speets Posted April 16, 2018 Share Posted April 16, 2018 Vorige week een heerlijke 'ham' gemaakt van schoudervlees, gepekeld volgens de evenwichtsmethode van meneer Wateetons. Het had iets anders zullen worden, maar het was zo'n mooi stuk vlees... Ik ben dol op kruiden en specerijen, en al improviserend werd het een soort Lomo/Lonzino, maar dan anders.De hoeveelheden kruiden en specerijen zijn bij benadering. 1 kilo veldvarkenvlees300 cc Tripel42 gram nitrietzout1 laurierblad, 5 takjes tijm1 tl knoflookpoeder en 1 tl mosterdpoeder½ tl sumak¼ tl koriander2 jeneverbessenpuntje verse gember Een week vacuüm in de ijskast laten pekelen, daarna afgedroogd en nog 24 uur in de ijskast laten drogen.s' Morgens in de bbq met de coldsmoker (die van mij rookt een uur of 12) en ook de hele nacht erin laten liggen. Daarna deels in dikke plakken en deels dun gesneden in de vriezer gedaan. Het dunne deel in porties voorgevroren op een plastic snijplank, anders wordt het 1 grote klomp. Het resultaat is verrukkelijk, gegrilld door de salade of rauw op brood... Lekker kruidig en niet te zout, en vooral ook heerlijk mals. Want die gedroogde vlezen vond ik nogal taai, al waren die wel sterker van smaak. Volgende keer nog meer kruiden erin. Quote "Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Charly Posted April 16, 2018 Share Posted April 16, 2018 Wauw Speets...! Ziet dat er even lekker uit joh! Ik zet hem in mijn ‘dit wil ik ooit nog proberen’ lijstje. Zou het met de schouder van een ouder varken ook gaan, denk je? Quote wees bevriend met kleine dingen Link to comment Share on other sites More sharing options...
speets Posted April 16, 2018 Author Share Posted April 16, 2018 Moet je zeker doen! Het is helemaal niet ingewikkeld en ook niet veel werk. Zelfs het vacumeren is eigenlijk niet nodig. Een fijne snijmachine wél. Maar Jorieke is de vleesexpert, dus die kan jouw vraag beter beantwoorden Quote "Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorieke123 Posted April 16, 2018 Share Posted April 16, 2018 Zo'n oudere schouder valt wel een beetje uit elkaar, door de losse spieren waaruit het bestaat. De vliesjes daar tussen zijn dan veel losser bij een varken op leeftijd en het geheel blijft dus niet mooi bij elkaar. En de peesjes op zich zijn dan weer wat taai denk ik. Misschien dat dat juist beter is om wel te drogen en dan ook bij elkaar te binden al die tijd. Zoals een coppa. Maar zo'n expert ben ik nog lang niet, dus ik roep maar even het 1e wat in me op komt Ziet er goed uit Speets! Ik zou er alleen nog wel een wat 'rauw' idee bij hebben als het niet heeft gedroogd. Gegrild lijkt me dan super maar was het voor zo rauw op brood niet te zacht(/klef)? Al valt dat met zo'n spierig en donker stuk ook wel weer mee natuurlijk Quote Kom 15 april ook naar de Moestuinforumdag in Zelhem! www.moestuinforum.nl/forum/50-moestuinforum-dag/ Veldvarkens.nl En: Veldvarkens-facebook Link to comment Share on other sites More sharing options...
jootje Posted April 16, 2018 Share Posted April 16, 2018 Ziet er echt lekker uit! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
speets Posted April 16, 2018 Author Share Posted April 16, 2018 (edited) Ik zou er alleen nog wel een wat 'rauw' idee bij hebben [...] niet te zacht(/klef)? Nou, dat vond ik inderdaad ook wel een heel vreemd idee, rauw vlees Tot ik bedacht dat rauwe ham óók rauw is, en filet Americain ook!(Edit: en lomo en lonzino ook). Het was dus inderdaad heerlijk zacht/klef/mals en ik moest me inhouden om niet zo'n heel pakketje op te eten Maar ik hou me in, voor als de meloenen rijp zijn Edited April 17, 2018 by Guest Quote "Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Indy Posted April 16, 2018 Share Posted April 16, 2018 Ziet er goed uit! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts