jos Posted September 16, 2010 Share Posted September 16, 2010 We klagen allemaal over de vele regen. De slakken hoor je echter niet, je ziet ze des te meer. Mijn tuin grenst aan een weiland waar het hele jaar door lekker hoog gras staat een ideale "broedplaats" voor slakken.Mijn tomaten komen ze als eerste tegen en dat betekend dat elke tomaat die een beetje dicht bij de grond komt de pineut is.Ik ben niet zo'n "gifspuiter", maar heb teneinde raad toch naar de slakkekorrels gegrepen. Ik heb het geprobeerd met een randje eierschalen, koffiegruis en een plant waarvan ik denk dat het familie van de wolfsmelk is, vroeger als weerder van ongedierte in de moestuin gebruikt. Maar het helpt allemaal niet echt. Het zijn trouwens allemaal forse bruine en zwarte naaktslakken. Het klinkt een beetje "week" maar meestal pak ik ze op, tientallen, en kegel ze weer de wei in. Heeft iemand misschien een diervriendelijke tip. ps geen bakje met bier, dat drink ik liever zelf. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frank Houweling Posted September 17, 2010 Share Posted September 17, 2010 Scherp split, daar komen slakken niet overheen. http://users.skynet.be/hofmeester/tuinartikels/slakken.htm geeft nog meer tips. Succes! Quote Kijk ook eens op onze webwinkel: Fruitbomen.net, Facebook, Twitter Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorg Posted September 17, 2010 Share Posted September 17, 2010 Ik heb ook wel eens wat gelezen over koper (bijv rond een pot of in dit geval een tomaten stam). Misschien het proberen waard?, Ik ben dan wel benieuwd naar de resultaten, met zo'n slakken broedplaats naast je tuin. edit: staat zo te zien ook in het artikel, zou mooi zijn als je het met jou slakkenprobleem eens kunt testen volgend jaar Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jos Posted September 20, 2010 Author Share Posted September 20, 2010 Frank:Bedankt voor je reactie, een aantal zaken zal die op de site staan zal ik zeker uitproberen. Ik heb al een aantal dingen zoals de biervallen,koffie en eiergrit gebruikt. Alleen het probleem is dat je een paar honderdmeter moet "beschermen".Bij de afweerplanten staat ook de tomaat, daar zet ik grote vraagtekens bij want elke tomaat die te dicht bij de bodem komt is aangevreten. De planten zelf trouwens niet.Ik heb banana greens staan, een langwerpig, banaanvormig groen gele tomaat in hangende struikvorm is bijna niet op te binden, vruchten liggen dus allemaal, vrijwel allemaal aangevreten. Na een keer korrels lagen er de dag erna wel 30 dode naaktslakken bij een plant.Jorg we gaan het volgend jaar ook gewoon eens proberen met koper of kopervijlsel. dank je wel Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts