Geplaatst: 8 maart 20188 j Onderteken alsjeblieft deze petitie, wantHet karakteristieke Achterhoekse coulissenlandschap waar iedereen zo trots op is, dreigt te verdwijnen. Steeds meer houtwallen, heggen, kruidenrijke greppels en natuurlijke bermen worden verwijderd. Dit heeft grote gevolgen voor de biodiversiteit. Insecten hebben geen plek meer en vogels geen voedsel. De Gelderse Natuur en Milieufederatie (GNMF) roept samen met Natuurmonumenten de gemeenten in de Achterhoek op om hier iets aan te doen.https://www.natuurenmilieufederaties.nl/nieuws/petitie-behoud-achterhoekse-coulissenlandschap/ "Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.
Geplaatst: 8 maart 20188 j Nou 'ze' kwamen heel toevallig vandaag hier om alle 'sloten' (staan altijd droog) leeg te zagen/maaien. Bij ons staan daar allemaal stoppels van o.a. wilgen en berkenbomen die we steeds terugzagen als ze te dik worden en we snoeien als ze in de weg staan voor verkeer langs die sloot. Zo doen we dat al 9 jaar, en nu was het hun opdracht om alles weg te halen en helemaal kaal te maken Joep is er heen gerend en heeft ze tegengehouden door aan te geven dat we dat zelf netjes houden (zag die man ook wel) en dat het zo'n mooie strook is om wind en zon tegen te houden. Hij noemde nog niet eens de insecten en vogels die er schuilen en leven, dat bedachten we ons later pas. Ze zijn daarna verder gereden en hij gaat met zijn baas overleggen hoe en wat, en belt daar over terug. facebook.com/VeldvarkensKom 25 april naar de Moestuinforumdag in Zelhem: moestuinforum.nl/topic/57817-aanmeldtopic-mtfd-zaterdag-25-april-2026/
Geplaatst: 8 maart 20188 j Auteur Ja, dat dus Goed zo Joep "Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.
Geplaatst: 8 maart 20188 j Oh ik vond ook nog een foto van zo'n 'sloot' (waar dus nooit water staat, hooguit 1 keer in de afgelopen 7 jaar ofzo, na een hele natte tijd, en dan staan die bomen en stoppels niet in de weg hoor) van de buurman, helemaal kaal en leeg, al een jaar (of 2?) nu. Dat is dus het plan voor de hele buurt. (daar achter die omgezaagde conifeer ) facebook.com/VeldvarkensKom 25 april naar de Moestuinforumdag in Zelhem: moestuinforum.nl/topic/57817-aanmeldtopic-mtfd-zaterdag-25-april-2026/
Geplaatst: 12 maart 20187 j De volgende dag kwamen ze al langs om te laten weten dat ze alleen de kant dicht bij de weg gaan zagen, en dat de stoppels en stammen aan onze kant van de sloot (maar dat stuk hoort officieel nog steeds bij gemeentegrond) mogen blijven staan als wij die zelf bijhouden. En dat zijn ze op dit moment aan het doen. De bos met gezaagde takken wordt wel aardig hoog al Maar ik zie dat de 'opper-snoeier' goed in de gaten houdt welke takken wel en niet weg worden gehaald Het zal dit jaar wel flink licht en open zijn langs mijn moestuin, maar dat groeit wel weer dicht. facebook.com/VeldvarkensKom 25 april naar de Moestuinforumdag in Zelhem: moestuinforum.nl/topic/57817-aanmeldtopic-mtfd-zaterdag-25-april-2026/
Geplaatst: 15 maart 20187 j Ik heb die petitie al een tijd terug ondertekend. 'Ze' gaat echt flink tekeer als ze ook al bij die 'enorm drukke (zand)weg' bij Jorieke gaan zagen Fijn dat ze nu in elk geval de helft laten staan!
Geplaatst: 16 maart 20187 j Hier ook getekend, maar het is niet alleen in de achterhoek zo, ook hier in twente. Sterker nog, door de stormschade op ons perceel moeten een aantal hoge bomen weg en willen wij een dergelijke wal aanplanten. Zoals het er nu uitziet, krijgen we daar niet eens een vergunning voor!Hoe krom is dat?! Zeluf doen! Nooit uit de koppigheidsfase gekomen gelukkig!
Geplaatst: 16 maart 20187 j Ik heb ook getekend! Te gek voor woorden als je ziet wat er allemaal maar met de grond gelijk gemaakt wordt. Al die houtwallen, die prachtige bomen die ertussen staan, vee wat gebruik maakt van de schaduw die de bomen geven, alle wilde dieren die er in leven. Nu zijn ze allemaal maar aan het snoeien, over een aantal jaar wordt er weer gedacht; ja, 't is toch wel jammer dat we toentertijd zo rigoureus aan het snoeien zijn gegaan. Laten we er even een paar miljoen voor uittrekken om dat beeldbepalende Twentse landschap terug te krijgen.
Geplaatst: 20 maart 20187 j Kwam ik dit vanmorgen tegen toen ik het nieuws las. https://www.rtvoost.nl/nieuws/288480/landschap-overijssel-stille-kaalslag-op-het-platteland-gaande-provincie-moet-ingrijpen
Geplaatst: 20 maart 20187 j Auteur achttien jaar geleden heeft de Nederlandse overheid, de Europese Landschapsconventie, een internationaal verdrag ondertekend. Daarin is afgesproken dat lidstaten hun landschappen goed moeten beschermen.Dus hoe kan het dan dat het hier tóch steeds kaler wordt !?! Denk daar morgen maar aan als je gaat stemmen ! "Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.