Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:
wats keburt? water?

Ze zijn al zo groot dat ze al omvallen, veel te vroeg volgens mij. Misschien te veel compost in combinatie met kleigrond? Gepoot rond eind maart.. Of is dit normaal? Ze zijn ook al aan het bloeien.

Geplaatst:

Nee, dit is niet gek, ik ken dit ras niet, maar ik zie wel meer aardappelplanten die snel uit hun krachten groeien. Die van mij bloeien ook al een tijdje. Ik denk niet dat het door de compost komt, je hebt waarschijnlijk goede klei voor aardappels.

Ik dacht dat het noodweer was geweest waardoor ze zo verfomfaaid waren, is inderdaad wel wat vroeg dat ze zo gaan hangen. Ik heb een ras dat er gevoelig voor is bij rijshout opgebonden. Het was hier gisteren noodweer, maar mijn aardappels staan nog mooi overeind. Maar ik zou nu niet meer staken in de grond gaan steken, dan beschadig je de aardappels.

• 2 weeks later...
Geplaatst:

De oogst van de Opperdoezer ronde valt [ur=https://www.nhnieuws.nl/nieuws/226378/Verloren-oogst-Opperdoezer-Ronde-door-slecht-voorjaarsweerl] tegen [/url].

Ik ga dit weekend aan de vroege aardappels. Ik vermoed dat de oogst dit jaar tegen valt door de droogte.

Van wateroverlast zoals in Opperdoes hebben we hier op de zandgrond geen last.

Geplaatst:

Ook voor mij is het een beetje moeilijk om wateroverlast te hebben, eind Mei viel er een bui, maar die duurde minder dan een uur, en sindsdien is het weer droogte troef.

De Schotten hebben het wel een beetje gehad. Ze groeien vrij dun de hoogte in, beschaduwen de grond minder, waardoor die sneller uitdroogt. Die groeiwijze past beter bij een nat Schots klimaat, maar daar is ook al net een maand zonder regen voorbijgegaan.

Ik heb nu al een paar keer wat Rode Hooglanders opgegraven voor een maaltje. Er zit niet veel aan, maar ik haal ze ook uit kurkdroge grond. De aardbeien die er naast staan leveren me geen enkele aardbei op, zo droog. Dan valt het met de aardappels nog wel mee, en de Charlotte en de Sarpo Mira lijken nauwelijks last van de droogte te hebben.

42820735791_a17611790b_o.jpg

Geplaatst:

Vandaag de eerste Anais geoogst.

De planten zijn te klein en aangetast te wijten aan de droge maanden.

Na de laatste bui eind mei is er doorwas ontstaan.

Maar ze staan op de eerste plaats voor het leuke en niet voor de opbrengst, daar heb ik latere soorten voor.

Op de ontstane plek komt een Muskaatpompoen.

2018-06-16-1152111529155455.52

Geplaatst:

325E3B81-8755-4671-BAC5-FE826471786892671529164511.jpeg

Ik heb een maaltje vroege aardappelen geoogst. Nou ja, dat is wel meer dan een maaltje voor ons twee. Het zijn Solist.

De planten liggen ook deels plat en ze zijn deels geel aan het worden. Op 7 april zijn ze gepoot. Nou ja, ik laat ze zo lang mogelijk zitten. Maar het is zo enorm droog. Maar goed, toch lekker wat nieuwe aardappelen.

• 3 weeks later...
Geplaatst:

Zojuist 2 planten rozeval geoogst, 1514 gram.

Er zaten veel mooie knollen aan maar ook nog wat kleintjes. Het loof was al aan het vallen en geel aan het worden. Moet ik nog even wachten met de rest of kan het er al uit?

En is anderhalve kilo van 2 planten gewoon of veel of weinig voor dit ras?

Ik zal.eerlijk bekennen dat het geeneens echt pootgoed was maar een vergeten paar aardappels die ik bij een groenteboer had gekocht.heb ik er 15 van uitgeplant.0abfcbfe53b20cbfd00156639ac0f198.jpgb1da39083065aa09e758355476c52e9a.jpg

Onkruidmanager 1.0

Geplaatst:

Ik heb in het verleden goeie aardappeloogsten gehad, en minder goeie, maar zo slecht als dit jaar nog nooit. Gisteren alle Vitabella's geoogst (hebben gebloeid, loof was geel) ; 5,7 kilo opbrengst van 100 pootaardappelen (2 kilo). Ik heb ook lang geen 100 planten gerooid, volgens mij zijn de muizen en ander gespuis er met flink wat pootaardappelen vandoor gegaan. Veel aardappels ook met gaten en slakken erin (lekker koel eetbaar huisje waarschijnlijk ), die heb ik meteen weggegooid en niet meegeteld.

Naar de winkel gaan en 6 kilo bio aardappels kopen was dus heel wat minder werk geweest, en maar iets duurder....

Ik heb ook weinig hoop voor de andere aardappels. Hier en daar al wat uitgetrokken, er hangt wel meer aan dan aan die Vitabella's, maar ook heel bescheiden. We zullen het zien.

Geplaatst:

En is anderhalve kilo van 2 planten gewoon of veel of weinig voor dit ras?

Volgens mij een goede oogst van de Roseval, ik ken dat ook van de grote en kleine aardappeltjes. De beste voor de friet!

Pippi heel vervelend, jammer van zo`n slechte oogst.

Mijn Texla`s hebben het moeilijk de grond is hard en vertoond scheuren ondanks het aanaarden van laatst waar de grond goed bij werd losgemaakt. Het valt me op dat ze minder bladeren hebben aan de onderkant van de stengel, het lijkt toch op verdroging. Ik ben dus begonnen met sproeien, een uurtje vanavond..

De Bernadettes staan er toch wel beter bij, maar die hebben bv een andere compostlaag, dat kan t verschil maken?

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

Appelvrouw, compost kan er best mee te maken hebben. Bij mij hebben die Vitabella's een laag goedkope groencompost (via de VTV) gekregen, met de gebruikelijke stukjes glas en plastic.

Mijn Texla's doen het dit jaar voor het tweede jaar op rij ook helemaal niet lekker (en die hebben wel goeie compost gekregen). Ik heb ze nu voor het derde jaar, eerste jaar ging wel goed. En nu weer kleine planten, en - een paar uitgehaald - weer kleine aardappels en heel veel schurft erop. Volgend jaar zet ik ze niet meer.

Geplaatst:

Ik heb het landje omdat het dikke klei is, ook voorzien.van best wat compost, maar meer onderin. De poter poot ik altijd in een hand compost, en patentkali in de rij gestrooid.

Compost uit zak dat wel.

Onkruidmanager 1.0

Geplaatst:

De pootaardappels die ik gekocht heb en vergeten was groeiden super snel en ben ik nu aan het oogsten. De opbrengst van de aardappels van leven van het land is goed, maar die van de boerenbond minder. De andere aardappels (eigen pootaardappels) hebben lang nodig gehad voordat ze opkwamen. Ze bleven heel lang in rust, maar ze staan er nu drie weken schitterend bij. Nu hopen dat de droogte ze niet nekt en we veel oogst krijgen. De eerste aardappels waren in ieder geval heerlijk en ik ben alweer pootaardappels aan het selecteren en inkuilen. Volgend jaar de opstart van de eigen pootaardappels wel iets eerder beginnen, zodat ze goed uitgelopen de grond ingaan (scheelt veel tijd). Nu heb ik lang gedacht, waarom ze niet opkomen terwijl de aardappels er mooi uitzagen.

Geplaatst:

Vandaag alle Premiere gerooid. Uiteindelijk zelfde verhaal als bij de Vitabella, maar wel een veel wisselender patroon. Sommige planten hadden werkelijk maar 1 aardappeltje hangen (en dan niet de poter ), sommige hadden 12 krieltjes geproduceerd (zonder doorwas, dus echt zo'n hele bos met kleine aardappels direct aan de plant), en ik had er ook die gewoon 3 of 4 mooie grote aardappelen hadden. Er valt werkelijk geen peil op te trekken.

Wat me toch wel opviel toen ik keek naar de compleet dichtgeslagen betonklei van de tuinburen, was dat ik de meeste aardappels gewoon met de hand uit de grond kon halen. De grond is kurkdroog hoor, maar nog steeds los en korrelig met alleen hier en daar een hard stuk klei.

Een dezer dagen gaat de Monte Carlo eruit, en dat is denk ik wel een blijver voor volgend jaar. Nul schurft, en ik heb er al een paar mooie aardappels uitgehaald. Wel veel vraat van slakken en muizen (?) daar, dus het zal ook geen topopbrengst zijn.

Geplaatst:

Bij mij is het beeld wel duidelijk: de Schotten zijn deze droogte niet gewend en daar zit bar weinig aan. De compost heeft averechts gewerkt; de grond is er luchtiger door geworden en droogt daardoor sneller uit. Bij de knoflook zag ik het ook; de dikste bollen zaten daar waar ik de minste compost had toegevoegd. Aardappels en alliums kunnen zich aardig redden in harde kleigrond, daar hoef ik niet al te veel aan te veranderen. Voor deze gewassen niet tenminste.

De Charlotte, met een breder, dichter bladerdek, heeft nauwelijks last gehad van de droogte; van de paar planten die al verdord waren was de opbrengst goed. Sarpo Mira gaat z'n gang nog, daar heb ik alle vertrouwen in.

Geplaatst:

Roeier, ik heb juist de indruk dat het beter gaat naarmate de laag compost dikker was.

In elk geval, alle aardappels zijn er nu uit. Monte Carlo heeft het inderdaad goed gedaan, geen enorme opbrengst, maar mooie aardappels. En de Texla viel me ergens nog mee. Veel te kleine aardappels (had nog wel een maandje in de grond mogen zitten maar aangezien ik stop met de volkstuin moet alles er uit), maar nul vraat, nul vlekjes of plekjes, en al met al een mini-oogst aan Texla-krieltjes. Het was minder werk en zelfs goedkoper geweest als ik de pootaardappels van de Texla had opgegeten haha , maar deze zijn waarschijnlijk wel lekkerder.

Over de hele linie was de aardappeloogst dramatisch dit jaar, hebben de gele aardappels (dat waren ook de vroege, dus ook logisch) meer opgeleverd, maar heb ik bij de rode minder tot geen uitval, die zien er echt allemaal beter uit.

Ook bij de oogst van deze laatste aardappels ben ik trouwens weer veel ondergrondse gangen tegengekomen, en dan vooral onder planten met nul aardappels eronder. Ik zie mollen geen aardappels eten, dus misschien heb ik hele woelmuizenfamilies of konijnen of ratten voorzien van voedsel. Het zij zo.

Volgend jaar beter! Ik denk ik dat ik dan opnieuw de Monte Carlo ga poten, wellicht dat ik eigen poters ga gebruiken als ik ze lang genoeg goed kan houden. En ik ga hoogstwaarschijnlijk ook weer terug naar de Opperdoezer als vroege aardappel. We hebben daar een paar jaar achter elkaar (uit de achtertuin) echt van zitten smullen, alleen vorig jaar viel de smaak (op de volkstuin) giga tegen waardoor ik ze dit jaar niet heb gezet. Maar volgend jaar met een lekker dikke laag zelfgemaakte compost in die fijne grond in de achtertuin, waar ik ze ook per direct kan beschermen tegen onverwachte hagelbuien of plotselinge nachtvorst en helemaal kan vertroetelen... Ja, dat kunnen weer heel lekkere aardappeltjes worden.

Dat is ook het mooie van moestuinieren he? Gaat er iets mis, dan kan je alweer gaan plannen voor de volgende keer.

Geplaatst:

Vandaag weer veel aardappels gerooid.

Sommige hebben wat plekjes, is dat schurft?

Ras Obama.

Moet ik deze apart leggen of kunnen ze niet besmetten?047babc1eda0edfd33ddcfd252ff5acd.jpg

549569f99ae728356401b1087fd5c394.jpg

Onkruidmanager 1.0

Geplaatst:

Daar heeft het denk ik niet echt aan gelegen, alhoewel ik pas paar dagen later water heb gegeven. Laatste paar weken was het water geven wat lastiger.

Grappig dat ik 1 plant rode, denk bildstar aardappels tussen zat. Bij het aankopen denk ik erin gekomen maar niet opgemerkt bij poten. Kids hadden geholpen in de winkel bij het scheppen.

Onkruidmanager 1.0

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...