Jac1970 Geplaatst: 23 april 2018 Geplaatst: 23 april 2018 Ik heb phacelia's gezaaid met zaad van de phacelia die ik vorig jaar op mijn balkon had staan. Ik heb ze binnen gehad en nu ze ietsje groter zijn en het weer goed was/is buiten gezet. Twee bakken doen het goed, maar de phacelia in één potje worden bruin en ik vrees dat ze zullen sterven.. Ze zijn over de 'slungelige' fase heen gekomen, maar zijn natuurlijk nog niet erg groot... tien cm. misschien.. Heeft iemand tips voor mij? Quote
oscardevos Geplaatst: 23 april 2018 Geplaatst: 23 april 2018 Beter om ze opnieuw te zaaien en direct op het balkon te zetten zodra ze zijn gekiemd. Ik heb geen ervaring met voorzaaien van Phacelia (ik zaai direct in de volle grond), maar denk dat ze te warm stonden (slungeligheid) en daarna zijn verbrand door de zonnewarmte. Een groot gevaar lees je hier overal op het forum is het voor eerste maal te lang buiten zetten van binnen opgekweekte planten. Quote
Claudia69 Geplaatst: 23 april 2018 Geplaatst: 23 april 2018 Zelfde potgrond gebruikt als vorig jaar? Dan misschien een gebrek aan voeding. Quote
Bit Geplaatst: 24 april 2018 Geplaatst: 24 april 2018 Phacelia hoef je echt niet voor te zaaien en zeker niet binnen. Gewoon buiten zaaien ter plekke. Geen voeding geven. Foto helpt natuurlijk, maar zal best zonnebrand zijn ja. Quote
Jac1970 Geplaatst: 30 april 2018 Auteur Geplaatst: 30 april 2018 Bedankt voor jullie reacties! Ik heb wel nieuwe potgrond gebruikt en voor de duidelijkheid.. ik heb een balkon en geen tuin.. dus buiten zaaien? Mmm.. 't is misschien volgend jaar wel te proberen maar ik denk altijd dat dat mislukt.. Nou ja.. de plantjes leven nog! Quote
Jac1970 Geplaatst: 30 april 2018 Auteur Geplaatst: 30 april 2018 @Oscardevos.. ja, uw antwoord klinkt op zich wel plausibel... ze waren idd behoorlijk slungelig.. toen heb ik ze wat dieper gezet, dus dat gáát nu wel... Quote
Jac1970 Geplaatst: 30 april 2018 Auteur Geplaatst: 30 april 2018 @Oscardevos.. ik heb ze wel afgehard.. dus een poosje alleen overdag buiten.. Nou ja... so far so good... ze zijn (nog) niet dood.. Quote
simonvb Geplaatst: 30 april 2018 Geplaatst: 30 april 2018 Volgende keer in een pot op het terras zaaien, zul je geen problemen ondervinden want is een van de gemakkelijkste. Quote
Jac1970 Geplaatst: 16 mei 2018 Auteur Geplaatst: 16 mei 2018 @simonvb: Ja, ik denk dat ik dat volgend jaar ga doen. Thanks. Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.