vandaar. Als ze zeggen dat het niet ge''ent is, klopt dat naar alle waarschijnlijkheid niet. Stekken is heel moeilijk namelijk, lukt meestal niet. Afleggen/mascotteren gaat wel beter, maar dat is veel te omslachtig. Dus of ze hebben zelf wat avocado pitten in de grond gestopt die ze als hass verkopen, of het is wel dedelijk ge ent. Quote
sluipwesp Geplaatst: 20 februari 2018 Geplaatst: 20 februari 2018 Misschien kan hij hierop zelf reageren want nu word ik toch wel nieuwsgierig hoe het zit. Quote
mags57 Geplaatst: 3 augustus 2018 Geplaatst: 3 augustus 2018 Ik heb rond 1994, dus 24 jaar geleden, een avocadopit geplant en daaruit is inmiddels een boom van ongeveer 4 meter hoogte gegroeid, hij wordt regelmatig gesnoeid, anders zou hij veel hoger zijn. Hij gaat in de winter in de kas om te overwinteren en gedurende de zomer staat hij in een pot buiten. Ik geef hem dagelijks water, doe ik dan niet dan verliest hij snel blad. Tot op heden heb ik nog nooit enige vrucht gekregen, geen bloei, helemaal niets. Ik geef niet op...... Quote
sluipwesp Geplaatst: 29 mei 2020 Geplaatst: 29 mei 2020 @mags57hoe is het nu met de avocado boom, heeft hij vorig jaar al vruchten gegeven? Quote
Zonta Geplaatst: 3 september 2024 Geplaatst: 3 september 2024 Ha! Even uit nieuwsgierigheid: zijn er meer mensen die anno 2024 nog dromen van avocados uit eigen tuin (al dan niet met kas) en daar eens over willen sparren? Is er inmiddels misschien een betrouwbare shop? @DennisUtrecht ben benieuwd hoe het gaat met jouw boom ^^ Ik ken zelf een Youtuber die lyrisch is over de Lila variëteit (mexicaanse soort). Zou zeer koudebestendig zijn. Helaas kan ik maar geen Europese aanbieders vinden, laat staan eentje in de Benelux.. 1 Quote
Zonta Geplaatst: 9 september 2024 Geplaatst: 9 september 2024 Niemand? Is de avocado tegenwoordig dan de enige onbeminde plant op dit forum? Quote
Mellie Geplaatst: 10 september 2024 Geplaatst: 10 september 2024 Gniffel, vast niet. Er zijn volgens mij gewoon weinig mensen met een avocado boom of de droom ze hier te kweken. Ik niet in elk geval. 1 Quote
Brabantse Tuinprins Geplaatst: 11 september 2024 Geplaatst: 11 september 2024 Avocado is niet geschikt voor ons klimaat. Hebben naast veel zon ook veel licht nodig. Het groeiseizoen is bij ons simpelweg te kort. Verder onvoldoende winterhard dus overwinteren in een vorstvrije kas of binnenshuis. Bij grote planten wordt dat lastig en maar weinig mensen hebben de beschikking over een ruime vorstvrije kas (bij stevige vorst vriest het ook in een kas). Dat een Youtuber lyrisch is over een soort zegt niets. Belangrijkste is: waar zit die Youtuber? Zuid Californië is toch even wat anders als bijv. de Achterhoek. Quote
Goldfish Geplaatst: 11 september 2024 Geplaatst: 11 september 2024 De Mexicaanse soorten zijn winterhard genoeg om zonder hulp in een smalle kuststrook in Zeeland geteeld te worden, maar je zit wel met wateroverlast, gebrek aan zonuren en warmte. Hoewel natuurlijk die grote boom in het centrum van Londen een uitzondering daarop is, want ik denk dat het in Londen echt wel minder zonnig is dan aan de kust hier. Ik heb eerder wel zaden van mexicola's opgekweekt, maar na een jaar of drie gebeurt er altijd wat. Teveel water, te weinig water of algemene verwaarlozing. Quote
Brabantse Tuinprins Geplaatst: 11 september 2024 Geplaatst: 11 september 2024 Die Avocado-boom in Londen schijnt te profiteren van een gunstig microklimaat. Bovendien heeft het de laatste jaren ook niet meer echt stevig gevroren in Londen. Enten van deze plant hadden in Schotland gelijke vorstschade als zaailingen van 'Hass'. Avocado-boom in Londen 2 Quote
Zonta Geplaatst: 20 november 2024 Geplaatst: 20 november 2024 Heya! Ik had de fora even verlaten, maar interessant om jullie kijk er op te horen. Zeker die lichtintensiteit is natuurlijk een punt.. koude kan ik nog wel iets op verzinnen, maar méér zonlicht én genoeg beschutting gaat niet echt goed samen. Misschien dat als ik ooit de kans krijg om zo een zeldzame cold hardy variant of een kas te krijgen dat ik het dan probeer, maar in de tussentijd niet heel veel prio. Heb stiekem al te veel planten die op de grens van hun groeizone zitten en waarvoor ik winter-overlevings-trucjes uit moet halen 1 Quote
DennisUtrecht Geplaatst: 9 januari Geplaatst: 9 januari (aangepast) Je moest even wachten op mijn reactie haha, maar hier komt ie: In de koude kas, met op echt koude dagen een petroleum kacheltje (deze winter niets tot nu toe) groeit die boom prima. De stam is denk ik zo'n 8-10cm nu. hij groeit de kas uit, ik heb er een raam uit gehaald. Als ik pech heb, vriest hij terug de kas in, of vorige winter mazzel, en tot nu toe deze winter ook. Ik heb een brazos belle van iemand, die is iets gevoeliger voor kou dan de de Fantastic die ik heb staan. Maar de Brazos geeft duidelijk makkelijker vrucht. Het is een klein plantje, geent op een zaailing uit de winkel, maar wel de entplaats rond/onder de grond. Ik had vorig jaar 2 vruchten en dit jaar 1. De Fantastic had er ook 1. Het zijn allemaal B bestuivers, ik moet ergens een keer een A vinden, dan mogelijk betere bevruchting. ik heb een zaailing op het dakterras van ons oude huis staan, nu van een goede vriend, en die boom had ook 1 avocado en ziet er prima uit. Zal een meter of 2-3 zijn nu, in een flinke pot. Veel water nodig in de zomer op zuidwest, en voeding ook regelmatig. Ik heb er een fantastic op ge ent, en die gaat het best, maar ook de zaailing geeft bloemen. Helaas nog geen vruchten van gehad. Ik denk dat de zaailing is gaan bloeien door het enten van een stukje ''volwassen'' avocado fantastic. Ieder jaar is weer een verrassing of er wat aan komt. En ik hoop in de toekomst echt betere oogsten en meer pitten om te zaaien van die oogsten. Ik heb eerder wel een pit van Fantastic gezaaid, en die was echt heel slecht winterhard. Paar winters met moeite door gekomen, maar je krijgt niet automatisch goede winterhardheid van een pit van iets dat wel aardig winterhard is. Ik ken geen winkels met de soorten die in USA te krijgen zijn, maar er zijn wel een paar mensen in Europa met de soorten die in USA algemeen te koop zijn. Ik heb alleen Fantastic en brazos. Ooit had ik ook Joey, maar die overleefde de winter ook niet helaas. Succes, niet opgeven, iedere pit zaaien die je kunt. Er zit echt variatie in. En een micro klimaat vinden in je tuin/balkon/dakterras. Niet op noord/oost dus. Over het groei seizoen, dat gaat prima met Fantastic. Bloei vanaf april tot mei ergens, en rijp november ongeveer. 9 januari aangepast door DennisUtrecht 2 Quote
Frank Houweling Geplaatst: 13 januari Geplaatst: 13 januari Op 20-2-2018 om 14:28, sluipwesp zei: Misschien kan hij hierop zelf reageren want nu word ik toch wel nieuwsgierig hoe het zit. Ik heb dit artikel tot dus ver nooit gelezen - excuses! We hebben beide wel eens staan. Soms hebben we zaailingen, en soms de Has op onderstam. Dus beide correct 1 Quote Kijk ook eens op onze webwinkel: Fruitbomen.net, Facebook, Twitter, Instagram, Youtube
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.