Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Naweeën vorstschade 2017?


Bertus

Aanbevolen berichten

Een jaar geleden zaten de kiwi-struiken Soreli+Belèn en kiwibessen Ken's+Weima voor de eerste keer vol knoppen. Ik verheugde op de eerste gele kiwi's en rode kiwibessen.

Toen kwam 18 april met min 9grd en alles was volledig bevroren. Struiken zijn opnieuw uitgeslagen maar natuurlijk zonder fruit.

Het verbaast mij een beetje dat de kiwi's en kiwibessen dit jaar totaal geen bloemknoppen hebben (alleen de Belèn had al enkele jaren flink bloemen, dit jaar een paar).

Oh ja, de Arguta Issai, vorig jaar ook bevroren, nu volop knoppen. Ik snap er niks van.

 

Tevens toont de Opal pruimenboom hetzelfde beeld. Al ruim 15 jaar elk jaar goede oogst. Vorig jaar door de vorst hooguit 30-40% en dit jaar voor het eerst maar ca10%. Van een beurtjaar kan geen sprake zijn.

 

Misschien is vorig jaar alle energie gestoken in hergroei en dat dat ten koste is gegaan van (voor)aanleg van knoppen voor een jaar later??

Appels, kersen, bessen staan er goed bij.

 

Wat zijn de ervaringen van andere forumleden?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn kiwibessen zijn net weer aan de groei dus kan het nog niet zeggen, maar toevallig is mijn opal ook helemaal niet ok..geen idee wat het is. Het is een enkele jaren oude boom, stevig in de grond ( geen woelmuis) maar amper blad en zeker geen bloem terwijl de andere pruimen redelijk bloesem gaven..misschien de mirabellen wat minder. Lijkt me trouwens geen vorstschade, de boom zal toch wel herstelt zijn, heeft geen vruchten hoeven geven

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vijg vorig jaar flink ingevroren aan de toppen, amper fruit gehad (alleen wat onder de 2 m hoge tuinmuur kwam, bleef min of meer gespaard). Heeft in de loop van de zomer veel nieuwe twijgen aangemaakt die nu mooi aan het uitlopen zijn.

 

Het heeft hier even een paar weken flink gevroren, met nachttemperaturen onder de -10°C. Ervoor stonden de knoppen dik en groen, erna was het buitenste laagje zwart. De groene vijgjes die er nog aan hingen ook. Maar hij trekt nu toch mooi op gang.

 

Hopelijk geen late nachtvorst meer zoals vorig jaar...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier met mijn ( oudere ) pruim hetzelfde effect als Bertus zegt. Nauwelijks oogst vorig jaar door de vorst toen rond 20 april 2017( -8,7 op mijn tuin ) De Appels toen verloren en de meesten van mijn druivenstokken alle bloemen weg.

 

Nu stond mijn pruim wel te bloeien, maar eigenlijk minimaal. De boom is wel flink en gezond in ( groot ) blad geweest het afgelopen seizoen na die vorst.

De appel staat nu te bloeien met een massa bloemen waar ik zelfs van schrok. Jong boompje.

 

Ik had nog geen relatie gelegd met de vorst van april 2017. Maar heel goed mogelijk en eigenlijk wel logisch ook ja.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weeks later...

De appelboom bloeit hier ook als een malle. Mijn Siberische kiwibessen staan vol in bloei en hebben ook heel veel wit blad, vorig jaar waren alle bloemen kapot gevroren en was er niet eens een witte punt aan de bladeren. Zag in de tuin van m'n vader dat er nul bloemen aan zijn kiwibessen zitten (gewone, niet de siberische), terwijl die vorig jaar juist heel veel bloemen had die de vorst niet overleefden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vorig jaar de meeste bloemen aan al mijn druivenstokken weggevroren. Al kwam er wel een zwakke 2e bloei, het was allemaal minimaal vorig jaar. Nu zitten de stokken echt bom en bomvol met bloemen in de knop nog.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De opal pruimenboom al 20 jr goed voor een prima oogst dit jaar vrijwel geen oogst.

Zoals eerder aangegeven kiwibes (Ken's red) en kiwi (soreli) nul komma nul bloemen.

Kiwibes Arguta Issai tjokvol.

Dit jaar belooft (tot nu toe) een goed jaar te worden voor al het overige fruit .... appels, peren, kersen, div. bessen, druiven. De abrikoos (Kuresia) nog nooit goede oogst gehad, ik vermoed dat zelfbestuiving tegenvalt.

M.n. de pruimelaars Opal (vrijwel niets) en Aprimira (nauwelijks oogst) zijn voor mij dit jaar de tegenvallers. De genoemde kiwi en kiwibes zitten nog in de groeifase.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn kiwibessen (gaan nu hun derde seizoen hier in), laten alleen blad en nul bloemknoppen zien. Geen idee of dat aan de winter ligt. Gelukkig heb ik nog wel wat geduld. Misschien volgend jaar.

Eeuwigdurend aanrommelend moestuinier.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...